Ustawianie ostrości

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
7
Cena / Jakość:
6
Optyka:
7.5
Budowa:
7
Marka:
Tokina
Nasza ocena:

74%

Tokina pewnie wkroczyła na rynek reporterskich zoomów. Nowym modelem AT-X 24-70 mm f/2.8 PRO FX ma przekonać do siebie wymagających profesjonalistów.

Autor: Michał Chrzanowski

26 Maj 2016
Artykuł na: 29-37 minut
Spis treści

Ustawianie ostrości 

Standardowe zoomy o zakresie ogniskowych 24-70 mm i stałym świetle f/2.8 to przysłowiowe „woły robocze“, które mają być niezawodne - nawet w najbardziej ekstremalnych i wymagających warunkach. W szczególności mają odznaczać się niezwykle szybkim i precyzyjnym systemem ustawiania ostrości, który jest wręcz priorytetem w reporterskiej pracy. Jak więc autofokus prezentuje się w najnowszej Tokinie? Niestety zgoła odmiennie.

Testowane szkło nie imponuje prędkością. Wręcz przeciwnie. Przeostrzanie przez cały zakres odległości (niezależnie od wybranej ogniskowej) zajmuje około 0,6-0,8 sekundy, co dla sprzętu tej klasy jest wręcz niedopuszczalne. Dla porównania konstrukcje Nikona i Canona 24-70 mm f/2.8 potrzebują na prawidłowe ustawienie ostrości zaledwie 0,2-0,3 sekundy. Niemniej jednak nie możemy odmówić Tokinie precyzji, choć i w tej kwestii mogło być lepiej. Kilkukrotnie zdarzyło się uchwycić nam nieostre kadry.

Poza szybkością i trafnością systemu AF uciążliwym okazał się także jego głośny i charakterystyczny dźwięk, który jest słyszalny podczas ustawiania ostrości. Z czasem do niego przywykniemy, jednak na początku przygody z Tokiną może być irytujący. Z kolei warto odnotować, że szkło zapewnia efektywne ostrzenie od 38 cm i posiada system wewnętrznego ogniskowania, który polega na przesuwaniu mniejszych soczewek środkowych i tylnych bez przesuwania większych soczewek umieszczonych z przodu. Manualnego ustawiania ostrości nie będziemy komentować - wszystko zostało powiedziane w poprzednim dziale.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS Sports - opinia Wojciecha Sobiesiaka
Sigma 500 mm f/5.6 DG DN OS to unikalny teleobiektyw, który łączy wysoką jakość optyczną z wyjątkowo lekką i kompaktową jak na tę klasę obiektywu obudową. O tym jak sprawdza się w rzeczywistej...
20
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Sony FE 85 mm f/1.4 GM II - test obiektywu
Nowa portretówka Sony to pierwsza stałka ze zaktualizowanej serii GM II. Otrzymujemy m.in. udoskonaloną, lżejszą konstrukcję, nowy silnik AF i jeszcze bardziej wyżyłowaną optykę. Czy...
27
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Sigma A 28-105 mm f/2,8 DG DN – pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Kolejny unikalny zoom do bezlusterkowców Sigmy, to nowy wariant reporterskiego klasyka 24-105 mm f/4. Oferuje lepsze światło, choć kosztem kilku milimetrów na szerokim kącie. Zachowuje przy tym...
23
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)