Nikon D4S - czulszy i szybszy

0
Michal Grzegorczyk
25 Luty 2014
Artykuł na: 9-16 minut
Dwa lata po premierze poprzednika i kilka tygodni po pierwszej zapowiedzi, firma Nikon zaprezentowała nowy profesjonalny korpus - Nikon D4S. Aparat zewnętrznie nie różni się znacząco w stosunku do D4. Wewnętrz znajdziemy jednak nowy procesor, który pozwolił zwiększyć zakres czułości (do ISO 409 600), prędkość zdjęć seryjnych do 11 kl/s, jeszcze bardziej podkręcić działanie autofokusa, a także rozszerzyć możliwości filmowe. Poza tym D4S ma małe RAW-y i wydajniejszą baterię.
Minęły dwa lata od premiery profesjonalnego Nikona D4 i kilka tygodni od pierwszej zapowiedzi jego następcy - lustrzanki Nikon D4S. Koncern Nikon stanął przed niełatwym zadaniem poprawienia korpusu, w którym trudno było znaleźć jakieś wady. Mimo wszystko lista zmian i nowości wcale nie jest krótka.

Czytaj także Nikon Df - cyfrowy FM


Korpus lustrzanki Nikon D4S zewnętrznie nie różni się znacząco od poprzednika. Japoński producent zaprojektował nieco głębszy grip, zmodyfikował kształt podpórki pod kciuk w trybie portretowym i przeprojektował wybierak pól AF i przycisk AF-On. Układ przycisków i ogólny projekt pozostał ten sam. Wewnątrz zaszło nieco więcej zmian. Co prawda sensor pozostał ten sam - 16,2-megapikselowa, pełnoklatkowa matryca CMOS generująca pliki o maksymalnych wymiarach 4928 x 3280 pikseli, ale zmienił się procesor odpowiedzialny za obróbkę obrazu. Expeed 4 gwarantuje przyspieszenie korpusu i zwiększenie jego możliwości.


W oczy najbardziej rzuca się powiększony zakres czułości. W modelu D4 wartości podstawowe kończyły się na ISO 12800, a rozszerzone na ISO 204 800. W nowym D4S wartości te urosły o 1 EV. Podstawowy zakres nowego korpusu to ISO 100 - 25600, natomiast maksymalne rozszerzenie sięga ISO 409 600! Nowy, szybszy procesor pozwolił także podnieść prędkość zdjęć seryjnych z działającym ciągłym autofokusem do 11 kl/s (w poprzedniku - 10 kl/s).


Wśród ważnych nowości należy też wymienić obecność małych plików RAW o rozdzielczości 2464 x 1640, zdecydowanie szybszy transfer plików po sieci LAN, a także nową baterię EN-EL18a, która jest wydajniejsza o około 15% w stosunku do starej EN-EL18. Według standardowego pomiaru CIPA Nikon D4S na jednym ładowaniu może wykonać około 3020 zdjęć. Nikon D4S jest przy tym w pełni kompatybilny ze starszym typem baterii. W nowym Nikonie zmieniły się również funkcje filmowe. Aparat oferuje teraz tryb Full HD 1080/60p, możliwość zastosowania ustawienia ISO Auto, a także kontrolę poziomu nagrywanego dźwięku. Moduł autofokusa pozostał ten sam, a zatem nie zmieniła się liczba pól ani ich położenie. Nowością jest tryb Group AF (wykorzystujący 5 sąsiednich pól), a także funkcja automatycznej zmiany pola przy przekręcaniu aparatu z pozycji horyzontalnej do portretowej.


Nikon D4S to nie kolejna "duża premiera", a jedynie odświeżenie istniejącego już dwa lata korpusu. Sporo elementów nie uległo żadnej zmianie w stosunku do poprzednika. Z rzeczy, o których jeszcze nie wspominaliśmy należy wymienić: ten sam pomiar światła, 3,2-calowy ekran LCD, wizjer optyczny, sloty na karty Compact Flash oraz XQD i najkrótszy czas otwarcia migawki wynoszący 1/8000 sekundy.

Aparat trafi do sklepów już w marcu. W USA będzie kosztował około 6500 dolarów. Na razie nie znamy jego polskiej ceny, ani dokładnej daty premiery na naszym rynku.

