Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7.5
Cena / Jakość:
5.5
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Marka:
Mitakon
Nasza ocena:

78%

Wyższa rozdzielczość oraz lepsze korygowanie wad układu optycznego to najważniejsze usprawnienia Mitakona Speedmaster 35 mm f/0.95 II - drugiej generacji ultrajasnego obiektywu przeznaczonego do bezlusterkowców z matrycą APS-C.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Sierpień 2016
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Rozdzielczość

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Ultrajasne konstrukcje nie zawsze idą w parze z wysoką rozdzielczością. Często zdjęcia wykonane na szerzej otwartych przysłonach charakteryzują się miękkim obrazem i małą wyrazistością. Tak było chociażby w przypadku pierwszej odsłony Mitakona. Jednak jak obiecuje producent, nowa generacja stałki ma być zupełnie inna.

W kwestii jakości obrazu w centrum kadru nie powinniśmy mieć żadnych powodów do zmartwień. Wykres funkcji MTF50 wygenerowany dla zdjęć RAW prezentuje się dobrze. Rozdzielczość obrazu może nie stoi na bardzo wysokim poziomie, jednak jest wyjątkowo wyrównana. Dlatego też w centrum planu fotograficznego powinniśmy otrzymać zbliżoną jakość obrazu - i to w całym zakresie przysłon. Warto zaznaczyć, że rozdzielczość na f/0.95 wyraźnie przekracza akceptowalną granicę, co jest sporym zaskoczeniem dla tak dużego otworu względnego. Co więcej, wraz z przymykaniem przysłony rozdzielczość będzie stopniowo wzrastać, a jej najlepszy wynik zanotujemy na f/8. Z kolei f/11 i f/16 będą już prezentować słabszą jakość obrazu.

Niestety brzegi kadru nie prezentują się tak dobrze, ale to było do przewidzenia w tego typu konstrukcji. Akceptowalna granica zostanie przekroczona dopiero od f/2.8. Natomiast najlepszą jakość uzyskamy na f/8. Trzeba też zauważyć, że w przedziale f/4-f/16 rozdzielczość będzie bardzo zbliżona do tej, którą otrzymamy w centrum kadru. Najszersze otwarcie przysłony poskutkuje już wyraźnym rozmyciem obrazu. Rozdzielczość będzie mała, co przełoży się na jakość zdjęć.

Podsumowując, obraz w centrum będzie ostry zaś brzegi rozmydlone. Z jednej strony jest to wada układu optycznego, jednak z drugiej możemy przekuć ją w coś pozytywnego. Przykładowo w portrecie twarz fotografowanej osoby (centrum) będzie wyrazista, zaś reszta planu (brzegi) będą miękkie, co zintensyfikuje nieostrości oraz bokeh.

Charakterystyka wykresu MTF50 dla plików JPEG jest podobna do tej, jaką otrzymamy w przypadku surowych plików RAW. W centrum kadru zarejestrujemy wysoką jakość obrazu - w całym zakresie przysłon. Z kolei brzegi - podobnie jak w przypadku plików RAW - będą wyraźnie dopiero w przedziale od f/2.8 do f/16. Natomiast rozdzielczość w zakresie f/0.95-f/1.4 będzie zdecydowanie poniżej akceptowalnej granicy.

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Rozdzielczość obrazu w praktyce (f/0.95)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)