Dubaj z nagrodą 1 mln dolarów za filmik stworzony w AI. A ty nadal uważasz, że to nie zmieni twojej pracy

Popyt na treści AI rośnie w zatrważającym tempie. Czy to tylko bańka czy rewolucja w sposobie tworzenia i konsumowania treści? Tego nie wiemy, ale są ludzie, którzy inwestują ogromne pieniądze w taką wizję przyszłości. Dubaj ogłosił właśnie konkurs na najlepszy filmik krótkometrażowy AI, z nagrodą w wysokości 1 mln dolarów.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Rozwój takich generatorów jak Sora, VEO3 czy Runway sprawił, że materiały wideo tworzone przy pomocy AI przestały być jedynie domeną ciekawskich influencerów i użytkowników mediów społecznościowych i coraz częściej zainteresowany jest nimi rynek reklamy. Dziś spoty tworzone w ten sposób zobaczymy już nawet w telewizji, a w ogłoszeniach o pracę coraz częściej pojawiają się oferty firm szukających specjalistów w tym obszarze.

Czy tego chcemy czy nie, wszystko wskazuje na to, że właśnie w tym kierunku będzie podążał rynek komercyjny, a na świecie przybywa inicjatyw, które mają ten trend napędzać. Trudno o bardziej wymowne działanie, niż to, które ogłosił niedawno Mohammad Al-Gergawi, Minister ds. Spraw Gabinetu w rządzie Zjednoczonych Emiratów Egipskich: Dubaj startuje z konkursem na krótkometrażowe filmy AI, w których pula nagród wyniesie 1 mln dolarów.

Milion dolarów za filmik AI. "Nagroda ma na celu zachęcenie do tworzenia wartościowych filmów"

Ilustracja do konkursu wygenerowana w Gemini 2.5 Flash Image. Pasuje do ambicji organizatorów?

Wydarzenie ma być częścią nadchodzącego 1 Billion Followers Summit - największych na świecie targów kierowanych do twórców cyfrowych, które odbędą się w dniach 9-11 stycznia 2026 roku w Dubaju. Jak na razie nie wiemy czy wspomniana kwota będzie nagrodą za najlepszy film czy też zostanie podzielona pomiędzy zwycięzców - szczegóły dotyczące zgłoszeń poznamy we wrześniu. Znamy natomiast motywacje organizatorów.

Alia Al Hammadi, zastępczyni przewodniczącego Rządowego Biura Medialnego ZEA i dyrektorka szczytu 1 Billion Followers Summit, twierdzi, że konkurs jest pierwszym krokiem „by pokazać, co jest możliwe, gdy kreatywność spotyka sztuczną inteligencję”. Co więcej, wszystko służyć ma oczywiście ogólnemu dobru.

„Wydarzenie celu wspieranie i zachęcanie do tworzenia wartościowych filmów z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi AI, zwiększanie świadomości na temat humanitarnych przekazów, jakie takie produkcje powinny nieść, a także rozwijanie kreatywnych możliwości, wrażliwości estetycznej oraz zaawansowanych umiejętności w integrowaniu sztucznej inteligencji z produkcją filmową” - komentuje Hammadi.

Dość przewrotnie, mocno podkreślany jest tu element humanizmu. Ba, cały szczyt będzie odbywał się pod hasłem „Content for Good”, a poza nagrodą AI, Dubai uruchamia także specjalny program wsparcie w wysokości 13 mln dolarów, który pomóc ma „twórcom contentu” tworzyć projekty o istotnym znaczeniu kulturalnym i ekonomicznym.

„Gospodarka treści to siła ekonomiczna o nieograniczonych horyzontach. Dziś Zjednoczone Emiraty Arabskie nie tylko dotrzymują kroku jej rozwojowi, ale także wyznaczają nowe kierunki i przewodzą w tej dziedzinie.” - dodaje Al-Gergawi.

Brzmi jak marketingowa papka? Bo tym właśnie jest

Wszystko brzmi pięknie, ale nie dajmy się zwieść pozorom. To nie altruistyczna inicjatywa bogatych szejków a szeroko zakrojony spin, opracowany przez giganta branży. Głównym partnerem wydarzenia jest nie kto inny, jak Google Gemini.

Google, wraz z najnowszymi generatorami VEO 3, Gemini 2.5 Flash Image i platformą Flow, próbuje stać się dominującym graczem w w segmencie użytkowej generatywnej AI i zrobi wszystko, by wpłynąć na nawyki konsumentów. Nawet kosztem wytworzenia w ludziach emocjonalnego związku z treściami wygenerowanymi w AI. Czy więc tego typu przedsięwzięcia to zapowiedź realnej zmiany w sposobie tworzenia i konsumowania treści czy może kolejna bańka, która pęknie z hukiem jak niegdysiejsza bańka internetowa?

Tego nie wiemy, biorąc jednak pod uwagę silne zaangażowanie technologiczny gigantów, w najbliższych latach raczej nie należy spodziewać się odwrócenia trendów. W końcu kto nie chciałby zarobić na fali AI? My już nawet stworzyliśmy nasze zgłoszenie konkursowe.

Jak myślicie? Mamy szansę wygrać?

Źródło: khaleejtimes.com

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: sztuczna inteligencja
logo logo
Magazyny
Zamów