Zuzanna Gąsiorowska: „Kontrast, obserwacja, człowiek, emocje - to najbardziej pociąga mnie w fotografii.”

Zuzanna Gąsiorowska: „Kontrast, obserwacja, człowiek, emocje - to najbardziej pociąga mnie w fotografii.”

„Zdarzyło mi się zrezygnować z dobrego kadru, bo czułam, że drastycznie przekraczam sferę intymności fotografowanego” - zdradza nam Zuzanna Gąsiorowska, fotografka Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Chopin i jego Europa.

Zuzanna Gąsiorowska uwielbia portretować utalentowanych ludzi, którzy mają w sobie moc, pasję, błysk w oku, pewną determinację. Jej marzenia i obserwacje krążą wokół teatru, opery i filmu. W tym roku fotografowała artystów na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa. Wykonane w czarno-bieli zdjęcia pokazują emocje i skupienie muzyków w zupełnie inny sposób, niż typowa fotografia wydarzeniowa.

- Swój pierwszy aparat dostałam, gdy byłam dzieciakiem. Zrobiłam na nim jedną rolkę, w tym nieco rozmazane zdjęcie krów, gdy jechałam pociągiem w Niemczech. Zachowałam je na wieki wieków, ale na tym zakończyła się na jakiś czas moja przygoda z fotografią - opowiada Zuzanna Gąsiorowska. - Swój pierwszy świadomy aparat kupiłam pewnej niedzieli na Kole: Zenita ET'a za twardo wynegocjowane 30 zł. Używam go do dziś!

fot. Zuzanna Gąsiorowska

36 klatek w starym rosyjskim aparacie nauczyło ją pokory. Jedną z największych lekcji otrzymała od Wojciecha Prażmowskiego, z którym pracowała nad swoim dyplomem na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

- Fotografii reportażowej uczyłam się za to u profesora Witolda Krassowskiego. Ten przedmiot sprawiał mi największy problem na studiach. Profesor zlecał nam zadania przekraczające moje wszelkie granice i uznawał jak najbliższe (dosłownie) podejście do fotografowanej sytuacji. Pamiętam, że moją największą zmorą był temat „pogrzeb”. Wtedy nie byłam świadoma, jak dużo wyciągnę z tych lekcji - wspomina.

fot. Zuzanna Gąsiorowska

Zdjęcia z koncertów Gąsiorowska realizowała na zlecenie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Fotografie miały jak najszybciej trafiać na profil na Instagramie (@chopininstitute).

- To jest fotografia, w której nie ma czasu na Photoshopa. Liczy się to żeby 12 tysięcy obserwatorów z całego świata mogło jak najszybciej poczuć atmosferę, która panuje na backstagu. Zdjęcia robię przed wejściem artysty na scenę i po zakończeniu koncertu - wyjaśnia fotografka. - W tym roku opracowałam genialny system, który pozwolił mi jednocześnie pracować i słuchać koncertu z pierwszego rzędu.

Wśród inspiracji Gąsiorowska wymienia muzykę i operę: duet Mariusza Trelińskiego i Borisa Kudlicki, o którym fotografka napisała pracę magisterską. Obowiązkową porcję inspiracji przyjmuje na każdych zagranicznych wakacjach, szwendając się po galeriach i muzeach. Ponadto, wolne chwile spędza w kinie, jako mistrza przywołując Federico Felliniego. Marzy jej się płynne przejście z fotografii w sztukę video. Oprócz fotografowania Koncertu Chopinowskiego, Gąsiorowska jest też, jak się określa, “Chopinomaniaczką”.

Zobacz wszystkie zdjęcia (11)

- Uwielbiam pracę przy projektach na skalę Konkursu Chopinowskiego czy Chopina i jego Europy. Przebywanie na zapleczu w tym ogniu, tym skupieniu, tych emocjach jest czymś mistycznym. Sama obecność tam jest niezwykle inspirująca - zwierza się. - Praca w takim miejscu i w takich okolicznościach wymaga delikatności, fotografując staram się nie przekraczać granic. Używam mojego niezawodnego Fujifilm x100s. Cenię sobie ten aparat za to, że jest lekki, cichy, lubiany przez fotografowanych. Dopiero po koncercie sięgam po głośny, duży i mocno odczuwalny aparat. Muszę przyznać, że zdarzyło mi się zrezygnować z dobrego kadru, bo czułam, że drastycznie przekraczam sferę intymności fotografowanego. Po prostu nie mogłam podnieść aparatu - dodaje.

Aktualnie Gąsiorowska jest w trakcie przygotowań projektu tanecznego w Siedlcach. To jej drugie spotkanie z tańcem, po fotografowaniu Młodego Tancerza Roku dla stacji TVP Kultura. Z niecierpliwością czeka też na XVIII Konkurs Chopinowski. Listopad będzie pracowity, jednak fotografka nie może na razie zdradzać szczegółów.

Studentka fotografii na studiach magisterskich Uniwersytetu Warszawskiego. Ma na koncie różne projekty, zarówno dokumentalne, jak i reklamowe. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Irix Edge 100 - nowy system filtrów prostokątnych wkracza na rynek. Co oferuje?
20 Paź 2017
Marka Irix rozszerza ofertę o kolejne rozwiązanie dla fotografów krajobrazowych. Tym razem jest to nowy system filtrów prostokątnych Edge 100, który cechuje wysoka jakość wykonania, ciekawe funkcje i wygoda obsługi.
0
MacPhun Luminar - nadchodząca aktualizacja ma zmienić oblicze gry
20 Paź 2017
Firma MacPhun zapowiedziała ważną aktualizację Luminara - wielokrotnie nagradzanego programu do edycji zdjęć. Uaktualnienie softu ma być w pełni darmowe i połączy zalety pracy z dyskami twardymi i platformami pamięci masowej w chmurze.
0
Getty Images wystartowało z „kreatywnym stypendium“ dla wschodzących fotograficznych talentów
20 Paź 2017
Getty Images co roku przyznaje szereg grantów obiecującym twórcom. Tym razem jednak postanowiło wesprzeć i wypromować wschodzące talenty z dziedziny fotografii kreatywnej. Łączna pula w stypendium Getty Images Creative Bursary wynosi aż 40 tys. dolarów. Już można zgłaszać soją kandydaturę.
0
Jak skutecznie uniemożliwić wykonywanie zdjęć w niedozwolonych miejscach? Naukowcy mają na to sposób
19 Paź 2017
Aparaty w smartfonach zupełnie zmieniły oblicze amatorskiej fotografii, sprawiając, że dziś zdjęcia robi naprawdę każdy. W niektórych sytuacjach stają się one jednak plagą. Dotychczas nie było skutecznego sposobu jej zapobiegnięcie, naukowcy mają jednak rozwiązanie.
1