Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

78%

Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.

0

Autor: Michał Chrzanowski

26 Sierpień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Kolejny parametr, który był łatwy do przewidzenia. Nowy Speedmaster słabo wypadł pod względem wartości BxU. Zdjęcia uchwycone z wykorzystaniem nominalnej przysłony f/0.95 charakteryzują się bardzo dużym rozmyciem obrazu, które w praktyce może być uciążliwe. Wyniki zarejestrowane w naszym studiu są dalekie od ideału. Wystarczy powiedzieć, że na całym planie fotograficznym rozmycie wygenerowane dla matrycy jest nie do przyjęcia. Największe wartości BxU wystąpiły oczywiście na krawędziach kadru, jednak również jakość obrazu w centrum prezentuje się znacznie poniżej akceptowalnej granicy. Problematyczne są także duże rozbieżności pomiędzy poszczególnymi fragmentami planu fotograficznego.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Podobną charakterystykę trójwymiarowego wykresu otrzymaliśmy dla odbitki o wymiarach 20 x 30 cm (przysłona f/0.95). Wygenerowane wartości BxU potwierdzają fakt, że zdjęcia na brzegach kadru odznaczają się dużym i widocznym rozmyciem obrazu, co może negatywnie wpłynąć na ostateczny odbiór fotografii. Natomiast znacznie lepiej wypada centrum planu fotograficznego, który jest wyraźny i ostry. Z kolei przymknięcie przysłony do f/2.8 sprawia, że rozmycie obrazu się znacznie zmniejsza i nie jest już aż tak dokuczliwe.

Rozmycie obrazu w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Samyang AF 35 mm f/1.8 FE - zdjęcia przykładowe
Najnowsza 35-tka Samyanga proponuje alternatywę dla natywnego obiektywu Sony w dużo niższej cenie. Czy przypłacimy to jakością obrazu? Zobaczcie zdjęcia...
14
3
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Irix 45 mm f/1.4 - test obiektywu
Reprezentujący średnią półkę cenową, manualny Irix 45 mm f/1.4 obiecuje wykonanie i rezultaty godne obiektywu wyższej klasy. Sprawdziliśmy jak ta egzotyczna ogniskowa sprawdza się w praktyce.
13
0
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4 - zdjęcia przykładowe
Jakich efektów możemy spodziewać się po profesjonalnym obiektywie standardowym z serii Lumix S? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane szkłem Panasonic Lumix S Pro 50 mm f/1.4.
10
12
Powiązane artykuły