Rozmycie

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

74%

Tokina pewnie wkroczyła na rynek reporterskich zoomów. Nowym modelem AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX ma przekonać do siebie wymagających profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozmycie

Wartość BxU dostarczana przez DxO Analyzer opisuje jak ostry dla ludzkiego oka jest obraz planu fotograficznego. Bierze ona pod uwagę nie tylko ostrość obiektywu ale także jakość sensora i procesy obróbki obrazu w aparacie. Skala BxU jest dość prosta: 0 oznacza drastyczne przejście pomiędzy czernią i bielą, co w kryteriach obrazu jest zbyt ostre. 1 oznacza idealny obraz. Gdy rozmycie staje się bardziej widoczne, jego rozmiar określamy w pikselach. Ponieważ jednak liczba pikseli znajdująca się na określonym obszarze jest związana z rozdzielczością sensora i jego rozmiarem, skala BxU nie może być używana do porównywania aparatów z różną specyfikacją matrycy. Dlatego wartości BxU są także określane na odbitkach o rozmiarze 20 x 30. Dane są porównywane z uwzględnieniem wielkości matrycy i jej rozdzielczości:

 

Wartości dla matrycy:

poniżej 0.5 - obraz zbyt ostry

0.5-1.5 - obraz ostry

1.5-2.5 - delikatne rozmycie

2.5-3.5 - rozmycie widoczne

3.5-4.5 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 4.5 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości BxU dla matrycy, ogniskowa 24 mm

Wartości BxU dla matrycy, ogniskowa 70 mm

Tokina całkiem nieźle poradziła sobie w kwestii rozmycia obrazu, choć też nie jest idealnie. Wprawdzie będzie ono zauważalne na całej powierzchni kadru, a miejscami nawet nie do przyjęcia, niemniej jednak różnice pomiędzy poszczególnymi częściami planu fotograficznego nie będą bardzo duże. Znajdzie to więc przełożenie na ogólną jakość obrazu, która będzie relatywnie wyrównana w całej rozpiętości kadru. Jak możemy zauważyć na trójwymiarowej grafice wygenerowanej dla matrycy (ogniskowa 24 mm i f/2.8), największe wartości BxU zostały zauważone na brzegach i rogach zdjęć, co jest naturalnym zjawiskiem wśród zmiennoogniskowych szkieł. Dysproporcje rozmycia na krawędziach wahały się w granicach 3.99-6.87, zaś w centrum wyniosły 3.45-3.70. Znacznie lepiej zaprezentowała się kombinacja 70 mm i światła f/2.8, gdzie różnice wartości BxU były zdecydowanie mniejsze - 4.07-5.44 (brzegi), 4.20-5.27 (centrum). Niemniej jednak rozmycie obrazu pozostało wciąż zauważalne.

Wartości dla odbitki 20x30 cm:

poniżej 10 - obraz zbyt ostry

10-20 - obraz ostry

20-30 - delikatne rozmycie

30-40 - rozmycie widoczne

40-50 - rozmycie jest denerwujące

powyżej 50 - rozmycie nie do przyjęcia

Wartości BxU dla odbitki 20 x 30 cm, ogniskowa 24 mm

Wartości BxU dla odbitki 20 x 30 cm, ogniskowa 24 mm

W przypadku odbitki 20x30cm wykonanej na przysłonie f/2.8 obraz będzie ostry - a miejscami nawet zbyt ostry - w całej rozpiętości kadru, bez względu na użytą ogniskową. Co więcej, charakterystyka wykresu BxU jest wyrównana i płaska w całym zakresie przysłon, co znajdzie wymierne przełożenie w jakości wykonywanych zdjęć. Za takie osiągi należy pochwalić producenta, ponieważ świadczą one o dobrym układzie optycznym obiektywu.

Rozmycie obrazu w praktyce - ogniskowa 24 mm

Rozmycie obrazu w praktyce - ogniskowa 70 mm

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)