Adobe Lightroom w małym palcu – symulacja kliszy filmowej Neopan 1600

Adobe Lightroom w małym palcu – symulacja kliszy filmowej Neopan 1600

W dzisiejszym poradniku z serii „Adobe Lightroom w małym palcu” zaprezentujemy, w jaki sposób utworzyć symulację kliszy filmowej Neopan 1600.

Zdjęcia uchwycone na monochromatycznym filmie Neopan 1600 charakteryzowały się wysokim kontrastem, dużą głębią czerni, wyraźnym rozkładem naturalnego ziarna oraz bardzo dobrą jakością obrazu. Dziś za pomocą kilku technik stworzymy cyfrową symulację kliszy Neopan 1600.

  • czas naświetlania – 1/400 sekundy
  • przysłona – f/3,5
  • czułość matrycy – ISO 3200
  • ogniskowa – 35 mm

Pierwszą czynnością jaką wykonaliśmy przy tworzeniu efektu kliszy filmowej Neopan 1600 było przekonwertowanie powyższej fotografii na zdjęcie monochromatyczne. W tym celu skorzystaliśmy z automatycznej konwersji do czerni i bieli, jaką oferuje panel Develop.

Jak możemy zauważyć zdjęcie posiadało małą wymiarowość, co więcej fotografowany obiekt był niewystarczająco odseparowany od tła. W związku z tym w zakładce HSL/Color/B&W zmieniliśmy tę charakterystykę. W dziale poświęconym czerni i bieli otrzymaliśmy możliwość szczegółowej ingerencji w temperatury barwowe poszczególnych kolorów. Rozjaśniliśmy kolory pomarańczowy i żółty, które są naturalnymi barwami skóry oraz przyciemniliśmy kolor niebieski, który dominował w tle. Dzięki tym działaniom wcześniejsze proporcje uległy zmianie, dzięki czemu fotografowany obiekt (muzyk) został odseparowany od tła.

Kolejnym etapem postprodukcji było jak największe odzyskanie szczegółów z jasnych oraz ciemnych partii zdjęcia. W tym celu zmniejszyliśmy wartość Highlights do -100 oraz parametry suwaka Shadows ustawiliśmy na +100. Kolejno rozświetliliśmy zdjęcie za pomocą suwaka Whites (+37), a także nieznacznie przesunęliśmy suwak Blacks do pozycji +5, co jeszcze bardziej wydobyło szczegóły z najciemniejszych fragmentów obrazu.

Niestety taka ingerencja w poszczególne suwaki zakładki Basic (zwłaszcza Highlights i Shadows) sprawiła, że zdjęcie zatraciło swoją naturalną kontrastowość. Dlatego też zdecydowaliśmy się na przywrócenie wyrazistości poprzez zwiększenie kontrastu do wartości +100.

Jak wspomnieliśmy we wstępie poradnika, zdjęcia wykonane na kliszy filmowej Neopan 1600 posiadały wysoki kontrast oraz dużą głębię czerni. Podobny efekt możemy uzyskać w programie Lightroom dzięki umiejętnej ingerencji w krzywą tonalną. W zakładce Tonal Curve linię ustawiliśmy w dosyć wyraźny kształt litery S, dzięki odpowiednim ustawieniom suwaków Highlights, Whites, Shadows i Blacks. Takie działanie sprawiło, że czernie nabrały wyrazistości, dzięki czemu zwiększyła się ogólna kontrastowość obrazu. Następnie poprzez delikatne podbicie linii kanału RGB lekko zmniejszyliśmy nasycenie najciemniejszych fragmentów kadru.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)
Ostatnim elementem w tworzeniu symulacji kliszy filmowej Neopan 1600 było naniesienie na zdjęcie wyraźnego ziarna oraz nieznacznej winiety, którą wprowadziliśmy jedynie na rogi i krawędzie kadru.

Zdjęcie przed

Zdjęcie po

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem. 

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom w małym palcu" utworzymy symulację kliszy filmowej Fuji Velvia 400.

Stanley Kubrick był także świetnym fotografem. Zobaczcie mniej znane oblicze kultowego reżysera
20 Sie 2018
“Mechaniczna Pomarańcza”, “2001: Odyseja kosmiczna”, “Oczy szeroko zamknięte” czy “Full Metal Jacket” to filmowe klasyki, znane niemal wszystkim. Znacznie mniej osób wie, że Stanley Kubrick swoją karierę zaczynał jako fotograf.
0
George Eastman Museum udostępnia serię filmów poświęconych największym przełomom w fotografii. Pozycja obowiązkowa!
14 Sie 2018
Jeżeli kiedykolwiek zastanawialiście się jak długą drogę fotografia przeszła od czasów camery obscury aż do dzisiaj, zobaczcie dokumentalną serię stworzoną przez Goerge Eastman Museum. To fantastyczna podróż przez najważniejsze techniki i odkrycia, które zrewolucjonizowały to medium.
0
Tadeusz Rolke: „Sztuka nie polega na pokazywaniu piękna”
13 Sie 2018
Od czwartku, w warszawskiej galerii Le Guern można oglądać najnowszy projekt Tadeusza Rolke, jednego z mistrzów polskiej fotografii. W dniu wernisażu rozmawialiśmy z autorem o powstawaniu najnowszej serii.
0
Karen Miranda Rivadeneira odtwarza swoje dzieciństwo. "Pomysł ten zrodził się z rozmyślań o pamięci i jej niedoskonałości”
7 Sie 2018
“Uświadomiłam sobie, że brakuje mi wiedzy o mnie samej. Rozmyślając o pamięci i jej wadliwości, postanowiłam odkopać osobiste mity i rodzinne historie” - opowiada nam o swoim projekcie amerykańska fotograf.
0