Nikon D5 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Marka:
Nikon
Nasza ocena:

88%

Tytan pracy – tak w skrócie można opisać najnowszą flagową lustrzankę Nikona. D5 przeszedł usprawnienia na każdej niemal płaszczyźnie. Otrzymał lepszą matrycę, jeszcze udoskonalono autofokus i ergonomię. Sprawdźmy jak nowe możliwości przekładają się na komfort i wydajność pracy zawodowego fotografa.

Autor: Michał Chrzanowski

16 Grudzień 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Nikon po raz kolejny dopiął swego i zaprojektował niemalże kompletną konstrukcję, która w segmencie reporterskich lustrzanek ma przekraczać kolejne granice. D5 to prawdziwa ewolucja i usprawnienia w każdym calu. Niemniej jednak nie zauważymy tego przy pierwszym zetknięciu z aparatem. Ten odznacza się prawie identycznym co poprzednik designem. Ale czy jest sens zmieniać sprawdzony i przede wszystkim wygodny korpus?

Bez żadnych wątpliwości D5 został stworzony z myślą o trudach pracy zawodowego fotoreportera. Tak więc otrzymujemy pancerne, magnezowe i dokładnie uszczelnione body, które może przetrwać niejeden kataklizm. Do tego dochodzi poprawiona ergonomia, którą moglibyśmy uznać za perfekcyjną. Niestety jej dobry obraz psują jedynie niewygodny pionowy uchwyt i bardzo okrojone możliwości dotykowego ekranu (po raz pierwszy użyty w tej klasie sprzętu Nikona). Fenomenalne natomiast prezentuje się ogólna szybkość aparatu z trybem zdjęć seryjnych na czele. Zaś prawdziwą wisienką na torcie okazał się poprawiony system autofokusa, który natychmiastowo ustawia ostrość.

Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Nowy Nikon to także nowa matryca i jeszcze lepsza jakość zdjęć. Aparat może zaskoczyć ponadprzeciętną szczegółowością i obrazem niezwykle bogatym w detale. Jednak prawdziwą moc D5 pokaże po zmroku, gdzie fotografowanie na wyższych czułościach prawie wcale nie wiąże się ze wzrostem cyfrowego ziarna.

Czy w takim razie są jakieś rażące minusy? Tak. Modelem D5 Nikon po raz kolejny udowodni, że nie wie jak projektować aparaty, które mogliby także wykorzystywać filmowcy. Wprawdzie otrzymujemy możliwość nagrywania w 4K oraz odrębny tryb, ale brak podstawowych rozwiązań jak chociażby focus peaking dyskredytują ten model w oczach profesjonalistów. Wyraźnie odstaje także autofokus, który okazał się istną porażką i tak naprawdę możemy o nim zapomnieć. Jednak i manualne przeostrzanie D5 to spory wyczyn, ponieważ nie otrzymujemy wspomnianego podglądu ostrzenia na żywo. Tak naprawdę, w kwestii filmowania Nikon pozostał lata świetlne za Canonem oraz wiodącymi producentami bezlusterkowców. Atutem Nikona z pewnością nie będzie także cena, która jest o 2 tys. zł wyższa od głównego konkurenta, modelu EOS-1D X Mark II. 

Podsumowanie

+ pancerne wykonanie
+ uszczelniony i magnezowy korpus
+ ponadprzeciętna ergonomia
+ szybki i precyzyjny autofokus
+ tryb zdjęć seryjnych
+ fenomenalna jakość zdjęć na wysokich czułościach
+ balans bieli z priorytetem bieli

- niewygodny pionowy uchwyt
- w niektórych przypadkach zawodny tryb Auto ISO
- okrojone funkcje dotykowego ekranu
- skromny tryb filmowy
- zawodny autofokus w trybie filmowania

Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
8
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
7.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Ocena ogólna

88%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)