Nowe reguły WPP: 2 lata wykluczenia za manipulacje przy zdjęciach

Nowe reguły WPP: 2 lata wykluczenia za manipulacje przy zdjęciach

Tegoroczna edycja konkursu World Press Photo upłynęła pod znakiem kontrowersji związanych z manipulacją zdjęciami. Między innymi, już po przyznaniu nagrody zdyskwalifikowano jednego z laureatów. Aby w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji, organizacja World Press Photo wprowadza szereg nowych reguł, które zaczną obowiązywać wraz z uruchomieniem najbliższej odsłony konkursu.


Przede wszystkim organizatorzy wprowadzają tzw. kodeks moralny, zawierający 6 głównych zasad, których muszą trzymać się osoby zgłaszające swój udział w konkursie:

  • Uczestnik musi być świadom swojego wpływu na fotografowaną scenę i musi powstrzymać się od fotografowania scen będących wynikiem pozowania
  • Uczestnikowi nie wolno świadomie ingerować lub modyfikować danej sceny poprzez odtworzenie zaistniałej wcześniej sytuacji
  • Uczestnik musi zapewnić integralność obrazu poprzez upewnienie się, że nie dokonano istotnych zmian dotyczących zawartej w nim treści
  • Uczestnik musi dochować starań, by podpisy rzetelnie opisywały sfotografowaną scenę
  • Uczestnik musi dochować starań, by materiał nadesłany jako cykl fotograficzny rzetelnie i prawdziwie oddawał opisywaną historię
  • Uczestnik zobowiązuje się do udostępnienia przejrzystych informacji na temat procesu powstawania zdjęć

Każdy z podpunktów szerzej opisuje dokładny regulamin dotyczący zgłaszania zdjęć i dopuszczalnej obróbki, który znajdziecie na stronie worldpressphoto.org. Warto się z nim zapoznać gdyż w znaczny sposób modyfikuje on obecne zasady obowiązujące od 2009 roku. O zakresie dopuszczalnej obróbki możemy też dowiedzieć się z poniższych filmików. Pozostałe zmiany dotyczą nazewnictwa kategorii. Pojawiła się także grupowa odsłona kategorii Projekty długoterminowe, do której swoje prace będą mogli zgłaszać fotografowie pracujący w kilka osób wspólnie nad danym projektem.

Kolejne nowości dotyczą jury i oceniania prac. Organizatorzy po raz pierwszy udostępniają kompletny zestaw procedur obowiązujących jurorów podczas oceniania prac i oferują przejrzysty wgląd w cały proces selekcji nadesłanych zgłoszeń. W przypadku gdy jury doszuka się manipulacji w nadesłanych zdjęciach uruchomiony zostanie 36-godzinny proces weryfikacji danych prac, który obejmować będzie kontakt z autorami w celu wyjaśnienia nieścisłości. Jednym z bardziej istotnych nowych punktów regulaminu jest jednak zapis stanowiący o tym, że w przypadku dyskwalifikacji uczestnika z powodu niedozwolonych alteracji zdjęć, będzie on wykluczony z udziału w dwóch kolejnych edycjach konkursu.

Wprowadzono też pewne dyskusyjne zmiany odnośnie praw przekazywanych organizatorowi konkursu. Do tej pory nieograniczone prawa do reprodukcji zdjęcia musiał przekazać organizatorowi jedynie laureat głównej nagrody. Od tego roku będzie to dotyczyć wszystkich nagrodzonych prac.

Aby podnieść rangę konkursu od tego roku na galę finałową odbywającą się w kwietniu zaproszeni zostaną laureaci pierwszego, drugiego i trzeciego miejsca z każdej kategorii, a nie jak do tej pory wyłącznie zwycięzca głównej nagrody z każdej sekcji.

Nabór zgłoszeń do najnowszej odsłony konkursu World Press Photo zostanie otwarty 2 grudnia 2015 roku. Prace będzie można nadsyłać do do 13 stycznia 2016 roku. Więcej informacji znajdziecie na stronie worldpressphoto.org.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8