Miejsce 1.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Sierpień 2016
Artykuł na: 9-16 minut

W tym miesiącu mija 8 lat od powstania systemu Mikro Cztery Trzecie. Przez ten czas udało nam się przetestować wszystkie obiektywy z linii M.Zuiko PREMIUM i PRO. To dobry moment na sprawdzenie, które konstrukcje okazały się najlepsze.

Miejsce 1. - Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4 IS PRO

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4 IS PRO

W zestawieniu króluje najnowszy obiektyw w ofercie producenta, czyli Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4 IS PRO. Producent po raz kolejny potwierdził, że potrafi tworzyć wyjątkowe szkła projektowane dla najbardziej wymagających użytkowników.

Na największe słowa uznania zasługuje po raz pierwszy wykorzystana w konstrukcjach producenta optyczna stabilizacja obrazu. Byliśmy zdumieni czasami, jakie byliśmy w stanie utrzymać z ręki, biorąc pod uwagę ogniskową o ekwiwalencie 600 mm. Nieporuszone zdjęcia bez problemu uzyskiwaliśmy na czasie 1/40 s, co samo w sobie jest niewiarygodnym osiągnięciem, ale przy odrobinie wprawy udawało nam się także uchwycić ostre kadry przy 1/10 sekundy!

 

Olympus M.Zuiko Digital ED 300 mm f/4 IS PRO

Pochwały należą się również za precyzyjne wykonanie oraz nieprzeciętny wygląd, które są już niejako cechą rozpoznawczą profesjonalnych szkieł Olympusa. Bagnet, jak i cały tubus zostały wykonane ze stopu metali, a liczne uszczelnienia efektywnie chronią wnętrze przed kurzem i wilgocią. Z kolei dzięki niezbyt dużym wymiarom i wadze - jak na obiektyw supertelefoto - otrzymujemy ergonomię stojąca na bardzo wysokim poziomie, którą wzbogacają przycisk funkcyjny i przełącznik zakresów systemu AF.

Wykres MTF50 dla pliku RAW

Dopełnieniem tego wszystkiego jest bardzo dobra jakość obrazu – kontrast, wyrazistość, nasycenie barw oraz plastyka zdjęć. Optymalną rozdzielczość uzyskaliśmy w przedziale f/4-f/8, a obraz jest równie ostry w centrum, co na brzegach kadru. Odnotować trzeba także bardzo dobre korygowanie wad układu optycznego. Do tego szkło umożliwia ostrzenie już z odległości 1,4 m, czego nie jest w stanie pobić żaden inny teleobiektyw tego typu na rynku. Jedynym mankamentem są dość widoczne odbicia światła pojawiające się podczas pracy pod ostre światło.

Olympus M.Zuiko DIGITAL ED 300 mm f/4 IS PRO to fantastyczne szkło, które zainteresuje najbardziej wymagających zawodowców. Mimo że jego cena to aż 11 990 zł, to i tak nic w porównaniu z analogicznymi szkłami Canona, lub Nikona, których zakup wiąże się z wydatkiem rzędu 40-50 tys. złotych.

W naszym teście obiektyw otrzymał 88%. Poniżej możecie zobaczyć zdjęcia przykładowe wykonane obiektywem.

 

Spis treści

Następna

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Modyfikatory światła marki Quadralite - przegląd oferty [2024]
Modyfikatory światła marki Quadralite - przegląd oferty [2024]
Od prostych blend, poprzez parasolki i czasze, na różnorodnych softboksach kończąc. Bogata oferta modyfikatorów Quadralite jest w stanie zaspokoić potrzeby nawet najbardziej kreatywnych...
2
Dobry korpus to dopiero początek - przegląd jasnej i niedrogiej optyki natywnej Nikon Z
Dobry korpus to dopiero początek - przegląd jasnej i niedrogiej optyki natywnej Nikon Z
To, co wyróżnia bezlusterkowy system Nikona to z pewnością dostęp do szerokiej gamy zaawansowanych i przystępnych cenowo obiektywów Nikkor o dużej jasności. Dzięki temu, ambitny amator może...
38
Co potrafią nowe kompaktowe zoomy Sigma z bagnetem Canon RF
Co potrafią nowe kompaktowe zoomy Sigma z bagnetem Canon RF
Jasne, niedrogie a przy tym wyjątkowo kompaktowe - Sigma 10-18 mm f/2,8 i 18-50 mm f/2,8 to być może najlepszy starter-pack dla każdego posiadacza aparatu Canon z matrycą APS-C.
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (7)