Panasonic Lumix S5IIX - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
10
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7
Funkcjonalność:
10
Nasza ocena:

92%

Bardziej zaawansowany brat modelu S5II oferuje szereg udogodnień dla twórców wideo. Czy warto za nie dopłacać? Czy droższa konstrukcja skrywa coś jeszcze? Sprawdzamy to w naszym teście.

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2023
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści

Zaprezentowane na początku roku modele Lumix S5 II i Lumix S5 II X to wreszcie aparaty, którymi Panasonic może zacząć na poważnie konkurować w segmencie pełnej klatki. Oferują nie tylko imponującą specyfikację w przystępnej cenie, ale wreszcie zrywają z największym niedociągnięciem dotychczasowych korpusów producenta, jakim był system AF oparty o detekcję kontrastu.

W aktualnej odsłonie serii S5 otrzymujemy najnowsze algorytmy AF, współpracujące z systemem detekcji fazy na matrycy, a poza tym możliwości, które zawstydzają inne aparaty w tym pułapie cenowym, a zwłaszcza w zakresie rejestracji wideo. Na ich pokładzie znajdujemy więc 24-megapikselową, stabilizowaną matrycę w technologii Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), tryb seryjny 30 kl./s, AF oparty o 779 pól detekcji oraz tryb wideo pozwalający na zapis 10-bitowego wideo open gate 6K do 30 kl./s, lub 4K do 60 kl./s.

Wypuszczony później, nieco droższy model Lumix S5IIX nadbudowuje to dodatkowo opcjami zapisu wideo w formacie ProRes i kompresji All-i, możliwością rejestracji bezpośrednio na dyski SSD czy rozbudowanymi funkcjami streamingu i łączności z komputerem. Z jednej strony to więc korpus zdecydowanie bardziej nakierowany na filmujących, ale biorąc pod uwagę ogół możliwości , prawdopodobnie też model, który będzie bardziej interesował zawodowców ze świata pracy hybrydowej. W końcu w dzisiejszej pracy mamy często do czynienia z realizacjami łączącymi film oraz fotografię i zwykle poszukujemy rozwiązań oferujących jak najwięcej, w jak najlepszej cenie (w końcu nigdy nie wiadomo czego będzie wymagał od nas kolejny klient). I taki właśnie wydaje się być Lumix S5II X.

Model S5 II mieliśmy okazję sprawdzać jeszcze przed premierą. I choć okazał się bardzo przyjemnym zaskoczeniem, nie był pozbawiony wad. Czy model S5IIX, wypuszczony 5 miesięcy później wnosi do tematu coś ponad wymienione powyżej nowości? Czy oprócz oczywistych przewag producent poprawił też niuanse działania aparatu? Sprawdziliśmy to w naszym teście.

Porównanie rozmiarów matrycy:

Przeczytaj także:
Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi

Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II oferuje świetną specyfikację i zaawansowany tryb wideo w cenie dużo niższej od konkurencji. [Czytaj więcej]
Panasonic Lumix S5 II - pierwsze wrażenia i materiały przykładowe (RAW)

Najnowszy korpus Panasonica zmienia układ sił w segmencie pełnej klatki, z miejsca stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych aparatów do pracy hybrydowej. Sprawdziliśmy jak świetnie zapowiadająca się specyfikacja modelu Lumix S5 II przekłada się na rzeczywistą pracę z aparatem. [Czytaj więcej]
Panasonic Lumix S5 II vs S5 IIX - który wybrać?

W styczniu Panasonic zaprezentował dwa bliźniaczo podobne aparaty fotograficzne. Czym różnią się modele Lumix S5 II i Lumix S5 IIX. W tym artykule omawiamy wszystkie różnice pomiędzy dwoma korpusami. [Czytaj więcej]
Letni cashback Lumix - modele S5II, S5IIX, S1H, S1R, S1 i obiektywy do 2300 zł taniej

W ramach najnowszego cashbacku firmy Panasonic, możesz otrzymać zwrot gotówki za zakup poszczególnych aparatów i obiektywów systemu Lumix S. Wśród nich także najnowsze modele Lumix S5II i S5IIX. Rabaty sięgają 2300 zł. [Czytaj więcej]

Lumix S5IIX - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S5 II / S5 II X
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca CMOS
Full frame (35.8 x 23.9 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 64 (rozszerzona}
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 px
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Stabilizacja stabilizacja matrycy
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
5,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,78 x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX)
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Bluetooth
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 370 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 134 x 102 x 90 mm
Waga 740 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne tryb Pixel Shift Resolution
4-kanałowa rejestracja dźwięku

Spis treści

Poprzednia

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (8)