Podsumowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Zaawansowany układ optyczny wspomagany systemem stabilizacji, szybki autofokus oraz kompaktowy, jak na tę klasę sprzętu, i uszczelniony tubus - to główne cechy obiektywu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Zobaczcie co oferuje najnowszy model Sigmy z rodziny Contemporary.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Podsumowanie

Sigma po raz kolejny nas miło zaskoczyła. Najnowszy reprezentant rodziny Contemporary to wyjątkowo udany model, który bez problemu powinien przekonać do siebie nawet bardziej wymagających fotografów sportu, przyrody czy dzikiej natury. Spodobać się im może przede wszystkim kompaktowy - jak na tę klasę sprzętu - tubus o zakresie ogniskowych 100-400 mm, który został wykonany z metalu. Poza tym jest on uszczelniony, co jest kluczowe podczas fotografowania w plenerze, gdzie jak wiemy pogoda może zmienić się w mgnieniu oka.

Do tego fotografowie nie powinni narzekać także na ogólną wydajność autofokusa. Ten jest precyzyjny i szybki - choć do uzyskania najlepszych osiągów należy wybrać jeden z proponowanych zakresów ogniskowania (1.6-6 m lub 6 m - nieskończoność). W przypadku trybu ustawionego na pełny zakres przeostrzanie trwa nieco dłużej. Oczywiście nie zapominamy także o skutecznym systemie stabilizacji obrazu, który ułatwia fotografowanie z ręki na dłuższych ogniskowych.

Pochwalić musimy także układ optyczny wykorzystany w modelu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Rozdzielczość obrazu - choć nie najwyższa - jest wyjątkowo wyrównana w całym zakresie przysłon i ogniskowych. Dzięki temu możemy cieszyć się podobną wyrazistością obrazu zarówno w centrum jak i na brzegach kadru, co jest nie lada osiągnięciem.

Ponadto wady układu optycznego są odpowiednio korygowane. Aberracja chromatyczna prawie wcale nie objawia się w na zdjęciach. Z kolei winieta i dystorsja również nie powinny dawać się we znaki - choć w niektórych przypadkach możemy już zauważyć w kadrze ciemniejsze brzegi lub zniekształcenia obrazu. Natomiast nieco więcej oczekiwaliśmy od pracy obiektywu w kontrastowym oświetleniu. W takich warunkach mogą już pojawić się na zdjęciach spore bliki i flary.

Plusy

  • solidne i precyzyjne wykonanie uszczelnionego tubusu
  • cichy i precyzyjny autofokus
  • wydajny system stabilizacji obrazu
  • wyrównana rozdzielczość obrazu w centrum i na brzegach w całym zakresie przysłon i ogniskowych
  • odpowiednio korygowane: aberracja chromatyczna, dystorsja i winietowania

Minusy

  • wolny autofokus (tryb FULL - cały zakres ogniskowania)
  • ogólna rozdzielczość obrazu mogłaby być większa (głownie ogniskowa 400 mm)
  • w niektórych sytuacjach zauważalne winieta i zniekształcenia obrazu (ogniskowa 400 mm)
  • słaba praca w warunkach kontrastowego oświetlenia
Oceny szczegółowe
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Ocena ogólna

81%

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD do Nikon Z - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD do Nikon Z - zdjęcia przykładowe [RAW]
Do sprzedaży wchodzi właśnie Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD z mocowaniem Nikon Z. Ten teleobiektyw stanowi jednocześnie zapowiedź rozszerzenia oferty japońskiego producenta o nowe...
22
Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowy zoom Tamrona wskrzesza ideę pełnoklatkowego, jasnego obiektywu 20-40 mm, który w obecnych czasach może okazać się jeszcze bardziej uniwersalną konstrukcją niż kiedyś. Sprawdzamy, co Tamron...
35
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Najnowszy superzoom z mocowaniem Sony FE to przedłużony klasyk 100-400 mm. Obiektyw ma być kompaktową i uniwersalną propozycją dla wymagających amatorów. Pierwszy w Polsce egzemplarz zabraliśmy...
84
Powiązane artykuły