"Jestem dobrym obiektywem" - FOTOGRAFIA ULICZNA

Autor: Michal Grzegorczyk

8 Kwiecień 2013
Artykuł na: 6-9 minut
Wspólnie z Nikonem zapraszamy na kolejny artykuł z cyklu porad "Jestem dobrym obiektywem". Piąty odcinek poświęcony jest fotografii ulicznej, którą pojmujemy dość szeroko. Wykorzystaliśmy amatorską lustrzankę (Nikona D3200) oraz skupiliśmy się na obiektywach 28mm i 35mm. Na ulicach Warszawy fotografował dla nas Maciej Piskorz. Zapraszamy do ściągania zdjęć oraz obejrzenia filmu instruktażowego na końcu artykułu.

Fotografia uliczna to pojęcie szerokie i stosunkowo umowne. Do kategorii "street photography" - niezależnie od jej dosłownego tłumaczenia - zaliczyć możemy zdjęcia wykonane zarówno na ulicy, jak i we wnętrzach, fotografie z miejskich aglomeracji jak również te realizowane na prowincji, a nawet na łonie natury. Mogą to być kadry pełne życia i dynamiki, ale także fotografie całkowicie statyczne, w tym również te pozbawione uczestnictwa jakiegokolwiek konkretnego bohatera. Fotografia uliczna to często fotografia wykonywana w dzień, ale również nocą, tak przy świetle naturalnym jak i sztucznym, częściej zastanym, ale nie jest to warunek bezwzględny.

f/8, 1/40s, ISO 800, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Jednym z fundamentalnych kryteriów niezmiennie pozostaje brak aktywnej inscenizacji rejestrowanych scen. Główny cel "street photography", to umiejętne dostrzeżenie i efektowne uchwycenie chwilowych sytuacji z codziennego życia, które dla większości postronnych świadków pozostają niezauważone. Najczęściej jest to zdjęcie pojedyncze, przedstawiające kulminacyjny moment jakiegoś zdarzenia, rytmy, zabawne zestawienie, ciekawą postać wpisaną w dany wycinek rzeczywistości albo też atmosferę danej sytuacji i/lub miejsca.

f/6.3, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Fotografia uliczna to swoista scena teatralna, na której rozgrywany jest spektakl bez ustalonego wcześniej, jasno określonego scenariusza. Ważnym czynnikiem jest tu specyficzna umiejętność widzenia i przewidywania możliwych wydarzeń, wyczucie gry światła, kompozycji, a także - w zależności od konkretnego przypadku - "kolorowe" lub "czarno-białe" widzenie. Kolejna istotna sprawa, to przełamanie występującej czasami u fotografujących bariery bliskiego kontaktu z przypadkowym, nieznanym człowiekiem (albo grupą ludzi), stanowiącym niejednokrotnie kluczową składową danego kadru. Równoległym, obligatoryjnym aspektem jest zachowanie pewnego szacunku wobec osób widocznych w kadrze (oraz nienaruszanie przysługujących im praw). Dla osób początkujących, świetną okazją do fotografowania są imprezy masowe o charakterze publicznym. Ich uczestnicy nie koncentrują się na osobie robiącej zdjęcia i często liczą się z tym, że mogą być fotografowani.

f/2.8, 1/200s, ISO 1600, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Do realizacji zdjęć potrzebny jest oczywiście odpowiedni sprzęt. W rozwoju fotografii ulicznej krokiem milowym było pojawienie się w pierwszej połowie XX w. małoobrazkowych aparatów dalmierzowych, które dzięki swym niewielkim gabarytom oraz innym cechom umożliwiły całej rzeszy wielkich artystów fotografów wykonanie wielu zdjęć aspirujących dzisiaj do kategorii dzieł sztuki i podziwianych przez miliony odbiorców na całym świecie. W dalszy rozwój tej dziedziny fotografii wpisują się późniejsze, nieustannie modyfikowane i rozwijane konstrukcje lustrzankowe. Aktualnie wykonanie dobrych zdjęć ulicznych umożliwiają z pewnością współczesne, cyfrowe aparaty lustrzankowe.

f/5, 1/8s, ISO 1600, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 38 mm (Nikkor 18-55mm)

Z uwagi na specyfikę "streetu" fotograf powinien w miarę możliwości wtapiać się w tło oraz otoczenie, a zatem - poza stosownym ubiorem - sprzęt fotografującego (zarówno aparat jak i optyka) konsekwentnie powinien być możliwie nierzucającym się w oczy wyposażeniem.

Z tego względu, praktycznym i jednocześnie mało kłopotliwym pomysłem jest korzystanie - podczas danej wyprawy zdjęciowej - z zestawu jednego aparatu z jednym, wybranym uprzednio obiektywem. Warto też unikać noszenia statywu, gdyż zbyt duża ilość sprzętu może utrudniać poruszanie się.

