Nikon D4 - Specyfikacja

Nikon D4 to kontynuacja bardzo udanej serii profesjonalnych, pełnoklatkowych lustrzanek reporterskich. Aparat doczekał się nowej, 16,6-megapikselowej matrycy, nowej baterii i kilku nowinek ergonomicznych. Poza tym Nikon D4 oferuje magnezowy oraz uszczelniony korpus, zdjęcia seryjne 10 kl/s, 51-polowy autofokus oraz filmy w rozdzielczości Full HD.

Autor: Marcin Falana

18 Maj 2012
Artykuł na: 49-60 minut
Spis treści
Nazwa Nikon D4
Typ aparat systemowy
Efektywna rozdzielczość 16,6 Mp
Sensor
  • CMOS, 36 x 23.9 mm (format FX)
  • przelicznik x1,0
  • całkowita liczba pikseli: 16,6 megapikseli
  • 16,2 megapikseli efektywnych
  • system czyszczenia matrycy
Pamięć CompactFlash (CF) typu I zgodne ze standardem UDMA, karty XQD
Rozdzielczość
  • FX: {LST
;1.2x (30 x 20):
  • 4,096 x 2,720 (L)
  • 3,072 x 2,040 (M)
  • 2,048 x 1,360 (S)
;DX (24 x 16):
  • 3,200 x 2,128 (L)
  • 2,400 x 1,592 (M)
  • 1,600 x 1,064 (S)
;5 : 4 (30 x 24):
  • 4,096 x 3,280 (L)
  • 3,072 x 2,456 (M)
  • 2,048 x 1,640 (S)
}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe lub 14-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresji
  • 12/14-bitowy zapis RAW nieskompresowany: około60-80%
  • 12/14-bitowy zapis RAW skompresowany: około 45-60%
Obiektyw mocowanie Nikon F
Stabilizacja obrazu w wybranych obiektywach
Zoom cyfrowy n.d.
Przysłona samopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z systemem samokontroli, wykonana z kompozytów kewlarowo-węglowych
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
  • wytrzymałość - 400 000 cykli
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
  • tryb podglądu na żywo z możliwością korzystania z autofokusa
  • tryb cichej migawki
Tryby ekspozycji {LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światła system pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 8, 15, lub 20 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 4 mm, ok 1,5% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji +/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycji zmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości {LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500FX;zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];51 pól ostrości, w tym 15 czujników krzyżowych: możliwość wyboru spośród 51 lub 11 pól ostrości;dynamiczny przydział pól AF ( dostępny spośród: 9 punktów, 21 punktów, 51 punktów, 51 punktów w systemie 3D śledzenia obiektu)}
Tryby pracy autofocusa {LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focus tak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrości po naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębi tak, przycisk na obudowie
Czułość
  • skok 1/3, 1/2 lub 1 EV
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
  • Lo: ISO 50
  • HI1: ISO 25600
  • HI2: ISO 51200
  • HI3: ISO 102400
  • HI 4: ISO 204800
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS)
  • 7 trybów predefiniowanych z ręcznym dostrajaniem
  • ręczny (4 pozycje)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 2500-10000 Kelvinów, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efekty
  • Standard
  • Neutral
  • Vivid
  • zdjęcia czarno-białe
Korekta obrazu
  • ostrość (automatyczna lub ręczna - 7 poziomów)
  • kontrast (automatyczny, ręczny - 5 poziomów, wprowadzaenie własnej krzywej tonalnej)
  • jasność (ręczna - 3 poziomy)
  • nasycenie (automatyczne lub ręczne - 5 poziomów)
  • kolor (ręczny - 5 poziomów)
  • wywoływanie RAW-ów w aparacie
Zdjęcia seryjne
  • tryb wolny (CL): 1 - 10 klatek na sekundę
  • tryb szybki (CH): 10-11 klatek na sekundę
Rejestracja filmu  
Monitor LCD
  • przekątna 3,2 cala
  • 920 tys. punktów
  • kąt widzenia 170°
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT
  • możliwość regulowania jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriów tak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView oraz Clear Matte Screen Mark VI
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustro automatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
  • elektroniczne maskowanie wizjera w trybie fotografowania z niepełną rozdzielczością
  • powiększenie: około 0,7x z obiektywem 50 mm F/1.4
Punkt oczny 18 mm (dla -1,0 m-1)
Notka dźwiękowa tak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • miniatury (4 lub 9)
  • slideshow
  • histogram RGB
  • wartości naświetlania
  • zaznaczenie obszarów prześwietlonych
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: od 2 do 20 s
Złącza
  • USB 2.0
  • mini HDMI (typ C)
  • minijack out
  • minijack in
  • RJ-45 Ethernet
  • złącze 10-pinowe
  • złącze transmitera WT-5
Pilot opcjonalny
Zasilanie akumulator litowo-jonowy EN-EL18, opcjonalny zasilacz
Warunki atmosferyczne temperatura: 0-40 stopni C, wilgotność poniżej 85%
Gwint statywu tak, 1/4 cala
Obudowa stop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary 160 x 156,5 x 90,5 mm
Waga 1340 g (z baterią)
Akcesoria BF-1B zaślepka bagnetu, BS-2 zaślepka gorącej stopki, EN-EL18 bateria Li-ion z osłoną, ładowarka MH-26 z kablem, UC-E15 USB kabel, pasek
Oprogramowanie b.d.
Uwagi czyszczenie matrycy
Ocena w teście DIWA 86% (6)
Test Fotopolis 14905
Artykuł na Fotopolis 14166
Spis treści
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Sony ZV-E10 II - pierwsze wrażenia
Druga generacja vlogerskiego korpusu APS-C ma być wreszcie idealnym rozwiązaniem dla początkujących, ale ambitnych twórców internetowej rozrywki. Sony ZV-E10 II to jednak także prawie...
13
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon EOS R5 Mark II – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowa warstwowa matryca 45 Mp, wideo 8K 60p, dodatkowy procesor, który „patrzy na scenę” i oczywiście jeszcze więcej AI, które wspiera AF i wprowadza funkcje znane dotychczas tylko z zewnętrznych...
53
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pentax 17 - sprawdziliśmy najnowszy analogowy kompakt [RECENZJA]
Pierwszy od ponad 20 lat zaawansowany analogowy kompakt otwiera nowy rozdział rynku fotografii analogowej. Czy jednak ma do zaoferowania coś więcej niż konstrukcje dostępne powszechnie...
54
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (13)