Obiektywy
Sirui 40 mm T1.8 1.33X S35 AF - niedrogi anamorficzny obiektyw z... autofokusem. Czy można chcieć więcej?
Aparaty Lumix to czarny koń segmentu pełnoklatkowych bezlusterkowców. Posiadają wszystko, co potrzebne do skutecznej pracy fotograficznej, oferują niezwykle rozbudowane tryby filmowe, a przy tym są wycenione dużo przystępniej od swoich rywali. Przeglądamy ofertę producenta, by pomóc Wam wybrać modele skrojone do waszych potrzeb.
Materiał we współpracy z marką Panasonic
Rozwijany od 2018 roku system aparatów pełnoklatkowych Lumix S, pozornie stoi w cieniu swoich rynkowych rywali. Jednocześnie są to jedne z najchętniej wybieranych aparatów przez świadomych twórców, którzy w aparatach szukają jak najlepszego stosunku ceny do możliwości. Bezlusterkowce Lumix upodobali sobie zwłaszcza filmujący, którzy od lat cenią je za ponadprzeciętnie rozbudowane możliwości wideo, które nierzadko stawiają wybrane modele na równi z profesjonalnymi kamerami. Wystarczy wspomnieć, że jeden z aparatów Panasonica był pierwszym bezlusterkowcem, który otrzymał oficjalną certyfikacje Netflixa w zakresie sprzętów preferowanych do realizacji produkcji filmowych na platformę streamingową.
Aparaty Lumix S to także dbałość o wykonanie i wygodę pracy. Korpusy w większości są duże, w sam raz dla osób lubiących pewny chwyt i w większości zunifikowane pod względem ergonomii - biorąc dowolny model z oferty i mając już doświadczenie z aparatami producenta, momentalnie poczujemy się jak w domu.
Najważniejszą chyba rzeczą dla kupujących są jednak niezwykle atrakcyjne ceny. Wiele modeli z serii Lumix S kupimy nawet kilka tysięcy złotych taniej od oferujących analogiczne możliwości modeli innych firm. A jeśli dodamy do tego fakt, że Panasonic jest cześcią L-Mount Alliance (inicjatywa zakładająca wspólne tworzenie aparatów i obiektywów przy firmy Panasonic, Leica , Sigma, Samyang, DJI i Blackmagic Design) szybko okaże się, że to także jeden z najbardziej opłacalnych systemów pod względem doboru natywnej optyki.
Sprzęt dostępny w ramach mocowania L-Mount
Z racji podobnego wyglądu aparatów w ofercie producenta można się jednak pogubić. Aby ułatwić Wam wybranie właściwego modelu, przeglądamy ofertę aparatów pełnoklatkowych Lumix S i tłumaczymy do jakich zadań najlepiej nadadzą się poszczególne aparaty. Poniższy przegląd posegregowaliśmy względem ceny - od najtańszych i najbardziej przystępnych modeli po korpusy profesjonalne, będące w stanie zaspokoić wszystkie zapotrzebowania współczesnych twórców. Na dole artykuły znajdziecie również nasze propozycje odnośnie wyboru właściwego obiektywu.
Co ważne, aktualnie poszczególne modele z oferty Lumix S możecie kupić z rabatami sięgającymi 2200 zł w, w ramach jesiennych promocji Lumix Cashback.
Najnowszy przybytek w rodzinie Lumix S. Model S5D to odświeżenie pierwszej generacji modelu S5 - posiada dokładnie tę samą specyfikację, ale rozbudowany został o możliwość współpracy z modułem LiDAR firmy DJI, który znacznie zwiększa skuteczność ostrzenia podczas realizacji wideo (także w bardzo słabym oświetleniu), czyniąc go ciekawą alternatywą dla dużo poważniejszych zestawów.
Aparat oferuje 24-megapikselową matrycę z technologią Dual Native ISO (osobne przetworniki dla niskich i wysokich czułości), która wyposażona jest w układ stabilizacja i która pozwala na fotografowanie z prędkością do 7 kl./s oraz wewnętrzną rejestrację 10-bitowego wideo w jakości do 4K / C4K 60 kl./s 4:2:0 (lub 4K 30 kl./s 4:2:2) oraz wypuszczenie sygnału RAW do 5,9K 30 kl./s na zewnętrz rekorder (Atomom Ninja V). To wszystko przy 14-stopniowym zakresie dynamicznym i z profilem V-Log / V-Gamut zgodnym z kamerami Varicam. Mamy też opcję rejestracji slow motion do 180 kl./s w jakości Full HD.
