Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM i 70-200 mm f/4 IS II - nowa generacja popularnych zoomów. Czy warto było czekać?

1
Maciej Luśtyk
7 Czerwiec 2018
Artykuł na: 4-5 minut

Producent zaprezentował dziś nowe wersje jednych z najczęściej kupowanych zoomów w ofercie. Niestety usprawnienia względem poprzedników, szczególnie w przypadku wersji kierowanej do zawodowców, są raczej niewielkie.

Zoomy 70-200 mm znajdują się w torbach fotograficnzych większości fotoreporterów, a uniwersalny zakres ogniskowych sprawia, że interesują się nimi także amatorzy. Canon ma w swojej ofercie pozycje skierowane do jednych i drugich. Obydwie jednak są już dosyć leciwe - ich ostatnie wersje ukazały się 2006 i 2010 roku. Aktualizacja była więc oczekiwana, tylko czy rzeczywiście wnosi coś nowego?

Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM

W przypadku szkła kierowanego do profesjonalistów, wygląda na to, że są to jedynie poprawki kosmetyczne. Otrzymujemy ten sam układ optyczny składający się z 23 soczewek umieszczonych w 19 grupach (jedna soczewka fluorytowa i 5 soczewek o obniżonej dyspersji), 8-listkową przysłonę (możliwe domknięcie do f/32) i system stabilizacji o wydajności 3,5 EV, a także bezgłośny, ultradźwiękowy napęd AF typu pierścieniowego (ostrzenie z minimalnej odległości 1,2 m). Nowością mają być antyrefleksyjne powłoki ASC oraz pokrycie przedniej i tylnej soczewki warstwą fluorynową, która pomoże uporać się zabrudzeniami.

Nowy obiektyw, jak przystało na zaawansowaną konstrukcję, oferuje magnezowy korpus i został uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami. W zestawie otrzymujemy także osłonę przeciwsłoneczną i mocowanie statywowe. Szkło mierzy 89 x 199 mm przy wadze 1440 g.

Cena i dostępność

Na sklepowe półki reporterski zoom trafi w sierpniu 2018 roku w cenie 2100 dolarów. Polskiej ceny na razie nie znamy.

Canon EF 70-200 mm f/4L IS II

Druga generacja zoomu kierowanego do entuzjastów oferuje już nieco więcej usprawnień niż w przypadku modelu f/2.8. Przede wszystkim otrzymujemy usprawniony system stabilizacji o skuteczności 5 EV, który oferuje teraz trzy tryby pracy - do ujęć statycznych, fotografowania szybko przemieszczających się obiektów i panoramowania. System ma być także cichszy niż wcześniej.

Układ optyczny obiektywu zbudowano na bazie 20 elementów w 15 grupach (jedna soczewka fluorytowa i dwie soczewki o niskiej dyspersji), a przednią i tylną soczewkę, podobnie jak w modelu f/2.8 pokryto warstwą fluorynową. Pojawiają się także powłoki Super Spectra Coating, które minimalizować mają występowanie odbić światła i flar.

 

Szkło wyposażono w ultradźwiękowy napęd AF typu pierścieniowego, a minimalna odległość ostrzenia została skrócona do 1 m, względem 1,20 m w poprzednim modelu. Szkło jest jednak nieco cięższe od swojego poprzednika i waży 780g przy wymiarach 80 x 176 mm. Tu też otrzymujemy korpus z magnezu, jednak już bez uszczelnień.

Cena i dostępność

Obiektyw 70-200 mm f/4L IS II pojawić ma się w sprzedaży jeszcze w czerwcu, w cenie 1300 dolarów. Polskiej ceny jeszcze nie znamy.

Więcej informacji o nowych szkłach producenta znajdziecie pod adresem canon.pl.

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
SLR Magic Micro Prime 21 mm T1.6 i 50 mm T1.4 - filmowe stałki do Mikro Cztery Trzecie
Producent niedrogich obiektywów filmowych wprowadził do swojej oferty dwa nowe jasne modele kierowane do użytkowników systemu M43.
4
0
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Sirui 50 mm f/1.8 1.33x - czy nadchodzi era tanich obiektywów anamorficznych?
Obiektywy anamorficzne to droga zabawa nawet jak na standardy profesjonalnych produkcji wideo. Być może jednak jesteśmy w przeddzień prawdziwej rewolucji.
12
0
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na horyzoncie
Sony FE C 16-35 mm T3.1 G - szerokokątny obiektyw filmowy z AF i silnikiem zoom. Dwa kolejne na...
Wygląda na to, że Sony szykuje dla filmowców nową serię obiektywów zoom, które sprawić mają, źe uzyskanie pożądanych efektów stanie się znacznie łatwiejsze niż...
6
0
Powiązane artykuły