GigaPan EPIC PRO - test

GigaPan EPIC PRO to zautomatyzowana głowica do panoram, "gigapanoram" oraz panoram sferycznych. Umożliwia zaprogramowanie ruchu i automatyczne wykonanie dużej liczby zdjęć, które w łatwy sposób możemy połączyć w programie AutoPano Giga. Zapraszamy do testu tego ciekawego urządzenia.
GigaPan to firma zajmująca się produkcją i dystrybucją automatycznych głowic panoramicznych. W ofercie znajdują się trzy głowice Gigapan EPIC, Gigapan EPIC 100 oraz Gigapan EPIC PRO. Pierwsza z nich - Gigapan EPIC - jest przeznaczona do aparatów kompaktowych i wytrzymuje obciążenie do 0,7 kg. Gigapan EPIC 100 jest już w stanie udźwignąć aparat o masie 1,5 kg więc poradzi sobie z kompaktami, bezlusterkowcami i mniejszymi lustrzankami. Testowana głowica Gigapan EPIC PRO to najwięjksze urządzenie w ofercie, które udźwignie nawet 4,5 kg więc do naszej panoramy możemy zastosować lustrzankę z długim i ciężkim obiektywem.
głowice GigaPan

GigaPan pozwala na umieszczanie naszych panoram na swojej stronie internetowej. My wgraliśmy jedną z panoram, którą można zobaczyć tutaj. Ciekawostką jest funkcja Snapshot, która pozwala na wykonanie "zdjęcia" fragmentu panoramy, który jest widoczny na pasku pod nią. Po kliknięciu na konkretny Snapshot program pokazuje nam jego położenie na panoramie i przybliża go nam.





Głowicę GigaPan EPIC PRO otrzymaliśmy do testu dzięki uprzejmości firmy sklep.vr24.pl.

Budowa
Pod względem gabarytów głowicę Gigapan EPIC PRO trzeba zaliczyć do dużych i mało poręcznych akcesoriów fotograficznych - waga 3,3 kg, wymiary 27,12 x 30,25 x 15 cm. Raczej nie weźmiemy jej na wycieczkę "przy okazji". Trzeba się nastawić na wykonywanie panoramy i noszenie jeszcze większej ilości sprzętu. Podczas pracy z GigaPan EPIC PRO trzeba się dodatkowo zaopatrzyć w porządny statyw, na którym zamocujemy 3,3 kg głowicę z aparatem.
GigaPan EPIC PRO

Sama głowica jest solidnie wykonana i robi dobre wrażenie. Do produkcji użyto dobrych materiałów, a wszystkie elementy są dobrze spasowanie i prezentują przyzwoitą kulturę techniczną. Metalowe elementy zostały pokryte matowym lakierem o przyjemnej fakturze.
GigaPan EPIC PRO

W dolnej części znajduje się obrotowy silnik krokowy, który umożliwia ruch wokół osi. Jest na tyle mocny, że nie ma problemów z obracaniem głowicy EPIC PRO z zmocowanym zestawem - Nikon D3 z obiektywem 70-200 f/2.8.
GigaPan EPIC PRO dolna ścianka

Na przedniej ściance znajdziemy nawigator i przyciski obsługujące urządzenie. Nad nimi znajduje się monochromatyczny wyświetlacz, podświetlany na zielono. Podczas wykonywania panoramy znajdziemy na nim informacje o liczbie już wykonanych zdjęć i pozostałych do wykonania. Z lewej strony panelu sterowania znajduje się gniazdo umożliwiające podłączenie kabelka do elektronicznego spustu migawki, który podłączamy do aparatu w celu automatycznego wyzwalania. W zestawie z głowicą otrzymujemy zestaw kabelków, umożliwiający podłączenie większości lustrzanek.
GigaPan EPIC PRO panel sterowania

Z prawej strony głowicy GigaPan EPIC PRO znajduje się bateria o pojemności 4300 mAh, która umożliwia wykonanie od 5 do 15 panoram, oczywiście w zależności od liczby zdjęć. Baterię możemy ładować zewnętrznie po prostu podłączając ją do ładowarki lub w urządzeniu, które także posiada złącze umożliwiające podłączenie ładowarki. Co więcej, z głowicy GigaPan EPIC PRO możemy zasilać bezpośrednio z sieci, po prostu podłączając ładowarkę do urządzenia. Mamy wtedy pewność, że nawet przy ogromnej liczbie zdjęć bateria się nie wyładuje.

Na górnej ściance bazy umieszczono poziomicę, która umożliwia wypoziomowanie urządzenia co jest bardzo ważne przy panoramach, szczególnie tych rozległych.
GigaPan EPIC PRO poziomica

Idąc dalej do góry znajdziemy dwa ramiona, na których osadzona jest przesuwana płytka z szybkozłączką umożliwiającą zamocowanie aparatu. Ramiona zostały wyposażone w silniki umożliwiające pochylanie aparatu w górę i w dół.

Głowica GigaPan EPIC PRO umożliwia wygodne ustawienie punktu nodalnego, co jest niezbędne do uniknięcia błędu paralaksy. Do dyspozycji mamy ruch w przód/tył - płytka z szybkozłączką oraz góra/dół - regulowana długością ramienia.

Jedyny element obsługi, który jest uciążliwy to blokada do szybkozłączki, która działa zbyt topornie i ma dość ostre krawędzie przez co dość łatwo pokaleczyć sobie palce. Poza tym gdy korzystamy z aparatu z gripem z długim szkłem, które bezpośrednio mocujemy do szbkozłączki to blokada uderza w grip co utrudnia zakładanie i zdejmowanie aparatu z głowicy.

słowa kluczowe:
Komentarze
 
 
Polecane artykuły
Czy fotografia kolorowa została stworzona z myślą o białych ludziach?
23 Sie 2016
To dość kontrowersyjna teza, jednak Vox Docs w krótkim dokumencie udowadnia, że najprawdopodobniej tak było.
0
Zobacz, jakich ogniskowych najchętniej używają kultowi reżyserowie
22 Sie 2016
Sfotografowanie tej samej sceny teleobiektywem i szkłem szerokokątnym zupełnie inaczej oddaje jej charakter. Do tego stopnia, że niektórzy reżyserowie wymagali budowania scenografii specjalnie pod ich ulubiona ogniskową. Zobaczcie, z jakich szkieł najchętniej korzystali podczas pracy nad kultowymi produkcjami.
5
Czy oddawanie zdjęć za darmo może się opłacać? Ten fotograf dobrze na tym wychodzi
4 Sie 2016
Fotografowie starają się chronić swoje prace najlepiej jak mogą, by nie stać się ofiarami kradzieży zdjęć. Być może jednak przesadne dbanie o bezpieczeństwo mija się z celem. Ten fotograf udostępnia za darmo niemal wszystkie swoje zdjęcia i twierdzi, że to się opłaca.
0
Trio SanDiska, czyli backup dla mobilnych
21 Lip 2016
Backup to podstawa pracy profesjonalnych fotografów, ale w dobie Internetu powinniśmy pamiętać także o kopiach zapasowych materiałów znajdujących się na urządzeniach mobilnych. To właśnie ułatwiają nam nowe akcesoria SanDisk, skierowane między innymi do fotografów mobilnych.
0