Aberracja chromatyczna

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

74%

Tokina pewnie wkroczyła na rynek reporterskich zoomów. Nowym modelem AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX ma przekonać do siebie wymagających profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO i z najniższymi ustawieniami odszumiania i wyostrzania. Pomiar wykonywany jest dla skrajnych ogniskowych i pełnego zakresu przysłon. Przedstawiane wykresy pokazują najgorsze wartości dla danej ogniskowej.

Aberracja chromatyczna to najsłabiej korygowana wada optyczna modelu AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX. Jednak na tle konkurencji nie wypada ona źle. Wręcz przeciwnie. Tokina zanotowała lepsze wyniki niż dużo droższe odpowiedniki Nikona i Canona. Za to więc należy pochwalić producenta. Nie oznacza to jednak, że anomalia w ogóle nie da się we znaki. Niestety charakterystyczne przebarwienia kontrastowych fragmentów kadru będą zauważalne, ale dopiero przy wyraźnych powiększeniach, na przykład 1:1.

Najwyższe wartości aberracji chromatycznej zaobserwowaliśmy na zdjęciach uchwyconych za pomocą kombinacji najszerszej ogniskowej 24 mm i najbardziej domkniętej przysłony f/22. Anomalia wyniosła 1.94 piksela i najbardziej uwydatniła się na brzegach kadru. Niemniej jednak na pozostałych przysłonach również zaobserwowaliśmy zwiększone wyniki rzędu 1.41-1.91 piksela. Z kolei wybranie ogniskowej 70 mm i f/4 sprawiło, że wartość aberracji chromatycznej zmalała do 0.98 piksela. Zajęła także znacznie mniejszą powierzchnię kadru - jedynie rogi. Natomiast na innych przysłonach anomalia wahała w przedziale 0.79-0.94 piksela.

Aberracja w praktyce

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)