Rozdzielczość

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

74%

Tokina pewnie wkroczyła na rynek reporterskich zoomów. Nowym modelem AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX ma przekonać do siebie wymagających profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Rozdzielczość 

Na osi poziomej wykresu umieściliśmy przysłony, a na osi pionowej pary linii na milimetr. Za przyzwoite wyniki uznajemy te powyżej 20 lp/mm.

Fotografowanie z użyciem ogniskowej 24 mm wiąże się z dobrą jakością obrazu – niezależnie od wybranej przysłony. Zarówno w centrum kadru, jak i na jego brzegach rozdzielczość nie spadła poniżej akceptowalnej granicy. Tak naprawdę do wartości 20 lp/mm zbliżyły się jedynie brzegi zdjęć uchwyconych za pomocą skrajnych ogniskowych.

Optymalna jakość obrazu w centrum kadru została osiągnięta już od maksymalnego otworu przysłony f/2.8 (41.13 lp/mm) aż do f/8 (40.72 lp/mm). W tym zakresie odnotowaliśmy też najwyższą rozdzielczość wynoszącą 44.62 lp/mm (f/4). Od tego momentu wraz z przymykaniem przysłony obraz zaczął tracić na jakości. Z kolei najsłabszy rezultat zanotowaliśmy na f/22 – 26.32 lp/mm

Zbliżoną charakterystykę zaobserwowaliśmy na brzegach planu fotograficznego, choć wartości były dużo mniejsze. Optymalną jakością obrazu cieszyliśmy się w zakresie f/5.6-f/11 (odpowiednio 31.57 lp/mm i 30.64 lp/mm). Najwyższą rozdzielczość zauważyliśmy na f/8 (32.44 lp/mm). Z kolei skrajne ogniskowe f/2.8 i f/22 uzyskały podobne wyniki rzędu około 22.68 lp/mm.

Rozdzielczość obrazu w praktyce – ogniskowa 24 mm

1/2000 s, f/5.6, ISO 100, 24 mm

Wraz ze zmianą ogniskowej na 50 mm zmieniła się także charakterystyka wykresu ukazującego rozdzielczość. Odpowiednią jakością obrazu cieszyliśmy się w przedziale f/2.8-f/11. Z kolei dwie ostatnie przysłony f/16 i f/22 zanotowały drastyczny spadek – sporo poniżej akceptowalnej granicy.

W centrum planu fotograficznego najwyższą rozdzielczość zaprezentowała przysłona f/4 – 41.95 lp/mm. Niemniej jednak zbliżoną jakość obrazu miała także f/5.6 (41.75 lp/mm). Niestety wraz z przymykaniem przysłony rozdzielczość malała. W konsekwencji na f/11 i f/22 osiągnęła wartość nie przekraczającą 15.63 lp/mm.

Niemal identyczną zależność zauważyliśmy na brzegach kadru. Optymalna jakość obrazu utrzymała się w zakresie f/5.6 – f/11 (około 39.12 lp/mm). Na najszerzej otwartej przysłonie f/2.8 rozdzielczość minimalnie przekroczyła akceptowalną granicę i wyniosła 20.72 lp/mm. Z kolei f/16 i f/22 – podobnie jak w centrum – odnotowały ogromny pik do wartości około 14.24 lp/mm.

Rozdzielczość obrazu w praktyce – ogniskowa 50 mm

1/320 s, f/5.6, ISO 100, 50 mm

Dużo słabszą rozdzielczość zauważyliśmy po ustawieniu ogniskowej na 70 mm. Nie tylko wartości były mniejsze, lecz także bardziej zróżnicowane na poszczególnych przysłonach.

W centrum najlepszą jakość obrazu zauważyliśmy w przedziale f/2.8-f/5.6 – odpowiednio 34.34 lp/mm i 36.19 lp/mm. Niestety w zakresie f/8-f/22 rozdzielczość była już znacznie mniejsza (około 26.14 lp/mm), niemniej jednak nie zbliżyła się do granicy akceptowalności.

Brzegi kadru ukazały podobny rozkład rozdzielczości przy użyciu poszczególnych przysłon. Tak więc f/5.6 zanotowała najwyższą rozdzielczość wynoszącą 30.54 lp/mm. Z kolei fotografowanie z wybraniem pozostałych przysłon wiązało się z niemal taką samą jakością obrazu – około 22.93 lp/mm.

Rozdzielczość obrazu w praktyce – ogniskowa 70 mm

1/640 s, f/8, ISO 100, 70 mm

Poniżej - dla porównania - zamieszczamy również wykresy funkcji MTF50 dla obrazów zapisanych w formacie JPEG. Jak możemy zauważyć, wykres będzie posiadać podobną charakterystykę, jednak zdjęcia będą prezentować znacznie wyższą rozdzielczość.

Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Wykres dotyczy funkcji MTF50 dla zielonego kanału kolorystycznego. Wartości zostały uśrednione do rozmiaru pełnej klatki, tak aby były porównywalne z innymi zestawami.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)