Adobe Lightroom 5 w małym palcu – zaawansowana edycja kolorystyczna

0
Michał Chrzanowski
28 Marzec 2015
Artykuł na: 9-16 minut

W dzisiejszej odsłonie poradnika „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” opiszemy zaawansowaną edycję kolorystyczną przy użyciu suwaków dostępnych w zakładce HSL/Color/B&W programu Lightroom 5.

Podczas procesu postprodukcji kolorowych zdjęć niezmiernie ważne jest odpowiednie doprecyzowanie między innymi odcieni oraz nasycenia poszczególnych barw. Za edycję kolorystyczną w głównej mierze odpowiada zakładka Basic, a dokładniej suwaki Vibrance i Saturation. Niestety, zmiany ich wartości mają wpływ na wszystkie kolory dostępne w kadrze. Co jednak w momencie, gdy będziemy chcieli zmienić nasycenie wyłącznie jednego koloru? Z pomocą przyjdzie nam zakładka HSL/Color/B&W dostępna w panelu Develop. Dzięki dwóm opcjom HSL i Color będziemy w stanie ingerować w wybrany przez nas kolor.

Podstawowe ustawienia aparatu

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

  • aparat: Nikon D7000
  • obiektyw: Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/250 sekundy
  • przysłona – f/4,5
  • czułość matrycy – ISO 2500
  • ogniskowa – 70 mm


Jak już wspomnieliśmy powyżej za precyzyjną edycję wybranych kolorów odpowiadają opcje HSL i Color. Obie mają podobne działanie – ingerują w nasycenie, odcień oraz jasność koloru – jednak jedna z nich jest bardziej efektywna.

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Opcja Color

Ta część zakładki została podzielona na osiem głównych kolorów. Wybierając jeden z nich otrzymamy możliwość zmiany odcienia, nasycenia oraz jasność. Na przykładzie zdjęcia pokażemy, jak poszczególne suwaki wpływają na kolor niebieski, który jest dominującym w kadrze.

Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Dzięki zmianie położenia suwaka Hue dostosujemy odcień koloru niebieskiego. Będziemy mogli płynnie przechodzić między błękitnym a purpurowym odcieniem. Nawet delikatna zmiana może wpłynąć na końcowy rezultat.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Środkowy suwak odpowiada za nasycenie barw. Przesunięcie go w lewą stronę zminimalizuje wybrany kolor. W prawo zwiększy jego nasycenie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Ostatnim suwakiem dostępnym w tej opcji jest Luminance. Dzięki niemu dostosujemy jasność edytowanego koloru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Oczywiście najodpowiedniejsze efekty wizualne uzyskamy poprzez umiejętne i symultaniczne posługiwanie się trzema opisanymi suwakami. Ustawiając wartości nasycenia, odcienia oraz jasności można uzyskać różne efekty końcowe.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

O ile opcja Color jest efektowna, o tyle nie jest aż tak efektywna, ponieważ zmieniać możemy wyłącznie jeden kolor. Jak wiadomo każda barwa składa się z różnych odcieni oraz przejść tonalnych, dlatego też najdokładniejszej edycji dokonamy poprzez użycie opcji HSL, która jest skrótem i po rozwinięciu oznacza: Hue, Saturation, Luminance.

Opcja HSL
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Na pierwszy rzut oka ta część zakładki niczym nie różni się od opisanej powyżej. Także tutaj mamy wydzielone najważniejsze kolory oraz możliwość ingerowania w odcień, nasycenie i jasność. Jednak największą zaletą opcji HSL jest ich precyzyjne dostosowanie za pomocą małej kropki dostępnej w lewym górnym rogu panelu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (1)

Po wciśnięciu kropki będziemy mogli zaznaczyć odpowiednie miejsce, a program Lightroom dokładnie określi, z jakich barw składa się wybrany kolor. W tym celu wystarczy najechać na kolor, wcisnąć i przytrzymać lewy przycisk myszki oraz przesunąć ją w górę (zwiększenie wartości suwaka) lub w dół (zmniejszenie wartości suwak). W zależności od tego w jakim module się znajdujemy będziemy mogli ingerować w nasycenie, odcień oraz jasność wybranego koloru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Co więcej będziemy w stanie zmienić ustawienia każdego z dostępnych w tej opcji kolorów, dzięki czemu precyzyjniej dobierzemy paletę barw, która wpłynie na końcowy efekt postprodukcji.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem. 

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" opiszemy, w jaki sposób utworzyć na zdjęciach efekt ziarnistego matu.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Tutoriale
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Zobacz, jak dodać skórze złoty blask w Adobe Photoshop
Wygląd skóry na zdjęciach to obsesja niejednego fotografa i retuszera. Zobacz, jak uzyskać efekt wykorzystywany w postprodukcji sesji beauty.
32
1
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware Fill [WIDEO]
Zła kompozycja to nie problem. Z pomocą przyjdzie Photoshop, a dokładniej narzędzie Content-Aware...
Zobacz w jaki sposób po fakcie poprawić kompozycję zdjęcia za pomocą narzędzia Content-Aware Fill dostępnego w Photoshopie.
10
0
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Photoshop tutorial: wycinanie osób z tła [WIDEO]
Odseparowanie sylwetki od tła zdjęcia może wydawać się skomplikowaną czynnością. Jednak dzięki kilku sztuczkom i narzędziom Photoshopa cała operacja może być bardzo...
13
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)