Nikon Nikkor Z 28 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
9.5
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Optyka:
7
Budowa:
8
Nasza ocena:

81%

Jest rekordowo tani, lekki i poręczny, na dodatek tak uniwersalny, że może pełnić rolę wszechstronnej stałki zarówno z pełnoklatkowym aparatem, jak i korpusem z matrycą APS-C. Sprawdzamy jego możliwości.

Autor: Krzysztof Mularczyk

27 Grudzień 2021
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie aberracji w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/5.6 i f/11.

Schemat występowania poprzecznej aberracji sferycznej jest właściwie typowy dla budżetowych obiektywów szerokokątnych - ta będzie uwidaczniać się na brzegach i będzie utrzymywać się na podobnym poziomie praktycznie w całym zakresie przysłon. Warto natomiast zwrócić uwagę, że jej maksymalny rozmiar (ok. 2 px) w stosunku do wysokiej rozdzielczości matrycy Nikona Z7 II, na którym testowaliśmy obiektyw, jest bardzo mały, co oznacza, że ewentualnej poprzecznej aberracji chromatycznej trudno będzie nam dopatrzeć się nawet podczas oglądania zdjęć w powiększeniu.

Widoczna jest za to aberracja podłużna. Powiększając obraz 1:1 dostrzeżemy w rogach zdjęć kolorowe obwódki, np. wokół gałęzi drzew. Kontrastowe szczegóły w nieostrościach będą zatem obarczone niebiesko-zielonymi przebarwieniami, ale one w praktyce nie rzucają się w oczy.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

Seria przysłon na matrycy pełnoklatkowej

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/2.8

f/4

f/5.6

Seria przysłon na matrycy APS-C

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Sigma 50 mm f/1.2 DG DN ART - test obiektywu
Najjaśniejszy obiektyw standardowy w ofercie producenta pretenduje do miana najdoskonalszej konstrukcji tego typu na rynku. Sprawdzamy czy będąc o połowę tańszym jest w stanie...
29
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 16-25 mm f/2.8 G to najnowszy szerokokątny zoom z oferty Sony E, który łączy kompaktowe wymiary z przystępną ceną. Nowy obiektyw zabraliśmy na spacer po ulicach Londynu. Zobaczcie...
22
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nikon Nikkor Z 600 mm f/6.3 VR S - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Kolejny teleobiektyw w systemie Nikon Z jest alternatywą z jednej strony dla drogich, profesjonalnych stałek, a z drugiej klasycznych zoomów do dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, czy ta...
40
Powiązane artykuły