Adobe Lightroom 5 w małym palcu – zaawansowana edycja kolorystyczna

0

Autor: Michał Chrzanowski

28 Marzec 2015
Artykuł na: 9-16 minut

W dzisiejszej odsłonie poradnika „Adobe Lightroom 5 w małym palcu” opiszemy zaawansowaną edycję kolorystyczną przy użyciu suwaków dostępnych w zakładce HSL/Color/B&W programu Lightroom 5.

Podczas procesu postprodukcji kolorowych zdjęć niezmiernie ważne jest odpowiednie doprecyzowanie między innymi odcieni oraz nasycenia poszczególnych barw. Za edycję kolorystyczną w głównej mierze odpowiada zakładka Basic, a dokładniej suwaki Vibrance i Saturation. Niestety, zmiany ich wartości mają wpływ na wszystkie kolory dostępne w kadrze. Co jednak w momencie, gdy będziemy chcieli zmienić nasycenie wyłącznie jednego koloru? Z pomocą przyjdzie nam zakładka HSL/Color/B&W dostępna w panelu Develop. Dzięki dwóm opcjom HSL i Color będziemy w stanie ingerować w wybrany przez nas kolor.

Podstawowe ustawienia aparatu

  • aparat: Nikon D7000
  • obiektyw: Nikkor AF-S 24-70 mm f/2.8G ED
  • format zapisu zdjęć – RAW
  • czas naświetlania – 1/250 sekundy
  • przysłona – f/4,5
  • czułość matrycy – ISO 2500
  • ogniskowa – 70 mm


Jak już wspomnieliśmy powyżej za precyzyjną edycję wybranych kolorów odpowiadają opcje HSL i Color. Obie mają podobne działanie – ingerują w nasycenie, odcień oraz jasność koloru – jednak jedna z nich jest bardziej efektywna.

Opcja Color

Ta część zakładki została podzielona na osiem głównych kolorów. Wybierając jeden z nich otrzymamy możliwość zmiany odcienia, nasycenia oraz jasność. Na przykładzie zdjęcia pokażemy, jak poszczególne suwaki wpływają na kolor niebieski, który jest dominującym w kadrze.

Dzięki zmianie położenia suwaka Hue dostosujemy odcień koloru niebieskiego. Będziemy mogli płynnie przechodzić między błękitnym a purpurowym odcieniem. Nawet delikatna zmiana może wpłynąć na końcowy rezultat.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Środkowy suwak odpowiada za nasycenie barw. Przesunięcie go w lewą stronę zminimalizuje wybrany kolor. W prawo zwiększy jego nasycenie.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Ostatnim suwakiem dostępnym w tej opcji jest Luminance. Dzięki niemu dostosujemy jasność edytowanego koloru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Oczywiście najodpowiedniejsze efekty wizualne uzyskamy poprzez umiejętne i symultaniczne posługiwanie się trzema opisanymi suwakami. Ustawiając wartości nasycenia, odcienia oraz jasności można uzyskać różne efekty końcowe.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

O ile opcja Color jest efektowna, o tyle nie jest aż tak efektywna, ponieważ zmieniać możemy wyłącznie jeden kolor. Jak wiadomo każda barwa składa się z różnych odcieni oraz przejść tonalnych, dlatego też najdokładniejszej edycji dokonamy poprzez użycie opcji HSL, która jest skrótem i po rozwinięciu oznacza: Hue, Saturation, Luminance.

Opcja HSL

Na pierwszy rzut oka ta część zakładki niczym nie różni się od opisanej powyżej. Także tutaj mamy wydzielone najważniejsze kolory oraz możliwość ingerowania w odcień, nasycenie i jasność. Jednak największą zaletą opcji HSL jest ich precyzyjne dostosowanie za pomocą małej kropki dostępnej w lewym górnym rogu panelu.

Po wciśnięciu kropki będziemy mogli zaznaczyć odpowiednie miejsce, a program Lightroom dokładnie określi, z jakich barw składa się wybrany kolor. W tym celu wystarczy najechać na kolor, wcisnąć i przytrzymać lewy przycisk myszki oraz przesunąć ją w górę (zwiększenie wartości suwaka) lub w dół (zmniejszenie wartości suwak). W zależności od tego w jakim module się znajdujemy będziemy mogli ingerować w nasycenie, odcień oraz jasność wybranego koloru.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Co więcej będziemy w stanie zmienić ustawienia każdego z dostępnych w tej opcji kolorów, dzięki czemu precyzyjniej dobierzemy paletę barw, która wpłynie na końcowy efekt postprodukcji.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Powyższe zmiany dokonane w procesie postprodukcji są jedynie przykładem możliwości, jakie daje nam program Lightroom 5. Jednakże ostateczny wygląd zdjęcia w głównej mierze zależy od indywidualnego stylu i gustu fotografa. Dlatego też jedno zdjęcie może być punktem wyjścia dla różnych efektów końcowych. Warto jednak zdawać sobie sprawę z jakich narzędzi możemy skorzystać pracując nad konkretnym zdjęciem. 

W kolejnej odsłonie poradnika "Adobe Lightroom 5 w małym palcu" opiszemy, w jaki sposób utworzyć na zdjęciach efekt ziarnistego matu.

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Tutoriale
Photoshop - usuń niechciane obiekty z tekstur w perspektywie
Photoshop - usuń niechciane obiekty z tekstur w perspektywie
Choć usuwanie obiektów ze zdjęć w Photoshopie nie należy do bardzo trudnych, niektóre przypadki potrafią spędzić sen z powiek. Na szczęście prawie nigdy nie okaże się...
17
0
Zrobiłeś zdjęcia gwiazd? Pokaż je tak, jak na to zasługują. Oto darmowy kurs postprodukcji astrofotografii
Zrobiłeś zdjęcia gwiazd? Pokaż je tak, jak na to zasługują. Oto darmowy kurs postprodukcji...
Wybierasz się fotografować Perseidy? Zobacz, jak wyciągnąć najwięcej ze zdjęć nocnego nieba. Lonely Speck udostępnia za darmo kurs postprodukcji...
70
0
Photoshop czy Lightroom? Zobacz, który program lepiej nadaje się do wyostrzania zdjęć
Photoshop czy Lightroom? Zobacz, który program lepiej nadaje się do wyostrzania zdjęć
Skutecznie wyostrzane to jeden z najważniejszych końcowych etapów postprodukcji. Może jednak zdjęcia tak samo pomóc, jak i zaszkodzić. Zobacz, jak robić to...
33
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)