Jeśli chodzi o aparat, model Nikon D3200 jest w stanie sprostać wymaganiom fotografa "streetowego". Poza specyficznymi sytuacjami, wygodnym rozwiązaniem ustawień w aparacie jest korzystanie z preselekcji przysłony połączone z bieżącym monitorowaniem pożądanego czasu naświetlenia i dokonywanie korekt poprzez zmiany wartości przysłony, czułości (ISO) oraz korekty ekspozycji.

f/11, 1/60s, ISO 400, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 24 mm (Nikkor 18-55mm)

W dobrych warunkach oświetleniowych stosuje się zwykle przysłony z zakresu f 5.6 - f 11 lub wyższe, a za przysłonę uniwersalną uznawana jest f8. Używanie stałej wartości przysłony pozwala na osiągnięcie przewidywalnej głębi ostrości. W ciemnych miejscach należy szczególnie pilnować czasu ekspozycji i brać pod uwagę wyższą czułość np. ISO 800/1600 (w zależności od możliwości sprzętu/kliszy) lub niższą wartość przysłony.

f/4.5, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Tradycyjnie za najbardziej klasyczne wśród stosowanych w tej dziedzinie ogniskowych uznaje się obiektywy o ogniskowych rzędu 50 mm oraz 35 mm (dla lustrzanki małoobrazkowej). Stosunkowo szeroki kąt jest tu rozwiązaniem wysoce uniwersalnym. Z jednej strony pozwala na budowanie bliskich kadrów, dających widzowi poczucie uczestnictwa w akcji/zdarzeniu (bez równoczesnych mocno odczuwalnych zniekształceń optycznych), z drugiej strony umożliwia skuteczną rejestrację obrazów szerszej przestrzeni - równie ważnych w fotografii ulicznej.

f/6.3, 1/60s, ISO 800, korekta ekspozycji: -1.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Także obecnie - z uwagi na specyfikę "streetu" - do realizacji zdjęć ulicznych dobrze nadają się i są z powodzeniem stosowane jasne, stałoogniskowe obiektywy, oferujące połączenie dobrych właściwości optycznych (możliwa praca w słabszych warunkach oświetlenia lub ew. stosowanie mniejszej głębi ostrości) oraz stosunkowo niewielkiej wagi, takie jak np.: (przy mnożniku dla matrycy typu APS-C będzie to odpowiednio 42 mm);

Nikkor 35 mm f/1.4 (przy mnożniku dla matrycy typu APS-C będzie to odpowiednio 52.5 mm).]

f/10, 1/320s, ISO 200, korekta ekspozycji: -0.7 EV, 28 mm (Nikkor 28mm)

Kadrowanie za pomocą obiektywów oferujących zmienną ogniskową pozornie mogłoby wydawać się łatwiejsze i wygodniejsze, jednak dobrej klasy zoomy, to rozwiązania po pierwsze droższe, a po drugie cięższe i mniej poręczne. Poza tym do dobrych zdjęć ulicznych zasadniczo nie są potrzebne ani ultra szerokie kąty ani duże zbliżenia. Jest jeszcze jedna korzyść - stała ogniskowa wymusza na fotografującym inny rodzaj patrzenia i w konsekwencji uczy bardziej świadomego budowania ulicznych kadrów i kompozycji. Równie istotny jest brak późniejszego kadrowania wykonanych zdjęć. Już w trakcie fotografowania należy zwracać uwagę na wszystkie elementy kadru - początkowo może się to wydawać trudne, lecz z czasem daje świetne efekty.

f/2.5, 1/160s, ISO 400, korekta ekspozycji: -0.3 EV, 35 mm (Nikkor 35mm)

Posumowanie:

  • otwarte spojrzenie na definicję fotografii ulicznej
  • widzenie "kolorowe" lub "czarno-białe"
  • eliminacja ewentualnej bariery przed bliskim, fotograficznym kontaktem z obcymi ludźmi
  • szacunek wobec ludzi widocznych w kadrze
  • wtapianie się w tło i otoczenie
  • korzystanie z poręcznego i możliwie niewielkiego sprzętu
  • stosowanie stosunkowo szerokiej i jasnej optyki


Jeżeli nie możesz obejrzeć powyższego klipu, powinieneś ściągnąć i zainstalować darmowy QuickTime Player. Nasze filmy można także oglądać na urządzeniach iPhone i iPod Touch. Więcej filmów Fotopolis można znaleźć na naszym profilu na Youtube.

Zdjęcia i tekst: Maciej Piskorz

Film: Marek Słodkowski

10/1600 s, f/6.3, ISO 800, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/600 s, f/4.5, ISO 800, ogniskowa: 42 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
10/80 s, f/5.0, ISO 1600, ogniskowa: 57 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Świeże pomysły na zdjęcia wiosny - poradnik pełen inspiracji
Świeże pomysły na zdjęcia wiosny - poradnik pełen inspiracji
Od fotografii krajobrazu i makro, po portret czy martwą naturę - gdy świat przyrody budzi się do życia, przychodzi czas na nowe fotografie, pełne światła i koloru...  
8
Zanim kupisz pierwsze tele, czyli wszystko co musisz wiedzieć o długich ogniskowych!
Zanim kupisz pierwsze tele, czyli wszystko co musisz wiedzieć o długich ogniskowych!
Poznaj specyfikę pracy z teleobiektywem, by lepiej wykorzystać możliwości posiadanej optyki i przenieść swoją fotografię na wyższy poziom.
6
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (4)