Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
7
Budowa:
8.5
Marka:
Canon
Nasza ocena:

79%

Dziś sprawdzamy, czy pierwszy w historii Canona, obiektyw łączący ogniskową 85 mm, światło f/1.4 oraz stabilizowany i zaawansowany układ optyczny, to portretówka na jaką czekali wymagający fotografowie.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Maj 2018
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania. Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Przedstawiany wykres pokazuje najgorsze wartości.

Aberracja chromatyczna to częsty problem większości jasnych obiektywów. Jednak wysokiej jakości precyzyjne elementy zastosowane w modelu EF 85 mm f/1.4L IS USM mają za zadanie minimalizować niepożądane przebarwienia kontrastowych fragmentów planu fotograficznego.

Największą aberrację chromatyczną zaobserwowaliśmy na f/1.4 - jej wartość wyniosła 0.79 px. Warto jednak zauważyć, że anomalia wystąpiła w środkowej część planu fotograficznego, a nie na brzegach.

W większości sytuacji zdjęciowych aberracja chromatyczne nie powinna być wyjątkowo problematyczna. Niemniej jednak trzeba mieć na uwadze, że w pewnych warunkach może już być widoczna - przede wszystkim w nieostrościach, gdzie objawi się jako charakterystyczne zabarwienie kontrastowych fragmentów kadru. Na szczęście wraz z przymykaniem przysłony, anomalia dosyć szybko malała i zajmowała również znacznie mniejszą część kadru.

Reasumując, pod względem korygowania aberracji chromatycznej Canon wypadł poprawnie. Jednak do portretowej Sigmy 85 mm f/1.4 DG HSM Art mu po raz kolejny trochę zabrakło. Stałka z serii Art zanotowała mniejszą anomalię wynoszącą 0.65 px. Poza tym typowe przebarwienia występowały jedynie w samych rogach kadru, dzięki czemu reszta planu fotograficznego była wolna od tej wady optyki.

Aberracja chromatyczna w praktyce

1/1250s, f/1.4, ISO 100

1/8000s, f/1.4, ISO 100
Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
23
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 17-50 mm f/4 Di III VXD - zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Tamron 17-50 mm to kolejny model do bezlusterkowców Sony z bardzo ciekawym zakresem ogniskowych. Jest przy tym bardzo kompaktowy i stosunkowo niedrogi. A jak wypada sama optyka? Zobaczcie...
32
Powiązane artykuły