Winietowanie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Sigma
Nasza ocena:

81%

Zaawansowany układ optyczny wspomagany systemem stabilizacji, szybki autofokus oraz kompaktowy, jak na tę klasę sprzętu, i uszczelniony tubus - to główne cechy obiektywu 100-400 mm f/5-6.3 DG OS HSM. Zobaczcie co oferuje najnowszy model Sigmy z rodziny Contemporary.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Wrzesień 2017
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Winietowanie

Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla trzech ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują poziom i charakterystykę dystorsji dla danych ogniskowych.

Sigmę możemy pochwalić także w kontekście korygowania winiety. Ta wprawdzie występuje i w niektórych sytuacjach można ją zauważyć w kadrze, to jednak nie powinna być wyjątkowo problematyczna.

Największe różnice w oświetleniu brzegów zauważymy na ogniskowej 100 mm i nominalnym otworze przysłony f/5. Taka kombinacja warunkach laboratoryjnych dała 34% winietę, co w przeliczeniu wynosi 0.7 EV. Z kolei na 200 mm i f/5.6 wyniosła 32% (0.56 EV). Natomiast najmniejszą wartość zanotowaliśmy na 400 mm i f/6.3 - 30%, czyli 0.5 EV). Poza tym warto także odnotować charakterystykę winiety, która rozchodzi się bardzo płynnie od brzegów po centrum planu fotograficznego. Daje więc to naturalną gradację oświetlenia.

Poniżej prezentujemy profil winiety uzyskany dla trzech ogniskowych oraz zdjęcia przykładowe ukazujące tę wadę układu optycznego.

Winieta w praktyce - 100 mm

Winieta w praktyce - 200 mm

Winieta w praktyce - 400 mm

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD do Nikon Z - zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD do Nikon Z - zdjęcia przykładowe [RAW]
Do sprzedaży wchodzi właśnie Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD z mocowaniem Nikon Z. Ten teleobiektyw stanowi jednocześnie zapowiedź rozszerzenia oferty japońskiego producenta o nowe...
22
Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 20-40 mm f/2.8 Di III VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowy zoom Tamrona wskrzesza ideę pełnoklatkowego, jasnego obiektywu 20-40 mm, który w obecnych czasach może okazać się jeszcze bardziej uniwersalną konstrukcją niż kiedyś. Sprawdzamy, co Tamron...
35
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Tamron 50-400 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia testowe (RAW)
Najnowszy superzoom z mocowaniem Sony FE to przedłużony klasyk 100-400 mm. Obiektyw ma być kompaktową i uniwersalną propozycją dla wymagających amatorów. Pierwszy w Polsce egzemplarz zabraliśmy...
84
Powiązane artykuły