Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

82%

Jasny obiektyw standardowy to często pierwszy wybór niejednego fotografa. Jednak czy nowy M.Zuiko okaże się na tyle profesjonalną konstrukcją, by przekonać do siebie najbardziej wymagających użytkowników systemu Mikro Cztery Trzecie?

2

Autor: Michał Chrzanowski

31 Styczeń 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Bez wątpienia nowy Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.2 PRO to wyjątkowo uniwersalny i wszechstronny obiektyw, który sprosta oczekiwaniom najbardziej wymagających fotografów. Otrzymują oni bowiem wszystko to czego potrzeba podczas intensywnej pracy w terenie jak i w studiu.

Pochwalić musimy precyzyjne wykonanie oraz nieprzeciętny wygląd, które są już niejako cechą rozpoznawczą profesjonalnych szkieł Olympusa. Nowy M.Zuiko to bardzo trwała i wytrzymała metalowa konstrukcja, która dodatkowo została uszczelniona. Tak więc nie musimy się obawiać, ze do wnętrza przedostanie się kurz lub wilgoć. W efektywnym fotografowaniu - nawet w wymagających warunkach - pomoże także rewelacyjny system autofokusa, który jest cichy, szybki i bardzo precyzyjny.

Jednak osobne słowa uznania należą się za wyjątkowo wyrównaną rozdzielczość obrazu, która bez problemu przekracza akceptowalną granicę nie tylko w centrum kadru, lecz także na jego brzegach. Do tego dochodzi ponadprzeciętna plastyka zdjęć na maksymalnie otwartej przysłonie, wysoki kontrast i wyrazistość oraz odpowiednie przenoszenie barw. Co więcej dystorsja i winietowanie są świetnie korygowane.

Tak naprawdę układ optyczny nowego Olympusa moglibyśmy śmiało nazwać perfekcyjnym, gdyby nie ogromna aberracja chromatyczna, która jest wyraźnie zauważalna na zdjęciach. Zastrzeżenia mamy także do pracy obiektywu w trudnych warunkach oświetleniowych. W momencie, gdy słońce znajdzie się na brzegu planu fotograficznego w kadrze pojawią się duże i bardzo irytujące przebarwienia, których nie sposób skutecznie usunąć w procesie postprodukcji.

Plusy

  • bardzo dobre wykonanie
  • uszczelniony tubus
  • precyzyjny i szybki autofokus
  • świetna plastyka obrazu
  • dobra rozdzielczość w centrum i na brzegach kadru
  • miękkie rozmycia nieostrości
  • znikoma dystorsja
  • dobrze korygowana winieta

Minusy

  • duże wymiary (na tle konkurencji w systemie M 4/3)
  • wyraźnie zauważalna aberracja chromatyczna
  • widoczne bliki i flary w momencie pracy w warunkach kontrastowego oświetlenia
  • wysoka cena
Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD - zdjęcia przykładowe i pierwsze wnioski
Najnowszy pełnoklatkowy zoom Tamrona z mocowaniem Sony E, to konstrukcja na pewno lekka i uniwersalna. A jak wypada pod względem optycznym? W nasze ręce trafił już...
3
1
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S - zdjęcia przykładowe
Nikon Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S to najnowszy szerokokątny zoom do bezlusterkowców Nikon Z. Prezentujemy zdjęcia przykładowe wykonane tym obiektywem w połączeniu z najnowszym aparatem Nikon Z6...
6
1
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)