Pentax K-1 - Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Ergonomia:
8.5
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
6
Funkcjonalność:
7.5
Marka:
Pentax
Nasza ocena:

81%

Pentax K-1 to wiele rozwiązań, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom zaawansowanych użytkowników – czy długo wyczekiwana cyfrowa pełna klatka okaże się sukcesem?

20

Autor: Michał Chrzanowski

20 Maj 2016
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Pentax K-1 został wyposażony w pełnoklatkową matrycę obrazu CMOS o rozdzielczości 36,4 megapikseli, dzięki czemu zarejestrowany obraz ma charakteryzować się ponadprzeciętną szczegółowością. Co więcej, jest to najwyższa rozdzielczość obrazu wśród całej linii aparatów z bagnetem K. Sensor wspomaga udoskonalony procesor PRIME IV, który w odróżnieniu od poprzedniej generacji ma pozwolić na zdecydowanie wyższą częstotliwość pracy. Z kolei dzięki zaawansowanemu algorytmowi odszumiania obrazu uzyskamy szczegółowe zdjęcia - nawet na wysokich czułościach. Fotografować możemy w zakresie ISO 100 - ISO 204 800. Obrazy w maksymalnej rozdzielczości będą miały rozmiar 7360 x 4912 pikseli, co zdaniem producenta pozwoli na wydruk w formacie A2 (300 dpi) bez straty jakości.

Szumy i reprodukcja szczegółów

Poziom szumów i reprodukcja szczegółów mierzona jest dla plików JPEG w najwyższej, dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i ze standardowymi ustawieniami oraz dla najniższych ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wszystkich dostępnych ekwiwalentów ISO co 1EV. Wykres przedstawia utratę szczegółów wraz ze wzrostem zaszumienia.

Podczas fotografowania na niższych czułościach nie będziemy musieli się martwić żadnymi przebarwieniami lub artefaktami. Obraz charakteryzuje się dużą szczegółowością i kontrastowością. Niemniej jednak już od ISO 100 zdjęcia będą stopniowo tracić na jakości. Zauważalne szumy pojawią się dopiero w okolicach ISO 6400, choć nie będą one zbyt uciążliwe. Większe cyfrowe ziarno, jak również delikatne zielonkawe przebarwienia zaobserwujemy na ISO 12 800. Jednak w kadrze wciąż dostrzeżemy wyraźne detale. Sytuacja zmienia się w przedziale ISO 25 600 - 51 200, gdzie szczegółowość spada, a kolorowe artefakty zaczynają przeważać na zdjęciach. Natomiast zakres ISO 102 400 - 204 800 to już typowy chwyt marketingowy. Fotografie wykonane na tych wartościach w żaden sposób nie będą nadawać się do użytku.

Zaszumienie poszczególnych czułości (odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

Warto także zauważyć, że włączone systemowe odszumianie nie wpływa na jakość zdjęć - w tym kontrastowość i kolorystykę - wykonanych w przedziale ISO 100 - 1600. Niestety na wyższych czułościach zaobserwujemy wyraźny spadek szczegółowości. Dlatego też podczas fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych radzimy wyłączyć systemowe odszumianie obrazu lub po prostu w ogóle go nie aktywować.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie standard / odszumianie wyłączone):

Zakres dynamiczny

Pentax K-1 charakteryzuje się szerokim zakresem dynamicznym. Dla plików RAW wynosi on około 13 EV, a dla JPEG niecałe 10 EV. Sukcesywny spadek zauważymy już od ISO 400 (dla RAW) i ISO 1600 (JPEG), niemniej jednak podczas fotografowania w kontrastowych warunkach nie powinniśmy mieć problemów z przepaleniami lub niedoświetleniami zdjęć. Dynamika obrazu - dla obu formatów zapisu - wyraźnie zmniejszy się dopiero od ISO 3200, gdzie wyniesie około 9 EV.

Balans bieli

W kontrolowanych i jednostajnych warunkach oświetleniowych automatyczny balans bieli poradził sobie całkiem dobrze. Najlepiej wypadł podczas fotografowania sceny oświetlonej lampami jarzeniowymi. Również światło dzienne (4500-5500K) nie stanowiło większych problemów. Niestety pewne trudności z dopasowaniem odpowiedniej kolorystyki pojawiły się podczas fotografowania w świetle mieszanym i żarowym. Odchylenia rzędu 11-16 jednostek na skali przestrzeni Lab są już zauważalne na zdjęciach.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Reprodukcja kolorów

Aparat dobrze poradził sobie z reprodukcją kolorów, choć ma delikatną tendencję do uciekania w ciepłe tony - głównie w pomarańcz i fiolet. Niemniej jednak nie są to ogromne odchylenia od akceptowalnych norm. Podobną analogię zaobserwowaliśmy podczas prezentowania szarości i bieli, które były nieznacznie przesunięte w stronę purpury.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony FX3 - pierwsze wrażenia
Sony FX3 - pierwsze wrażenia
Sony FX3 stanowić ma pomost pomiędzy światem bezlusterkowców i profesjonalnych kamer wideo, będąc jednocześnie najmniejszą filmującą profesjonalną pełną klatką w...
6
9
Fujifilm GFX 100S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GFX 100S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Średnioformatowe 100 milionów w poręcznym i szybkim body? Brzmi jak spełnienie marzeń niejednego fotografa. Taki aparat w końcu powstał, a my mieliśmy go już w...
49
7
Sony A1 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sony A1 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Nowy topowy aparat Sony zachwyca, ale czy rzeczywiście zasługuje na miano najlepszego, typowo reporterskiego bezlusterkowego korpusu? Nowe body trafiło już w nasze...
27
26
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)