Wydruki

Wszyscy wiemy, że zdjęcie lubią być drukowane. Ale gdy już zdecydujemy się na wydruk, warto zadbać o to, by był on jak najlepszej jakości. Czy będą w stanie dostarczyć nam jej usługi Saal Digital? Sprawdziliśmy jak w praktyce prezentują się fotoobrazy oferowane przez firmę.

Autor: Maciej Luśtyk

24 Czerwiec 2017
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Wydruki

W ofercie Saal Digital znajdziemy 6 opcji druku fotoobrazów: Dibond, Dibond Butlerfinish, Pleksi, Płyta PVC, Fotoobraz na płótnie i Gallery Print. Każdy z nich możemy zamówić w formatach od 10 x 15 cm do nawet 110 x 240 cm. Możemy także skorzystać z formatów panoramicznych, kwadratowych, a także sprecyzować rozmiary wydruku według własnych upodobań. Możliwości powinny więc zadowolić większość zainteresowanych. Ceny usługi w zależności od podłoża wahają się od 29 zł za format 10 x 15 do nawet 1900 zł za wydruk w rozmiarze 110 x 240 cm, dlatego każdy znajdzie tu coś na miarę własnych możliwości finansowych.

Dibond

  • Płyta kompozytowa o grubości 3 mm (powierzchnia matowa)
  • 6-cio kolorowy druk bezpośredni UV (CMYK uzupełnione o light magenta i light cyan)
  • Płyta ekstremalnie stabilna, sztywna i odporna na warunki pogodowe
  • Mocowanie: standardowe, aluminiowe, lub na śruby
  • Formaty: dd 10 x 15 cm do 110 x 240 cm
  • Ceny: 34 zł - 1920 zł

Wydruk dokonywany jest płycie polietylenowej pokrytej cienką warstwą aluminium, a sam druk odporny jest na światło i działanie czynników atmosferycznych, dzięki czemu printy mogą posłużyć nie tylko do dekoracji wnętrz, ale także jako element ekspozycji zewnętrznych.

Dibond jest sztywny i charakteryzuje się matową, lekko chropowatą powierzchnią i wiernie oddaje kolorystykę zdjęcia, choć barwy będą delikatnie mniej nasycone niż na oryginalnym pliku. Matowa powierzchnia z wyczuwalną fakturą połyskuje w świetle, co wpływa na delikatne obniżenie kontrastu zdjęcia, jednak przy dobrze dobranych oświetleniu zdjęcie i tak będzie prezentować się bardzo dobrze.

Powierzchnia podatna jest niestety na uszkodzenia mechaniczne. Po transporcie fotoobrazów przełożonych kartonami na wydruku pojawiły się delikatne rysy. Przy ostrożnym obchodzeniu się z fotoobrazem nie powinno być z tym problemu, od wydruku, który wytrzymać ma trudny ekspozycji w terenie oczekiwalibyśmy jednak nieco większej odporności.

Pleksi

  • Pleksi (szkło akrylowe) o grubości 5 mm lub 10 mm
  • 6-kolorowy bezpośredni druk UV (CMYK uzupełnione o light magenta i light cyan)
  • Motyw jest drukowany od tyłu na płytę akrylową
  • Mocowanie: standardowe, aluminiowe, lub na śruby
  • Formaty: od 10 x 15 cm do 50 x 100 cm
  • Ceny: od 59 zł - 579 zł

W przypadku wydruku Pleksi możemy wybrać grubość szkła akrylowego (5 mm lub 10 mm) na którym zostanie dokonany print. Z racji stosunkowo niewielkiego formatu zdecydowaliśmy się na 5-milimetrowe pleksi. Choć płyta jest sztywna i wytrzymała tego typu wydruk przeznaczony jest tylko do prezentacji we wnętrzach. Doskonale prezentuje się on jednak pod względem jasności i kontrastowości.

Gładka, przepuszczająca światło powierzchnia pleksi sprawia, że zdjęcie jest doskonale widoczne i jasne, a kolory soczyste i kontrastowe. Dodatkowo grubość szkła akrylowego sprawia, że na brzegach światło efektownie się załamuje co dodaje całości elegancji, głębi i potęguje wrażenie trójwymiarowości.

