Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X - skok do 1 ligi

Autor: Maciej Luśtyk

4 Styczeń 2023
Artykuł na: 6-9 minut

Druga generacja modelu S5 to nie jeden a dwa aparaty, które celują w segment uniwersalnych pełnych klatek i mogą mocno namieszać na rynku. Panasonic Lumix S5 II oferuje świetną specyfikację i zaawansowany tryb wideo w cenie dużo niższej od konkurencji.

Co musisz wiedzieć:
  • Nowa 24-megapikselowa matryca CMOS z technologią Dual Native ISO
  • Wartości dla DNI: ISO 100 i 640 w trybie foto, ISO 640 i ISO 400 w trybie wideo V-log)
  • Autofokus oparty o 315 pól detekcji kontrastu i 779 pól detekcji fazy
  • Tryb seryjny do 30 kl./s z migawką elektroniczną
  • Bufor na 200 zdjęć
  • Tryb rozszerzonej rozdzielczości Pixel Shift
  • Tryb wideo 10-bit 6K 30 kl./s open gate, 4:2:0
  • Nieograniczony zapis 4K do 60 kl./s z próbkowaniem 4:2:2
  • ProRes, All-i, zapis RAW, rejestracja na SSD i opcje streamingu tylko w modelu S5 II X.
  • Usprawniony wizjer elektroniczny 3,68 mln punktów
  • Pełnowymiarowe złącze HDMI
  • 8-kierunkowy joystick
  • Ceny: 2199 euro (S5 II), 2499 euro (S5 II X)

Pełnoklatkowy system Panasonica jest z nami już od 2019 roku, jednak do tej pory, mimo ciekawych możliwości nie cieszył się zbyt dużą popularnością. Wszystko przez stosunkowo niewielką dostępność szkieł i przestarzały system ostrzenia, którego producent długo nie chciał porzucić na rzecz współczesnych systemów detekcji fazy.

W końcu jednak zmiana ta musiała nastąpić, a debiutujące dzisiaj modele Panasonic Lumix S5 II oraz Lumix S5 II X to prawdopodobnie najważniejsza premiera producenta od czasu modelu GH5. Aparaty nie tylko otrzymują w końcu długo wyczekiwany fazowy autofokus, ale także ogólną imponującą specyfikację, która stawia je w pierwszym rzędzie w najlepszymi i sporo droższymi korpusami konkurencji - modelami Sony A7 IV i Canon EOS R6 Mark II.

Nowa matryca, fazowy autofokus i tryb filmowy 6K open Gate - Panasonic nie bierze jeńców

Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X to dwa bliźniacze modele, które różnią się niuansami trybu filmowego. Zacznijmy więc od tego, co mają wspólnego. Obydwa aparaty bazują na nowej, stabilizowanej 24-megapikselowej matrycy z technologią Dual Native ISO (osobne konwertery dla niskich i wysokich czułości), wspieranej nowy szybkim procesorem, opracowanym we współpracy z Leicą w ramach sojuszu L2 Technology.

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

Nowy silnik charakteryzuje się dwukrotnie większą wydajnością niż wcześniejsze dokonania marki, ma oferować precyzyjną reprodukcję barw i nam na fotografowanie serią z prędkością 30 kl./s (w trybie migawki elektronicznej, do 9 kl.s przy migawce mechanicznej) oraz zapisanie do 200 zdjęć RAW + JPEG w buforze. To wszystko przy dużo krótszym czasie próbkowania sensora, który znacznie ogranicza występowanie efektu rolling shutter. Zupełnie nieźle jak na aparaty, które producent plasuje w segmencie amatorskim.

Hybrydowy autofokus zapewnić ma wysoką skuteczność ostrzenia podczas fotografowania i filmowania

Wsparciem dla dużej wydajności matrycy jest oczywiście nowy system autofokusu, który łączy standardową detekcję kontrastu (315 pól) z pikselami detekcji fazy na matrycy, których jest aż 779. Jest to więc wynik lepszy niż w przypadku Sony A7 IV, a producent obiecuje, że nowe, wytrenowane na sieciach neuronowych algorytmy mają dużo skuteczniej radzić sobie ze śledzeniem twarzy i oczu, a także oferować dużo większy komfort pracy w słabym świetle. System AF rozpoznaje poza tym sylwetki ludzi i zwierząt, oferuje system kontroli breathingu i umożliwia funkcję mikroregulacji, gdyby okazało się, że z którymś obiektywem nie współpracuje tak, jak należy.

