Sztuczna inteligencja Google potrafi ocenić walory estetyczne zdjęć. Jak wpłynie to na fotografię?

1
Maciej Luśtyk
27 Grudzień 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Choć gust fotograficzny jest sprawą bardzo subiektywną, Google twierdzi, że jest w stanie nauczyć maszyn trafnej oceny walorów estetycznych zdjęć i prezentuje technologię Neural Image Assessment. Jak podobne rozwiązania wpłyną na świat fotografii?

Co sprawia, że dane zdjęcie uważamy za ładne i “udane”, bądź odwrotnie - za nieciekawe i mało interesujące? Oprócz aspektów ściśle technicznych, takich jak poprawna ekspozycja i kompozycja, jednym z głównych czynników biorących udział w naszej subiektywnej ocenie fotografii są emocje, jakie w nas wywołuje. Tych jak na razie nie jesteśmy w stanie nauczyć komputerów, ale jak udowadnia najnowsza technologia stworzona przez naukowców z Google i Cornell University, nie jest to przeszkodą, by oceniały walory estetyczne zdjęć równie trafnie, co ludzie.

Bazująca na sieciach neuronowych i systemach rozpoznawania obrazów technologia Neural Image Assessment może bardzo dokładnie przewidzieć jak atrakcyjne (w skali od 1 do 10) będzie dla oglądającego dane zdjęcie. Głównie dlatego, że do wyszkolenia programu posłużyły informacje zebrane od fizycznych osób oceniających zdjęcia. Analizując je i porównując nowe obrazy z tymi znajdującymi się w bazie, komputer jest w stanie z dużą dokładnością ocenić, na ile dana fotografia przypadnie do gustu odbiorcy. Poniższe zestawienie pokazuje jak blisko komputer wstrzelił się z oceną zdjęć względem uśrednionej oceny osób z grupy badawczej (w nawiasie).

Przydatne narzędzie czy powód do zmartwień?

Zastosowań podobnej technologii jest wiele. Jak zapewniają naukowcy z Google, może być ona wykorzystana na przykład w celu podpowiedzenia fotografom, na czym powinni skupić się na etapie obróbki, by uczynić zdjęcia bardziej atrakcyjnymi. Tym samym udoskonalić może także rozwiązania odpowiadające za automatyczną obróbkę zdjęć. Na koniec zastosowanie najbardziej oczywiste - wskazanie najlepszego zdjęcia z danej serii, co pomóc może nie tylko fotografom, ale także wydawnictwom i agencjom marketingowy, starającym się jak najlepiej sprzedać swój produkt przy pomocy zdjęć.

Ma to niestety także swoje ciemne strony, które rodzą pytania o to w jak dużym stopniu powinniśmy pozwalać “sztucznej inteligencji” na ingerencję w nasze decyzje. Może się bowiem zdarzyć, że w przyszłości, przez podobne technologie pod znakiem zapytania stanie zawód fotoedytora, a zdobyciu fotograficznego zlecenia może decydować to, jak dobrze nasz styl edycji odpowiada założeniom danego algorytmu.

Wyniki uzyskanie przez zdjęcie przed i po edycji

Maszyna, a kreatywność

Oczywiście ostateczną decyzję zawsze podejmuje człowiek, ale udostępnienie rozwiązań automatycznie filtrujących zgłoszenia czy strony internetowe względem atrakcyjności zdjęć może oznaczać, że osoba ta nigdy nie zobaczy wielu obrazów, które wbrew ocenie programu mogłyby okazać się zwyczajnie bardziej adekwatne do danego projektu czy przedsięwzięcia.

Wszystko obraca się tu bowiem wokół uśredniania wyników, co choć może znajdować odzwierciedlenie w statystykach, nie bierze pod uwagę najważniejszego - kreatywności i oryginalności, które nie raz odmieniały już oblicze mediów.

Więcej informacji na temat nowej technologii znajdziecie pod adresem research.googleblog.com oraz na arxiv.org.

 

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Aparaty cyfrowe narażone na ataki ransomware. Czy hakerzy obiorą za cel fotografów?
Aparaty cyfrowe narażone na ataki ransomware. Czy hakerzy obiorą za cel fotografów?
Na pewno nie raz słyszeliście już o sytuacjach gdy hakerzy żądają okupu za odblokowanie firmowych komputerów. Okazuje się, że ofiarami podobnych działań mogą także...
18
0
Rok 2019 na półmetku. Rynek aparatów w coraz gorszej sytuacji
Rok 2019 na półmetku. Rynek aparatów w coraz gorszej sytuacji
Jeśli myśleliście, że rynek fotograficzny dotknął już dna i w końcu przyjdzie czas na poprawę, mamy złą wiadomość. 2019 to kolejny rok z rzędu, w którym branża notuje...
22
27
Meyer Optik Görlitz wraca do gry i zapowiada nowe obiektywy
Meyer Optik Görlitz wraca do gry i zapowiada nowe obiektywy
Nowe kierownictwo, nowe standardy produkcji, nowe podejście do marketingu i biznesu oraz zapowiedź odświeżonych obiektywów i zupełnie nowej linii szkieł - Meyer Optik...
12
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)