NazwaNikon D4S
Typaparat systemowy
Efektywna rozdzielczość16,2 Mp
Sensor
  • CMOS, 36 x 23.9 mm (format FX)
  • przelicznik x1,0
  • całkowita liczba pikseli: 16,6 megapikseli
  • 16,2 megapikseli efektywnych
  • system czyszczenia matrycy
PamięćCompactFlash (CF) typu I zgodne ze standardem UDMA, karty XQD
Rozdzielczość
  • FX: {LST
;1.2x (30 x 20):
  • 4,096 x 2,720 (L)
  • 3,072 x 2,040 (M)
  • 2,048 x 1,360 (S)
;DX (24 x 16):
  • 3,200 x 2,128 (L)
  • 2,400 x 1,592 (M)
  • 1,600 x 1,064 (S)
;5 : 4 (30 x 24):
  • 4,096 x 3,280 (L)
  • 3,072 x 2,456 (M)
  • 2,048 x 1,640 (S)
}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe lub 14-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • pliki NEF 2464 x 1640 pikseli
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresji
  • 12/14-bitowy zapis RAW nieskompresowany: około60-80%
  • 12/14-bitowy zapis RAW skompresowany: około 45-60%
Obiektywmocowanie Nikon F
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Przysłonasamopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z systemem samokontroli, wykonana z kompozytów kewlarowo-węglowych
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
  • wytrzymałość - 400 000 cykli
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
  • tryb podglądu na żywo z możliwością korzystania z autofokusa
  • tryb cichej migawki
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światłasystem pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 8, 15, lub 20 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 4 mm, ok 1,5% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji+/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjizmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości{LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM 3500FX;zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];51 pól ostrości, w tym 15 czujników krzyżowych: możliwość wyboru spośród 51 lub 11 pól ostrości;dynamiczny przydział pól AF ( dostępny spośród: 9 punktów, 21 punktów, 51 punktów, 51 punktów w systemie 3D śledzenia obiektu)}
Tryby pracy autofocusa{LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focustak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębitak, przycisk na obudowie
Czułość
  • skok 1/3, 1/2 lub 1 EV
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200
  • ISO 6400
  • ISO 12800
  • ISO 25600
  • Lo: ISO 50
  • HI1: ISO 51200
  • HI2: ISO 102400
  • HI3: ISO 204800
  • HI 4: ISO 409600
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 91000-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS)
  • 7 trybów predefiniowanych z ręcznym dostrajaniem
  • ręczny (4 pozycje)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 2500-10000 Kelvinów, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efekty
  • Standard
  • Neutral
  • Vivid
  • zdjęcia czarno-białe
Korekta obrazu
  • ostrość (automatyczna lub ręczna - 7 poziomów)
  • kontrast (automatyczny, ręczny - 5 poziomów, wprowadzaenie własnej krzywej tonalnej)
  • jasność (ręczna - 3 poziomy)
  • nasycenie (automatyczne lub ręczne - 5 poziomów)
  • kolor (ręczny - 5 poziomów)
  • wywoływanie RAW-ów w aparacie
Zdjęcia seryjne
  • tryb wolny (CL): 1 - 10 klatek na sekundę
  • tryb szybki (CH): 10-11 klatek na sekundę
Rejestracja filmu
Monitor LCD
  • przekątna 3,2 cala
  • 920 tys. punktów
  • kąt widzenia 170°
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT
  • możliwość regulowania jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriówtak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView oraz Clear Matte Screen Mark VI
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustroautomatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
  • elektroniczne maskowanie wizjera w trybie fotografowania z niepełną rozdzielczością
  • powiększenie: około 0,7x z obiektywem 50 mm F/1.4
Punkt oczny18 mm (dla -1,0 m-1)
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • pojedyncze zdjęcie
  • miniatury (4 lub 9)
  • slideshow
  • histogram RGB
  • wartości naświetlania
  • zaznaczenie obszarów prześwietlonych
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: od 2 do 20 s
Złącza
  • USB 2.0
  • mini HDMI (typ C)
  • minijack out
  • minijack in
  • RJ-45 Ethernet
  • złącze 10-pinowe
  • złącze transmitera WT-5
Pilotopcjonalny
Zasilanieakumulator litowo-jonowy EN-EL18a, opcjonalny zasilacz, kompatybilność z EN-EL18
Wydajność zasilania (zdjęcia)3020 zdjęć (wg CIPA)
Warunki atmosferycznetemperatura: 0-40 stopni C, wilgotność poniżej 85%
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowastop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary160 x 157 x 91 mm
Waga1350 g (z baterią)
Uwagiczyszczenie matrycy
Ocena w teście DIWA87% (6)
Test Fotopolis18567
Artykuł na Fotopolis18413

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon EOS 90D i EOS M6 Mark II na horyzoncie. Zapowiada się na najciekawsze aparaty producenta od lat
Canon EOS 90D i EOS M6 Mark II na horyzoncie. Zapowiada się na najciekawsze aparaty producenta od...
Dzięki pomyłce producenta otrzymaliśmy wgląd w nadchodzące modele, które udowadniają, że segment APS-C ma ciągle duży potencjał. Wygląda też na to, że Canon nareszcie...
11
11
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K to kamera, która może namieszać na rynku
Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K to kamera, która może namieszać na rynku
Nowa matryca Super 35 z dynamiką sięgającą 13 EV, możliwość nagrywania w rozdzielczości 6K i to w formacie RAW, mocowanie Canon EF i pełna komunikacja z obiektywami, a...
15
0
Fotografia natychmiastowa jest zbyt droga? Aparatem Alulu zdjęcia wydrukujesz na paragonach
Fotografia natychmiastowa jest zbyt droga? Aparatem Alulu zdjęcia wydrukujesz na paragonach
Zdjęcia natychmiastowe nie muszą być ani piękne, ani dobre. Ich siłą jest to, że gotowy wydruk otrzymujemy tu i teraz. Trudno o produkt lepiej wpisujący się w tę...
16
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (5)