Na pleksi nasze zdjęcia będą świetnie prezentować się we wnętrzach, choć trzeba liczyć się z tym, że gładka powierzchnia pleksi mocno odbija światło, co wymaga odpowiedniego ustawienia oświetlenia i - jak to pleksi - dość łatwo się rysuje. Mimo to jeśli zależy nam na kontrastowości i nasyceniu kolorów fotoobraz na pleksi będzie jednym z najlepszych wyborów.

Dibond Butlerfinish

  • Płyta kompozytowa o grubości 3 mm
  • Szczotkowana powierzchnia
  • 6-kolorowy bezpośredni druk UV (CMYK uzupełnione o light magenta i light cyan)
  • Mocowanie: standardowe, aluminiowe, lub na śruby
  • Formaty: od 10 x 15 cm do 110 x 200 cm
  • Ceny: od 39 zł - 1896 zł

Wydruk Dibond Butlerfinish to wariacja przedstawionego na początku tego rozdziału wydruku na płycie aluminiowej. Z tym wyjątkiem, że jej powierzchnia jest szczotkowana, co nadaje zdjęciom specyficznego połysku. Z jednej sprawia to, że zdjęcie efektownie “świeci”, z drugiej, w zależności od kąta padania światła spotkamy się niestety z “wypaleniem” jasnych partii obrazu, co wygląda tak jakby ktoś za mocno przesunął suwak Highlights w programie Lightroom.

Wydruk bardzo dobrze odwzorowuje jednak ogólną jasność, kontrastowość i kolorystykę zdjęcia. Jest też bardzo ostry, dzięki czemu nawet przy niewielkich rozmiarach druku, na zdjęciu zostaną zawarte wszystkie szczegóły.

Mimo to efekt ten naprawdę robi wrażenie i zapewne najlepiej sprawdzi się w przypadku dużych wydruków, którym metaliczny połysk doda szlachetności. Prawdopodobnie na tym podłożu świetnie będą prezentować się zdjęcia czarno-białe. Dodatkowym atutem jest fakt, że podobnie jak w przypadku standardowego wydruku Dibond, ten ten może być stosowany w ekspozycjach plenerowych. Wydaje się też być od niego mniej podatnym na zarysowania.

Płyta PVC

  • Płyta z twardego, spienionego PVC
  • 6-kolorowy bezpośredni druk UV (CMYK uzupełnione o light magenta i light cyan)
  • Odporna na warunki pogodowe
  • Mocowanie: standardowe, aluminiowe, lub na śruby
  • Formaty: od 10 x 15 cm do 110 x 240 cm
  • Ceny: od 29 zł - 1152 zł

Wydruk na płycie piankowej płycie PVC to najtańsza forma druku fotoobrazów w ofercie Saal Digital, ale wcale nie odznacza się przy tym gorszą jakością. Matowa powierzchnia z wyczuwalną fakturą sprawia co prawda, że zdjęcie nie będzie tak kontrastowe i nasycone jak chociażby w przypadku pleksi, ale dużym plusem jest to, że ten rodzaj wydruku jest odporny na warunki atmosferyczne i może być prezentowany w miejscach o dużej wilgotności i na zewnątrz, co przy ogólnej lekkości pianki PVC  czyni go doskonałym i ekonomicznym rozwiązaniem dla ekspozycji plenerowych.

Sam wydruk, z racji faktury powierzchni jest też delikatnie mniej szczegółowy, ale zauważymy to tylko oceniając go z odległości kilku centymetrów, a tak przecież raczej nikt zdjęć nie będzie oglądał. Dobrze odwzorowana jest za to kolorystyka zdjęcia, choć podobnie jak w przypadku wydruku Dibond, barwy będą delikatnie stonowane.

W przypadku płyty PVC trzeba też uważać na uszkodzenia mechaniczne. Płyta jest giętka, przez co może ulec złamaniu, a dodatkowo podatna jest na wgniecenia. Konieczne będzie wiec zachowanie ostrożności podczas transportu i montażu prac.

Fotoobraz na płótnie

  • Płótno Canvas (300 g/m²)
  • Druk lateksowy HighEnd o rozdzielczości 300 dpi
  • Stabilny blejtram z prawdziwego drewna (2 cm)
  • Mocowanie: brak
  • Formaty: od 20 x 30 cm do 120 x 120 cm
  • Ceny: od 90 zł - 560 zł

Druk na płótnie to popularna forma fotoobrazu, głównie ze względu na charakterystyczną, malarską fakturę i dodanie wymiarowości poprzez zagięcie jego boków. Druk jest kontrastowy, a kolory odpowiednio odwzorowane (choć nieco stonowane), a dodatkowo w odpowiednim świetle obraz na płótnie będzie prezentował się jaśniej niż chociażby wydruk na płycie PVC.