Najmniejszy model w rodzinie Lumix S zamyka możliwości zaawansowanego modelu S5 II w ultrakompaktowej obudowie, która sprawdzi się zarówno w podróży, jak i podczas miejskich spacerów z aparatem. Przede wszystkim to jednak świetna propozycja dla vlogerów i twórców internetowych, którzy oczekują profesjonalnej specyfikacji zamkniętej w przystępnej i wygodnej formie.
Aparat oferuje 24,2-megapikselową, stabilizowaną matrycę w technologii Dual Native ISO i AF z systemem detekcji fazy, pozwalając na fotografowanie z prędkością do 30 kl./s i rejestrację 10-bitowych filmów 6K 30 kl./s open gate z próbkowaniem 4:2:0, lub do 60 kl./s w jakości 4K z próbkowaniem 4:2:2 w kompresji Long GOP. Mamy też profil Log, złącze mikrofonowe i wszelkie pomoce wideo znane z wcześniejszych konstrukcji Panasonic.
Jako, że jest to aparat kierowany głównie w stronę "współczesnych twórców”, producent wyposażył Lumixa S9 w obracany ekran dotykowy oraz dwie ciekawe możliwości. Jedna z nich to opcja nagrywania w lekkim kodeku MP4 Lite, w trybie open gate 3:2 i jakości 3,8K. To funkcja przygotowana specjalnie pod twórców internetowych, którzy chcą szybko przesłać materiał do internetu i móc swobodnie go docinać do różnych formatów (z tej rozdzielczości i rozmiaru swobodnie np. dotniemy pion Full HD z materiału nagrywanego w poziomie). Drugą jest profil obrazu REAL TIME LUT, który pozwala nam nałożyć na surowy obrazek dowolne profile koloru LUT bezpośrednio w aparacie i cieszyć się dobrze wyglądającym materiałem bez dalszej obróbki.
Profesjonalny korpus systemu Lumix S, przygotowany do wymagającej pracy hybrydowej, która opiera się zarówno o fotografię, jak i filmowanie. Wykorzystując zaawansowaną matryce o dużej rozpiętości tonalnej, szybki autofokus, precyzyjny system przetwarzania kolorów i rozbudowaną ergonomię aparat jest w stanie podołać wszelkim scenariuszom fotograficznym - od pracy reporterskiej, poprzez portret, modę i produkt aż po fotografię akcji. Z kolei rozbudowany tryb wideo przy wsparciu wbudowanego wentylatora umożliwi nieograniczony zapis filmów 4K - tak by bez problemu móc realizować nawet całodzienne zlecenia. Z racji drobnych różnic względem bliźniaczego modelu S5IIX jest to jednak korpus kierowany do osób, które większą cześć swojej pracy opierają o fotografię.
Lumix S5 II wykorzystuje 24-megapikselową, stabilizowaną matrycę z technologią Dual Native ISO, tryb seryjny do 30 kl./s, pojemny bufor (200 zdjęć RAW+JPEG), fazowy AF oparty o 779 pól pomiaru, duży wizjer elektroniczny o rozdzielczości 3,68 mln punktów i tryb wideo open gate z możliwością 10-bitowej rejestracji do 6K 30 kl./s i nieograniczonym zapisem 4K. Oprócz tego, charakteryzuje się także magnezową, uszczelnioną budową i rozwiniętym systemem sterowania, z 8-kierunkowych joystickiem, obracanym ekranem, 3 pokrętłami funkcyjnym, 2 slotami na karty SD oraz pełnowymiarowym złączem HDMI.
Bardziej rozbudowana wersja modelu S5II, kierowana do twórców, którzy poza fotografią mają zamiar wykorzystywać aparat także do stricte profesjonalnych zastosowań wideo, obejmujących rejestrację w najlepszych kodekach, zapis na zewnętrznych rejestratorach i współpracę z zewnętrznymi nośnikami pamięci. Do tego modelu powinny się kierować osoby, którym głównie zależy na wideo, a dla których praca fotograficzna jest zwykle dodatkiem (choć pod względem możliwości fotograficznych to tak samo zaawansowany aparat co S5II).
