Wydarzenia
Melchior Wańkowicz. Fotoreporter - wystawa nieznanego dorobku reportera literackiego
74%
Tokina pewnie wkroczyła na rynek reporterskich zoomów. Nowym modelem AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX ma przekonać do siebie wymagających profesjonalistów.
Winietowanie mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla skrajnych ogniskowych. Przedstawiane wykresy pokazują mapę winietowania dla najgorszych wartości.
Musimy natomiast pochwalić fakt w jaki sposób radzi sobie obiektyw z winietą. A radzi sobie całkiem dobrze. Zarówno na szerokim kącie, jak również na krótkim tele nie będzie ona uciążliwa i praktyce nie powinniśmy zwracać na nią uwagi. Na ogniskowej 24 mm i przysłonie f/2.8 największe różnice w naświetleniu pomiędzy centrum a brzegami wyniosły zaledwie 37%, co w przeliczeniu daje około 0.65 EV. Minimalnie większą dysproporcję - zaledwie o 1% - zanotowaliśmy na ogniskowej 70 mm i f/2.8. Warto jednak odnotować charakterystykę winiety, która rozchodzi się bardzo płynnie od brzegów po centrum planu fotograficznego.
Winieta w praktyce – ogniskowa 24 mm
Winieta w praktyce – ogniskowa 70 mm