Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
10
Nasza ocena:

92%

Bardziej zaawansowany brat modelu S5II oferuje szereg udogodnień dla twórców wideo. Czy warto za nie dopłacać? Czy droższa konstrukcja skrywa coś jeszcze? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2023
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

Panasonic Lumix S5IIX wyposażony został z nową 24-megapikselową matrycę BSI-CMOS z pikselami detekcji fazy i technologia Dual Native ISO, czyli dwoma osobnymi przetwornikami dla niskich i wysokich czułości. W przypadku trybu fotograficznego natywne czułości wynoszą ISO 100 i ISO 1600, w trybie wideo jest to odpowiednio ISO 640 i ISO 4000. 

Sensor wspierany jest też nowym procesorem, który dzięki większej mocy obliczeniowej pozwala aparatowi nie tylko osiągać świetne rezultaty w zakresie rejestracji wideo, ale także oferować jeszcze lepszą reprodukcję kolorów i doskonalszą kontrolę szumu. Czy to się udało?

Szczegółowość (odszumianie włączone / odszumianie wyłączone / RAW)

Wycinek kadru 1063 x 1063 px

Tym, co zwraca szczególną uwagę w porównaniu do korpusów sprzed kilku lat, jest doskonałe wręcz utrzymywanie szczegółowości zdjęć wraz ze wzrostem czułości. W zakresie ISO 100 - ISO 3200 spadek szczegółowości jest praktycznie niezauważalny, a same zdjęcia wyglądają przyzwoicie aż do ISO 25600. Co ważne jeszcze lepiej sytuacja ma się w przypadku zapisu RAW, gdzie dopiero na najwyższych czułościach zauważymy widoczną degradację obrazu.

Zdjęcia z Lumixa S5IIX zmierzają nieco w stronę zielonkawych tonów (co zresztą potwierdzają poniższe wykresy dla balansu bieli), ale jednocześnie nie ma to negatywnego wpływu na ich ogólną kolorystykę. W praktyce, jak już wspomnieliśmy w poprzednim rozdziale, zdjęcia z nowego Lumixa cechują się bardzo naturalną reprodukcją kolorów i wysoką kontrastowością. 

Zaszumienie obrazu (odszumianie włączone / odszumianie wyłączone / RAW)

Wycinek kadru 726 x 726 px

Aparat Lumix S5IIX cechuje się też fenomenalną kontrolą szumu. Ten jest wyjątkowo drobny i daje o sobie bardziej znać dopiero w okolicach czułości ISO 12800, nie wpływając jednocześnie na pogorszenie szczegółowości obrazu. Bardzo dobrze wypada także kontrola kolorowego szumu chrominancji w przypadku plików RAW. W zakresie pracy na wysokich czułościach to zdecydowanie jeden z najlepszych aparatów pełnoklatkowych, jakie do tej pory testowaliśmy.

Jak widzimy na powyższym zakresie, w przypadku stosunku sygnału do szumu na wyższych czułościach Lumix S5IIX wypada obecnie najlepiej ze wszystkich konkurencyjnych modeli pełnoklatkowych o podobnej rozdzielczości. To zdecydowanie fenomenalny wynik jak na producenta, który nie konkuruje przecież z "wielką trójką" w zakresie udziałów w rynku. 

Zakres dynamiczny

Aparat bardzo dobrze wypada także w kwestii zakresu dynamicznego. Przy bazowej czułości, dynamika sięga ok. 14,3 EV czym dorównuje modelom EOS R6 Mark II i Nikon Z6 II. Co ważne, wysoki poziom powyżej 10 EV utrzymuje się aż powyżej ISO 6400, zachowując swobodę edycji zdjęć wykonanych na wyższych czułościach. W górnym zakresie ISO Lumix S5IIX wypada zresztą najlepiej z całej trójki, choć warto mieć na uwadze, że są to jednak wartości bardzo zbliżone.

Balans bieli (balans automatyczny / balans z priorytetem bieli)

W przypadku automatycznego balansu bieli obserwujemy zachowanie typowe dla współczesnych korpusów. Aparat bardzo dobrze balansuje światło dzienne, jarzeniowe i mieszane, ale wykazuje delikatne trudności w zakresie ciepłego oświetlenia żarowego. Odchylenia nie są bardzo duże (ok. 15 jednostek na skali Lab), ale wystarczające, by różnice zauważyć gołym okiem. W takich przypadkach pomaga trybu balansu bieli z priorytetem bieli, który bardzo skutecznie równoważy temperaturę barwową niezależnie od oświetlenia.

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)