Główne różnice na korzyść modelu S5IIX to możliwość filmowania w kompresji wewnątrzklatkowej All-i, zapewniającej najlepszą możliwą jakość obrazu i wygodniejszą pracę w postprodukcji, opcja zapisu w profesjonalnym kodeku ProRes, funkcja wypuszczenia sygnału wideo RAW na zewnętrzne rejestratory, a także możliwość bezpośredniej rejestracji materiału na dyski SSD, podpięte do złącza USB-C.
Lumix S to także rozbudowana gama obiektywów Panasonic, która obejmuje zarówno profesjonalne zoomy, jasne kompaktowe stałki, konstrukcje dla vlogerów i amatorów czy obiektywy makro. Poniżej segregujemy poszczególne modele względem proponowanych zastosowań i scenariuszy pracy.
Na hobbystów, początkujących i mniej wymagających twórców w systemie S czekają przystępnie wycenione, kompaktowe konstrukcje, które dobrze sprawdzą się z mniejszymi modelami, jak Lumix S9. W tej kategorii znajdziemy zarówno dobrze skrojony na potrzeby vlogerów i twórców internetowych, bardzo lekki i mały zoom Lumix S 18-40 mm f/4.5-6.3, miniaturowy „spacerowy” obiektyw pancake Lumix S 26 mm f/8 czy uniwersalny zoom Lumix S 20-60 mm f/3.5-5.6, który dzięki niskiej cenie i wszechstronnemu zakresowi pozwoli amatorom próbować swoich sił w różnych rodzajach fotografii.
Hobbyści szukający większej swobody kadrowania mogą zaś skierować się do lekkich, oferujących uniwersalny zakres ogniskowych modeli Lumix S 28-200 f/4-7.1 oraz Lumix S 70-300 f/4.5-5.6. Obydwa to ciekawe szkła podróżnicze, które pozwolą realizować różne typy ujęć bez konieczności wożenia kilku obiektywów. Pierwszy to konstrukcja mniejsza i bardziej turystyczna, celująca w osoby, którym zależy na szerokim kącie widzenia, a które długie ogniskowe wykorzystują raczej sporadycznie. Drugi kierowany jest z kolei bardziej do fanów portretu, detali, dzikiej natury i ciaśniej kadrowanych pejzaży.
Dla twórców, którym zależy na lekkim obiektywie, ale typowo profesjonalnej, jasnej optyce Lumix S ma do zaoferowania serię obiektywów stałoogniskowych ze światłem f/1.8. Poza samym faktem bycia jednymi z najmniejszych i najlepiej wycenionych zaawansowanych obiektywów tego typu na rynku, stałki Lumix cechują się również spójna budową i zbliżoną wagą. Dzięki temu świetnie nadają się do filmowania, gdzie wymiana obiektywu nie będzie wiązała się z koniecznością ponownego balansowania stabilizatorów czy regulowania rogów i systemów follow focus.
Na typowych zawodowców, którzy w swojej pracy muszą realizować pełen wachlarz ujęć, działać dynamicznie i dostosowywać się do określonych potrze klientów, system Lumix S ma do zaoferowania typowe, jasne profesjonalne zoomy, które znajdą zastosowanie tak w fotografii, jak i filmowaniu. Do wyboru otrzymujemy klasyczną „świętą trójcę” szkieł reporterskich: Lumix S 16-35 mm f/2.8, Lumix S 24-70 mm f/2.8 i Lumix S 70-200 mm f/2.8 oraz uniwersalny model Lumix S 24-105 mm f/4, który spodoba się szczególnie twórcom wideo, pozwalając ograć większość zleceń bez konieczności wymiany obiektywu.
Poza zoomami, w ofercie systemu Lumix S znajdziemy również kierowane do zawodowców obiektywy staroogniskowe. Są nimi obiektyw portretowy Lumix S 100 mm f/2.8, który jest również obiektywem makro, oraz Lumix S 50 mm f/1.4, który będąc najjaśniejszym szkłem w systemie świetnie nada się do fotografii lifestylowej, produktowej oraz naturalnych zdjęć portretowych.
Więcej informacji o ofercie fotograficznej marki Lumix znajdziecie na stronie panasonic.com.