Faktura płótna ma jednak tendencję do połyskiwania, przez co niekiedy, w zależności od padania światła, detale w ciemnych partiach obrazu będą gorzej widoczne. Sam fotoobraz jest dobrze przygotowany, a płótno jest prawidłowo zagięte i naciągnięte na krosno.

Jedynym bardziej widocznym minusem jest fakt, że kanty ramy są bardziej wystające od jej reszty, przez co widoczne będzie wgłębienie wydruku na brzegach. Trzeba też liczyć się z tym, że konieczność zagięcia części obrazu dość mocno zawęzi nam kadr. Nie każde zdjęcie nada się więc do tej formy druku.

Gallery Print

  • Bezpośredni druk na pleksi (szkle akrylowym) o grubości 2 mm z wzmacniającą płytą aluminiową Dibond
  • Powierzchnia matowa lub błyszcząca
  • 6-kolorowy druk UV (CMYK uzupełnione o light magenta i light cyan)
  • Mocowania: standardowe, aluminiowe, lub na śruby
  • Formaty: od 10 x 15 cm do 100 x 200 cm
  • Ceny: od 59 zł - 1489 zł

Wydruk Gallery Print to chyba najbardziej interesująca forma prezentacji zdjęć, na jaką pozwala oferta Saal Digital. Czy rzeczywiście otrzymujemy galeryjną jakość? Trzeba przyznać, że zdjęcia drukowane w ten sposób prezentują się naprawdę wyśmienicie. Cienka warstwa pleksi nadaje zdjęciom głębi, a podbicie z płyty polietylenowej sprawia, że całość jest sztywna i prezentuje się bardziej elegancko niż standardowe wydruki na pleksi.

Do wyboru mamy powierzchnię błyszczącą lub matową. Z racji tego, że wykończenie na błysk mogliśmy ocenić w przypadku zwykłego druku Pleksi, zdecydowaliśmy się w tym wypadku na mat. Trzeba podkreślić, że matowe pleksi prezentuje się bardzo szlachetnie, nadając zdjęciom perłowego połysku, który kojarzymy z wysokiej jakości odbitkami.

Zdjęcie w odbiorze jest być może nieco ciemniejsze niż w przypadku standardowego pleksi, ale delikatna, matowa faktura powierzchni sprawia, że wydruki Gallery Print prezentują się po prostu dostojnie. Na pewno nie powstydziłby się ich niejeden wystawca.

Powierzchnia wydaje się być także dużo bardziej odporna na zarysowania niż w przypadku zwykłego pleksi i trzeba przyznać, że ta forma druku fotoobrazów najlepiej oddaje kontrastowość, szczegółowość, kolorystykę, nasycenie i ogólny charakter zdjęcia. A dzięki odporności na promienie UV będziemy mogli mieć pewność, że wydruk nie wypłowieje przez lata. Jeżeli chcecie samemu wydrukować swoją wystawę w jak najlepszej jakości, polecamy właśnie tę opcję, zwłaszcza, że jest tańsza od zwykłego druku Pleksi. O wydruku Gallery Print naprawdę nie można powiedzieć złego słowa.

 

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Akcesoria
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Wandrd All-new Prvke 21 - test plecaka dla fotografa
Czy ten stosunkowo mały plecak z wyjmowanym wkładem, to idealne rozwiązanie dla fotografów z podstawowym zestawem foto? Plecak fotograficzny Wandrd All-new Prvke 21 sprawdziliśmy podczas...
20
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
Leofoto Ranger LSR-324C + LH-40 - test statywu dla każdego
To pełnowymiarowy ale nadal kompaktowy i stosunkowo lekki karbonowy statyw o uniwersalnym zastosowaniu. Być może najlepszy w swojej klasie, choć mamy pewne zastrzeżenia. Oto nasze wnioski po...
38
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
Wygodnie z aparatem podczas górskich wędrówek? Test uchwytu Peak Design Capture V3
W góry jeżdżę kilka razy w roku, ale przyznam się, że aparat nie zawsze mi towarzyszy. Mój plecak, mimo posiadania komory na aparat, nie zachęca mnie do sięgania po sprzęt w trakcie wędrówki....
44