Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Cena / Jakość:
6
Optyka:
8.5
Budowa:
8
Marka:
Canon
Nasza ocena:

89%

Uszczelniony tubus, usprawniony układ optyczny oraz poprawiona ergonomia mają sprawić, że nowy Canon EF 35 mm f/1.4L II USM podbije serce niejednego fotografa. Jako oczywisty punkt odniesienia dla nowego szkła w teście pojawi się jego legendarny już poprzednik.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Luty 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

 


Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm. Zdjęcia wykonywaliśmy w formatach RAW i JPEG z uwzględnieniem wszystkich przysłon.

Rozdzielczość obrazu - centrum kadru

Najwyższe w swojej klasie - tak w kilku słowach możemy ocenić wartości funkcji MTF50 w centrum kadru, którą uzyskał Canon EF 35 mm f/1.4L II USM. Zdecydowaną poprawę rozdzielczości zauważymy na szerzej otwartych przysłonach, co nie jest wcale taką łatwą rzeczą do osiągnięcia - zwłaszcza w tak jasnych obiektywach. W przedziale f/1.4-f/2.8 nowy Canon deklasuje swojego poprzednika oferując wyraźnie lepszą jakość obrazu. Wystarczy napisać, że na najszerzej otwartej przysłonie różnica wynosi prawie 7 lp/mm - na korzyść nowej konstrukcji! Na f/1.4 druga generacja Canona osiągnęła wartość 34.68 lp/mm, jej pierwowzór zanotował 27.75 lp/mm. Z kolei nowa trzydziestka piątka uzyskała optymalny wynik w zakresie f/2-f/4 (44.83 - 41.54 lp/mm). Oznacza to, że podczas fotografowania tym obiektywem najwyższe rozdzielczości otrzymamy na szerzej otwartych przysłonach, co jest godne pozazdroszczenia. Zupełnie inaczej zaprezentowała się pierwsza odsłona Canona - choć też nie jest źle. Najlepsze rezultaty zauważyliśmy na nieco bardziej domkniętej przysłonie - przedział f/4-f/8 (41.54 - 40.51 lp/mm) z najwyższą wartością 42.57 lp/mm na f/5.6. To właśnie od tej przysłony wykresy wygenerowane dla obu szkieł zaczęły się pokrywać, co oznacza, że w przedziale f/8-f/22 obiektywy prezentują podobną rozdzielczość obrazu - z minimalnym wskazaniem na pierwszą generację Canona EF 35 mm f/1.4L USM.


Rozdzielczość obrazu - brzegi kadru

Podobną zależność w zachowaniu rozdzielczości zauważyliśmy na brzegach planu fotograficznego. Niemniej jednak wartości funkcji MTF50 nie były już tak okazałe, ale tego mogliśmy się spodziewać. W zakresie f/5.6-f/22 oba szkła zaprezentowały niemal identyczne wyniki rzędu 32.54 - 24.42 lp/mm. W przypadku nowej generacji Canona granica akceptowalności została przekroczona na f/2 - 24.73 lp/mm. Naprawdę niewiele zabrakło też f/1.4 - 19.57 lp/mm. Z kolei pierwsza odsłona stałki potrzebowała na to nieco bardziej domkniętego otworu. Przysłona f/2.8 zaoferowała rozdzielczość wynoszącą 24.63 lp/mm. Natomiast obie konstrukcje dostarczyły najlepszej jakości obrazu w momencie fotografowania na f/8 (33.52 lp/mm). Podobnie jak w centrum, tak i na brzegach kadru największą poprawę rozdzielczości - względem poprzednika - zaobserwowaliśmy na szerzej otwartych przysłonach - f/1.4-f/2.8. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się dobrą jakością obrazu nawet od najszerszego otworu. Pod tym względem nowy Canon EF 35 mm f/1.4L II USM wypadł rewelacyjnie. To jeden z ostrzejszych obiektywów jakie kiedykolwiek testowaliśmy. Brawo Canon!

Poniżej zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykresy odznaczają się podobną charakterystyką, niemniej jednak fotografie prezentują zdecydowanie wyższą rozdzielczość.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)


Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Canon EF 35 mm f/1.4L II USM - rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Canon EF 35 mm f/1.4L USM - rozdzielczość obrazu w praktyce
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

 

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
39
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Rozwiązywanie problemu którego nie ma, czy może przebłysk geniuszu? Sprawdzamy, co do zaoferowania ma Sony FE 24-50 mm f/2.8 G - kompaktowa i tańsza alternatywa dla systemowego zooma...
31
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
37
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)