World Press Photo dyskwalifikuje zwycięzcę kategorii Contemporary Issues

Wokół tegorocznej edycji konkursu World Press Photo narosło wiele kontrowersji. Najpierw z powodu niedopuszczalnych modyfikacji odrzucono 20% prac zakwalifikowanych do finału, teraz jury konkursu zdyskwalifikowało Giovanniego Troilo za naruszenie zasad plebiscytu.
Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Giovanii Troilo otrzymał główną nagrodę w kategorii “Problemy współczesne” za serię zdjęć “The Dark Heart of Europe” ukazujących życie belgijskiego, postindustrialnego miasteczka Charleroi, które zmaga się ze wzrostem przestępczości i bezrobocia. Kontrowersje wokół pracy narosły zaraz po ogłoszeniu wyników, gdy władze tytułowego miasteczka zarzuciły autorowi “ustawianie” fotografii i celowe stawianie wspomnianego miejsca w złym świetle. Jury konkursu przyjrzało się sprawie, jednak z braku jednoznacznych dowodów na złamanie zasad konkursu, zarząd World Press Photo postanowił nie podejmować kroków w celu pozbawienia autora nagrody.

Wspomniane zdjęcie, które naruszyło zasady konkursu, “The Dark Heart of Europe”, fot. Giovanni Troilo “The Dark Heart of Europe”, fot. Giovanni Troilo “The Dark Heart of Europe”, fot. Giovanni Troilo “The Dark Heart of Europe”, fot. Giovanni Troilo

Wszystko zmieniło się przedwczoraj, gdy pojawiły się zarzuty sugerujące, że jedno ze zdjęć zgłoszonych do konkursu przez Troilo nie zostało zrobionych w Charleroi, a w położonej 50 km dalej Brukseli. Jury konkursu postanowiło zgłębić temat, czego efektem było pozbawienie fotografa głównej nagrody. Podczas rozmowy telefonicznej z organizatorami konkursu Giovanni Troilo przyznał się do stawianych mu zarzutów

Zdjęcia fotografa już zniknęły ze strony konkursowej, a główna nagroda powędrowała do laureata drugiego miejsca, włoskiego fotografa Giulio Di Sturco, którego cykl “Chollywood” dokumentuje rozwój chińskiego przemysłu filmowego.

W ciągu ostatnich kilku lat konkurs World Press Photo zdążył już oswoić nas z pomniejszymi kontrowersjami wybuchającymi wokół nagrodzonych prac, jednak dopiero w tym roku nabrały one konkretnego wymiaru. Zdarzenia te na nowo otwierają dyskusję na temat etyki w pracy fotoreportera jak i samej istoty reportażu. W dzisiejszych czasach, aby uzyskać zamierzony efekt coraz więcej osób ucieka się do manipulacji. Miejmy nadzieje, że nie stanie się to trendem i przy okazji kolejnych edycji WPP zobaczymy niezwykłe, szczere reportaże.

Wiecej informacji znajdziemy w oficjalnej informacji prasowej World Press Photo

Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: World Press Photo
logo logo
Magazyny
Zamów