Adobe Lightroom 5 w małym palcu – edycja prześwietlonych zdjęć

0
Michał Chrzanowski
25 Kwiecień 2015
Artykuł na: 6-9 minut

Tematem dzisiejszego poradnika z serii „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” będzie postprodukcja prześwietlonych zdjęć.

W jednym z odcinków naszego cyklu opisaliśmy w jaki sposób uratować niedoświetlone zdjęcie. Tym razem zajmiemy się czymś przeciwnym, czyli prześwietlonymi obrazami. Podczas fotografowania w zmiennych warunkach oświetleniowych może zdarzyć się sytuacja, że pomiar światła będzie niewłaściwy, przez co ekspozycja zdjęcia okaże się nie taka, jakiej byśmy chcieli. W takich sytuacjach można skorygować ustawienia aparatu i ponowić wykonanie zdjęcia lub, gdy jest to niemożliwe („decydujący moment”), postarać się – poprzez umiejętną postprodukcję – odzyskać koloryt, kontrastowość, a także przywrócić poprawną ekspozycję.

Podstawowe ustawienia aparatu

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

  • aparat: Fujifilm X-T1
  • obiektyw: Fujifilm Fujinon XF 23 mm f/1.4 R
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/4000 sekundy
  • przysłona – f/1,4
  • czułość matrycy – ISO 200
  • ogniskowa – 23 mm 


Jak można zauważyć powyżej, zdjęcie zostało prześwietlone, jednak w najjaśniejszych partiach kadru możemy doszukać się detali. W celu dokładnego sprawdzenia, gdzie i w jakim miejscu na zdjęciu znajdują się prześwietlenia, wystarczy najechać kursorem na mały trójkąt znajdujący się po prawej stronie histogramu. Dzięki temu na czerwono zostaną oznaczone te powierzchnie, na których nie ma żadnych informacji. Jeżeli więc takich miejsc będzie dużo, to efektywna edycja będzie bardzo trudna lub w niektórych przypadkach nawet niemożliwa. Jeżeli jednak procentowy udział prześwietleń (braku jakichkolwiek informacji) będzie niewielki, to ekspozycję będziemy mogli odzyskać, dzięki czemu uratujemy zdjęcie.

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Większość działań związanych z postprodukcją wykonaliśmy w zakładce Basic panelu Develop. Pierwszą czynnością, na jaką się zdecydowaliśmy, było oczywiście zmniejszenie ekspozycji zdjęcia (o 1,5EV) oraz nadanie suwakom Highlights i Whites ujemnych wartości – odpowiednio -100 i -38. Dzięki temu w maksymalnym stopniu odzyskaliśmy informacje w jasnych partiach obrazu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Wprowadzenie takich ustawień sprawiło, że fotografia zatraciła swój naturalny kontrast. Dlatego też poprzez zmianę położenia suwaków Shadows i Blacks przywróciliśmy optymalny zakres dynamiczny fotografii.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Następnie jeszcze bardziej zwiększyliśmy wyrazistość zdjęcia dzięki przesunięciu suwaków Contrast i Clarity na dodatnią stronę skali oraz ustawieniu opcji Medium Contrast w zakładce Tone Curve.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Zdjęcie przed
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Zdjęcie po
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem.

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" opiszemy, w jaki sposób stworzyć filtr kolorystyczny symulujący efekt otrzymany z aparatu lomo.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Tutoriale
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Wygląd skóry na zdjęciach to obsesja niejednego fotografa i retuszera. Zobacz, jak uzyskać efekt wykorzystywany w postprodukcji sesji beauty.
33
1
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware Fill [WIDEO]
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware...
Zobacz w jaki sposób po fakcie poprawić kompozycję zdjęcia za pomocą narzędzia Content-Aware Fill dostępnego w Photoshopie.
10
0
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Odseparowanie sylwetki od tła zdjęcia może wydawać się skomplikowaną czynnością. Jednak dzięki kilku sztuczkom i narzędziom Photoshopa cała operacja może być bardzo...
14
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (9)