Co więcej, wspomniany układ stabilizacji matrycy wykorzystamy także do tworzenia zdjęć o zwiększonej rozdzielczości 96 Mp, gdzie aparat wykona i połączy ze sobą 8 ujęć uchwyconych z przesunięciem sensora. Niestety w przypadku nowych Lumiksów funkcja ta będzie ograniczona do pracy na statywie.

Lumix S5 II oferuje najbardziej zaawansowany tryb filmowy w tym pułapie cenowym

Przejdźmy teraz do tego czym modele Lumix S5 II i S5 II X będą brylować w swoim segmencie cenowym, czyli trybu filmowego. Zasadniczo obydwa modele oferują takie same podstawowe możliwości. Otrzymujemy więc opcję pełnoklatkowej 10-bitowej rejestracji 6K do 30 kl./s (zarówno w trybie anamorficznym, jak i standardowych formatach 16:9 oraz 17:9), z próbkowaniem 4:2:0. Zejście do rozdzielczości 4K zwiększy maksymalny klatkaż do 60 kl./s i zaoferuje nam próbkowanie 4:2:2, a także nieograniczony czas nagrywania. Otrzymujemy też bazujący na próbkowaniu 4:2:2 tryb anamorficzny 3,3K do 60 kl./s oraz możliwość rejestracji Full HD do 180 kl./s (niestety żaden z modeli nie oferuje zapisu 4K 120 kl./s).

Otrzymujemy też zaawansowane funkcje pomocnicze. Mamy oczywiście standardowo peaking i zebrę oraz profil V-log, ale Panasonic idzie dalej i udostępnia nam także monitor kształtu fali (Wave Form Monitor) oraz wektoroskop. Do tego opcja profesjonalnej 4-kanałowej rejestracji dźwięku z 24-bitową głębią i częstotliwością próbkowania do 96 kHz (z opcjonalnym interfejsem audio). W końcu, najciekawsza chyba nowość, czyli tryb Real Time LUT, który pozwala nam ładować dowolne profile LUT i dokonywać konwersji z LOG-a bezpośrednio w aparacie, dzięki czemu od razu otrzymujemy już wstępnie „pokolorowany” materiał.

Lumix S5 II X, czyli wyśrubowana specyfikacja wideo na wymagających

Teraz pora na główne różnice. Podczas gdy Panasonic Lumix S5 II X oferować będzie opcję zapisu ProRes 422 HQ, kompresję ALL-i oraz wartości bitrate’u do 800 Mb/s, w przypadku modelu Lumix S5 II w każdym z trybów ograniczeni będziemy kompresją Long GOP i przepływnością na poziomie 150-200 Mb/s (w zależności od trybu).

Lumix S5 II X oferować będzie ponadto możliwość rejestracji materiału bezpośrednio na dyskach SSD, opcję wypuszczenia sygnału RAW na zewnętrzny rekorder (możliwe także w modelu S5 II, ale po płatnej aktualizacji), a także rozbudowane opcje streamingu, o której podstawowy model S5 II został uszczuplony.

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

Panasonic Lumix S5 II / Panasonic Lumix S5 II X

W końcu modele Lumix S5 II i S5 II X to także usprawnione body. Najciekawszą nowością jest chyba wentylator wbudowany w kopułę wizjera, który dzięki temu nie zwiększa rozmiaru body. Ponadto otrzymujemy nowy 8-kierunkowy joystick AF, pełnowymiarowe złącze HDMI i obsługę standardu UHS-II w obydwu slotach na karty SD. Panasonic poprawił też umiejscowienie spustu migawki i wyposażył aparat w nowy wizjer o rozdzielczości 3,68 mln punktów i powiększeniu 0,78 x. Nowe korpusy są także w całości wykonane z metalu i uszczelnione przed działaniem czynników zewnętrznych. W przypadku Lumixa S5 II X otrzymamy też bardziej stonowane kolorystycznie wzornictwo.

