Naukowcy z MIT stworzyli algorytm, który sprawdzi czy nasze zdjęcia zapadają w pamięć

0
Maciej Luśtyk
31 Grudzień 2015
Artykuł na: 4-5 minut
Co sprawia, że niektóre zdjęcia zapamiętujemy lepiej od innych? Fotografie potrafią być na tyle różne, że podanie jednoznacznej odpowiedzi wydaje się niemożliwe. Naukowcy z MIT opracowali jednak algorytm, który na podstawie kilku wytycznych pozwoli nam sprawdzić, czy nasze fotografie zapadną w pamięć odbiorcom.
Jeśli oglądaliście film „The Greatest Movie Ever Sold” Morgana Spurlocka, z pewnością pamiętacie scenę, w której twórcy odwiedzają firmę zajmującą się określaniem efektywności zwiastunów filmowych na podstawie testów przeprowadzanych na grupie badawczej przy pomocy rezonansu magnetycznego. Być może już niedługo podobne, skomplikowane procesy będziemy w stanie przeprowadzić za pomocą jednego kliknięcia. Zespół badaczy z uniwersytetu MIT opracował bowiem platformę, która pozwala przewidzieć jak dobrze obrazy zapadną oglądającym w pamięć.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Algorytm opracowany przez naukowców, powstał w oparciu o bazę 60 tys. różnych zdjęć, które zostały poddane dogłębnej analizie odnośnie kompozycji, kolorów, tematów, mimiki fotografowanych osób i rozłożeniu obiektów w kadrze. Jeżeli chcecie poznać szczegółowy proces przewidywania popularności zdjęć, pełny opis poszczególnych etapów znajdziecie tutaj. Większość z Was bardziej ucieszy jednak możliwość przetestowania algorytmu w praktyce. Dokonać tego możemy za pośrednictwem opracowanego na te potrzeby serwisu LaMem (Large-scale Image Memorability).

Wszystko, co musimy zrobić to załadować zdjęcie na serwer, lub podać jego adres URL, a po kilku chwilach otrzymamy numeryczną odpowiedź odnośnie tego czy oglądający dobrze zapamiętają nasze zdjęcia. Skala „zapamiętywalności" wynosi od 0 do 1. Jak przełożyć to na rzeczywistość? Według wytycznych naukowców, zdjęcia z wynikiem 0,5 zostaną zapomniane przez około 50% oglądających po 100 sekundach od ich zobaczenia.

Możliwości algorytmów analizujących zdjęcia stają się coraz bardziej zaawansowane i nieco przerażające. Mimo wszystko podobne przedsięwzięcia mogą w znacznym stopniu podnieść efektywność naszych działań w mediach społecznościowych, a jeśli okażą się tak skuteczne, jak obiecują twórcy, na podobnych rozwiązaniach będzie w przyszłości bazował cały rynek reklamowy. Czy powinniśmy być zaniepokojeni? Wszystko zależy od tego jak podobne możliwości zostaną wykorzystane.

Więcej informacji znajdziecie na stronie memorability.csail.mit.edu.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Software
Adobe Photoshop Elements i Premiere Elements 2020 - automatyczne selekcje, kolorowanie czarno-białych zdjęć, retusz skóry i wiele więcej
Adobe Photoshop Elements i Premiere Elements 2020 - automatyczne selekcje, kolorowanie...
Nie każdy potrzebuje kombajnu w postaci pełnych wersji programów Photoshop czy Lightroom. Dla osób nie zajmujących się obróbką zdjęć i filmów zawodowo, Adobe ma...
24
0
Exposure X5 - alternatywa dla Lightrooma staje się coraz lepsza
Exposure X5 - alternatywa dla Lightrooma staje się coraz lepsza
Nowa generacja edytora RAW, który dla wielu może stać się zastępstwem dla Lightrooma wprowadza szereg nowości, w tym między innymi zaawansowane funkcje maskowania i...
11
0
Nadciąga znaczne usprawnienie funkcji Content-Aware Fill w Photoshopie
Nadciąga znaczne usprawnienie funkcji Content-Aware Fill w Photoshopie
Wypełnienie z uwzględnieniem zawartości, lub jak kto woli Content-Aware Fill, to funkcja której działanie w ostatnim czasie zaczęło zakrawać o magię. Programiści...
19
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)