Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Zaawansowany układ optyczny wspomagany systemem stabilizacji, szybki autofokus oraz kompaktowy, jak na tę klasę sprzętu, i uszczelniony tubus - to główne cechy obiektywu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Zobaczcie co oferuje najnowszy model Sigmy z rodziny Contemporary.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla wybranych ogniskowych i pełnego zakresu przysłon.

Sigma 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM dobrze razi sobie z tą wadą układu optycznego. Aberracja chromatyczna jest odpowiednio korygowana, dzięki czemu podczas normalnego fotografowania nie jest zauważana na zdjęciach, co należy uznać za duży plus. Nawet na mocno kontrastowych fragmentach kadru nie zauważyliśmy kolorystycznych przebarwień.

Największą aberrację chromatyczną zanotowaliśmy na kombinacji ogniskowej 100 mm i przysłony f/22 - aberracja chromatyczna wyniosła 1.58 px i występowała jedynie na obrzeżach planu fotograficznego. O wiele lepiej poradziła sobie ogniskowa 200 mm - na przysłonie f/8 największa anomalia wyniosła zaledwie 0.71 px. Z kolei 400 mm i f/29 to aberracja chromatyczna na poziomie 1.33 px.

Poniższe wykresy pokazują najgorsze wartości aberracji chromatycznej dla danej ogniskowej. Warto jednak zauważyć, że anomalia objawia się jedynie na mocno domkniętych przysłonach. Przy nominalnym otworze jest ona prawie wcale niezauważalna.

ogniskowa 100 mm, przysłona f/22

ogniskowa 200 mm, przysłona f/8

ogniskowa 400 mm, przysłona f/29

Aberracja chromatyczna w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sigma C 10-18 mm f/2.8 DC DN - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Ultraszerokokątny i ultrakompaktowy zoom z serii Contemporary to jeden z najciekawszych współczesnych obiektywów APS-C. Sprawdzamy, co Sigma 10-18 mm f/2.8 DC DN Contemporary oferuje w...
20
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS - pierwsze wrażenia
To obiektyw, na który czekało wielu fotografów sportu i przyrody. Pierwszy kontakt z nowym Sony FE 300 mm f/2.8 GM OSS mamy już za sobą. Oto nasze wnioski.
10
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro - zdjęcia przykładowe [RAW]
To odpowiednik pełnoklatkowego standardu 40 mm dla aparatów Fujifilm X. Viltrox AF 27 mm f/1.2 XF Pro jest superjasny i niedrogi. Zobaczcie, jak spisuje się w praktyce... 
15
Powiązane artykuły