Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED - zdjęcia przykładowe

Najnowszy Nikkor 105 mm f/1.4E ED to najjaśniejszy obiektyw w swojej klasie, który ma rozkochać w sobie profesjonalnych fotografów. Postanowiliśmy sprawdzić go w różnorodnych i wymagających warunkach.

Najnowsza pełnoklatkowa produkcja Nikona zainteresuje przede wszystkim fotografów wykonujących dużo portretów. Na układ optyczny Nikkora 105 mm f/1.4E ED składa się 14 elementów w 9 grupach, z czego 3 soczewki zostały wykonane ze szkła o obniżonym współczynniku dyspersji, co zniwelować ma powstawanie aberracji. Producent obiecuje wyjątkową jakość i ostrość na całej powierzchni kadru - nawet na najszerzej otwartej przysłonie.

W eksploatacji szkła pomogą powłoki fluorynowe, które ułatwią usuwaniu kurzu i zabrudzeń. Z kolei warstwy nanokrystaliczne ograniczyć mają występowanie niepożądanych flar i odbić światłą. Wyjątkowa, jak na tę ogniskową, światłosiła f/1.4 w połączeniu z 9-listkową przysłoną zapewnić mają niepowtarzalne, miękkie i plastyczne rozmycie, co pozwoli łatwo odseparować od tła fotografowane obiekty. Na szkło zamocujemy filtry o średnicy 82 mm.

Oprócz tego, otrzymujemy wewnętrzny mechanizm ogniskowania z falowym (SWM), pierścieniowym napędem AF, co zapewnić ma ciche, szybkie i precyzyjne ustawianie ostrości. Minimalna odległość ostrzenia obiektywu to 1 m. Całość została uszczelniona przed działaniem czynników atmosferycznych, dzięki czemu trudne warunki nie stanowią dla niego żadnego problemu.

Nikon AF-S Nikkor 105 mm f/1.4E ED jest już dostępny w sprzedaży w cenie 9899 zł. Poniżej prezentujemy zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy w różnych i często bardzo wymagających sytuacjach. Obiektyw testowaliśmy w praktyce wspólnie z flagową lustrzanką Nikon D5.

Zdjęcia przykładowe

1/250s, f/4, ISO 3200

1/250s, f/4, ISO 3200

1/100s, f/5, ISO 3200

1/250s, f/4, ISO 3200

1/100s, f/5, ISO 3200

1/250s, f/4, ISO 3200

1/125s, f/1.4, ISO 3200

1/200s, f/1.4, ISO 100

1/125s, f/1.4, ISO 800

1/125s, f/1.4, ISO 800

1/200s, f/1.4, ISO 800

1/200s, f/1.4, ISO 800

1/160s, f/1.4, ISO 200

1/125s, f/1.4, ISO 250

1/160s, f/5.6, ISO 3600

1/200s, f/2, ISO 400

1/160s, f/1.4, ISO 250

1/160s, f/1.4, ISO 180

1/400s, f/1.4, ISO 400

1/160s, f/1.4, ISO 400

1/160s, f/1.4, ISO 720

1/500s, f/1.4, ISO 200

1/200, f/1.4, ISO 100

1/800, f/1.4, ISO 200

1/400s, f/2.8, ISO 1600

1/125s, f/4, ISO 1600

1/250s, f/2.8, ISO 1600

1/125s, f/4, ISO 1600

1/125s, f/4, ISO 1600

Zakres przysłon

f/1.4

f/2

f/2.8

f/4

f/5.6

f/8

f/11

f/16

 

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
 
 
Polecane artykuły
Digital Storytelling Contest, czyli co musicie wiedzieć o nowym konkursie World Press Photo
23 Gru 2016
Jesienią świat fotografii zelektryzowała informacja o nowym konkursie World Press Photo, który miałby nagradzać najbardziej pomysłowe i nietuzinkowe sposoby opowiadania historii reportażowych. Głównym punktem programu miał być jednak brak ograniczeń, którym podlegają zgłoszenia do konkursu głównego, co wywołało nieco kontrowersji. Niepotrzebnie. Aby rozwiać wątpliwości, bliżej przyjrzeliśmy się nowej formule konkursowej.
0
Zamachowiec z Ankary, zdjęcie idealne?
20 Gru 2016
Kinowska: To zdjęcie to najlepszy argument w obronie profesjonalistów - poświadcza niezbywalną potrzebę istnienia tego zawodu.
5
Prezenty dla fotografa 2016, cz.3 - wybiera Michał Chrzanowski
15 Gru 2016
Zestaw filtrów, wymarzone szkło czy nareszcie solidny statyw – nic tak nie cieszy fotografa jak kolejny gadżet, który wzbogaca arsenał i pozwala rozwijać fotograficzną pasję. Przez cały grudzień będziemy Wam podsyłać najciekawsze pomysły na gwiazdkowe fotoupominki. Od sympatycznych drobiazgów po nowy zaawansowany korpus, na który przecież zasłużyliście!
1
„Czerwone kwadraty” czyli jak czytać sztukę współczesną?
12 Gru 2016
Jakiś czas temu jechałem samochodem z rodzicami i dziadkiem. Wracaliśmy z mojej wystawy. Panowała niezręczna cisza. Od wielu lat dyskutuję z nimi i sam zastanawiam się czy istnieje klucz do odczytania sztuki nieprzedstawiającej. Czy czerwony kwadrat na białym tle jest zawsze tylko tym co widzimy? Jeśli tak, gdzie rodzi się potrzeba tworzenia takich obrazów? Czy możemy je odczytywać bez kontekstu?
1
zamknij X
Plebiscyt 2016
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2016
Głosuj!