Przeczytaj także:
Panasonic Lumix S5 II - pierwsze wrażenia i materiały przykładowe (RAW)

Najnowszy korpus Panasonica momentalnie zmienia układ sił w segmencie pełnej klatki, z miejsca stając się jednym z najbardziej atrakcyjnych aparatów do pracy hybrydowej. Sprawdziliśmy jak ta świetnie zapowiadająca się specyfikacja przekłada się na rzeczywistą pracę z aparatem. [Czytaj więcej]

Cena i dostępność

W obliczu możliwości nowych aparatów, bardzo atrakcyjnie prezentuje się także cena nowych aparatów. Modele Panasonic Lumix S5 II i Lumix S5 II X zadebiutują na rynku w cenach kolejno 2199 euro (ok. 10 250 zł) i 2499 euro (ok. 11 650 zł). Dokładnych polskich cen jeszcze nie znamy, ale nie powinny one znacznie różnić się od przelicznika z euro.

Panasonic Lumix S5 II trafi do sprzedaży jeszcze w styczniu. Na model Lumix S5 II X będziemy musieli poczekać jeszcze do wiosny.

Lumix S5 II - specyfikacja:

Nazwa Panasonic Lumix S5 II / S5 II X
Producent Panasonic
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca CMOS
Full frame (35.8 x 23.9 mm)
Efektywna rozdzielczość 24 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 64 (rozszerzona}
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400 (rozszerzona)
ISO 204800 (rozszerzona)
Rozdzielczość maksymalna 6000 x 4000 px
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
Balans bieli auto
manualny
ustawienie w Kelvinach
ustawienia predefiniowane
Mocowanie obiektywu Leica L
Kontrola błysku TTL Auto
Auto
Manual
Redukcja efektu cz. oczu
Synchronizacja z długimi czasami
Stabilizacja stabilizacja matrycy
2-osiowa stabilizacja w obiektywach
5,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji auto
P, A, S, M
tryby użytkownika
tryb filmowy
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
UHS-II
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV, w skoku co 1/3 EV
Migawka 1/8000 - 60 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 2, 3, 5 lub 7 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 9 kl/s
do 30 kl/s w trybie migawki elektronicznej
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja fazy (779 punktów) / Detekcja kontrastu (315 puntków)
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
ustawienie ręczne (MF)
śledzący AF
wykrywanie twarzy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Wizjer wizjer elektroniczny
3 680 000 punktów
powiększenie 0,78 x
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1 840 000 punktów
Rejestracja filmów 6K do 30 kl./s,10-bit 4:2:0 Open Gate, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, Long GOP
4K do 60 kl./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
Full HD do 180 k./s, 10-bit 4:2:2, All-I (tylko w S5IIX)
ProRes HQ (10-bit 4:2:2, All-I) do 5,8K 30 kl./s (tylko w S5IIX)
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
wężyk spustowy
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Bluetooth
USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie akumulator litowo-jonowy
DMW-BLK22
Wydajność zasilania 370 zdjęć (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 134 x 102 x 90 mm
Waga 740 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak
Funkcje indywidualne tryb Pixel Shift Resolution
4-kanałowa rejestracja dźwięku

Więcej informacji znajdziecie na stronie panasonic.com.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Ricoh GR III HDF i GR IIIx HDF - nowe wersje z filtrem dyfuzyjnym
Ricoh GR III HDF i GR IIIx HDF - nowe wersje z filtrem dyfuzyjnym
Liczyliście na nową generację kultowego kompaktu? Nic z tego. Zamiast tego otrzymujemy wbudowany filtr dyfuzyjny, który zmiękczy jasne obszary na zdjęciach.
6
Ważne aktualizacje Sony A1, A9, A7S III i A7 IV - certyfikowanie zdjęć i nowe funkcje
Ważne aktualizacje Sony A1, A9, A7S III i A7 IV - certyfikowanie zdjęć i nowe funkcje
Sony wprowadza szereg aktualizacji do topowych korpusów systemu E. Nowy firmware wprowadza m.in. zgodność z formatem C2PA, który pozwoli przypisywać certyfikaty gwarantujące...
0
Przywitaj wiosnę z promocjami Sony
Przywitaj wiosnę z promocjami Sony
Możemy już śmiało powiedzieć, że zima minęła na dobre. Na szczęście nie mijają promocje przygotowywane przez firmę Sony. Jeżeli wraz z nadejściem wiosny planujesz rozwijać swój...
15
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)