HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM WR - przystępny pełnoklatkowy tele-zoom z mocowaniem Pentax K

5

Autor: Maciej Luśtyk

23 Styczeń 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Marka Pentax wciąż żyje. Ricoh wprowadza do oferty jeden z ciekawszych obiektywów, jakie w ostatnim czasie pojawiły się w systemie. HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM WR to amatorski długi zoom, będący ciekawą alternatywą dla kosztownych modeli ze światłem f/2.8.

Najnowszy obiektyw HD Pentax-D FA 70-210 mm f/4ED SDM WR wydaje się wam dziwnie znajomy? To dlatego, że konstrukcja bazuje na popularnym modelu Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD. Co prawda producent nie informuje o tym oficjalnie, ale wystarczy rzut oka na tubus, specyfikację i układ optyczny, by zdać sobie sprawę, że mamy tu do czynienia z bliźniaczymi konstrukcjami (zresztą nie pierwszy raz).

Powtórka z rozrywki

Na układ optyczny obiektywu składa się 20 soczewek w 14 grupach, w tym z trzech elementów ED o niskiej dyspersji oraz dwóch elementów o dyspersji anomalnej. Zestaw ten, wspierany 9-listkową przysłoną pozwoli na ostrzenie z minimalnej odległości 95 cm. Z kolei ultradźwiękowy napęd AF typu pierścieniowego umożliwić ma ciche i skuteczne ustawianie ostrości, a także wygodne manualne doostrzanie (Quick Shift Focus). Warto też wspomnieć, że mamy tu do czynienia z wewnętrznym mechanizmem zoomowania, dzięki czemu konstrukcja nie zmienia swoich rozmiarów. 

Różnicą względem modelu Tamrona są powłoki antyodblaskowe sygnowane marką Pentax HD oraz brak wbudowanego systemu stabilizacji optycznej. Pominięcie to jest jednak zrozumiałe - pełnoklatkowe aparaty Pentax K-1 i K-1 II oferują przecież bardzo skuteczną stabilizację matrycy. Otrzymujemy też inną, dla niektórych z pewnością wygodniejszą fakturę ogumowań na pierścieniach ostrości i zoomu. Miłym dodatkiem będzie też zaczerpnięta z pierwowzoru skala odległości oraz powłoka hydro- i oleofobowa Super Protect chroniąca przednią soczewkę.

Konstrukcja o wymiarach 175 x 78,5 mm została uszczelniona przed kurzem i zachlapaniami i jak na ten segment charakteryzuje się stosunkowo niską wagą 859 g. W zestawie otrzymamy też osłonę przeciwsłoneczną.

Choć to obiektyw pełnoklatkowy, będzie on także ciekawą propozycją dla użytkowników aparatów Pentax wyposażonych w matryce APS-C (np. Pentax KP) - w tym wypadku zaoferuje bowiem ekwiwalent ogniskowych 107-322 mm.

Zdjęcia przykładowe

Poniżej możecie zobaczyć galerię oficjalnych zdjęć przykładowych, udostępnionych przez producenta.

1/800 s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 21 mm

1/250 s, f/6.3, ISO 400, ogniskowa: 210 mm

1/250 s, f/5.6, ISO 1600, ogniskowa: 294 mm

1/4 s, f/11, ISO 100, ogniskowa: 145 mm

1/2500 s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 95 mm

1/400 s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 128 mm

1/400 s, f/5, ISO 1600, ogniskowa: 170 mm

Cena i dostępność

Obiektyw trafi do sprzedaży w połowie lutego w cenie 1200 euro, czyli około 5100 zł. Nieco drogo, biorąc pod uwagę, że analogiczny obiektyw Tamrona w wersji do innych systemów możemy obecnie kupić za połowę tej ceny.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem ricoh-imaging.pl.

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - jasny szeroki kąt z najwyższej półki
Sony FE 14 mm f/1.8 GM - jasny szeroki kąt z najwyższej półki
Sony rozszerza topową linię obiektywów GM o jasny szerokokątny model 14 mm f/1.8, który jakością obrazu deklasować ma wszystkie analogiczne konstrukcje na...
7
0
Cooke dla ubogich? Oto superjasne obiektywy filmowe Mitakon Speedmaster T1.0 do Mikro Cztery Trzecie i APS-C
Cooke dla ubogich? Oto superjasne obiektywy filmowe Mitakon Speedmaster T1.0 do Mikro Cztery...
ZY Optics wprowadza stylowe i superjasne obiektywy filmowe Mitakon Speedmaster Cinema Lens, przeznaczone do aparatów i kamer z matrycami Mikro Cztery Trzecie oraz...
3
0
Voigtlander Ultron 28 mm f/2 Vintage Line I i II - klasyczne stałki w nowej odsłonie
Voigtlander Ultron 28 mm f/2 Vintage Line I i II - klasyczne stałki w nowej odsłonie
W ofercie Cosiny debiutują dwa nowe obiektywy 28 mm z serii Vintage Line, charakteryzującej się stylistyką retro. Obiektywy z mocowaniem Leica M różnią się wykończeniem i mechanizmem...
0
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)