Jakość zdjęć

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
8
Optyka:
8
Budowa:
8
Marka:
Olympus
Nasza ocena:

77%

Rodzina obiektywów Olympus z linii PRO powiększyła się o nowy model. M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO to stałoogniskowy jasny obiektyw typu rybie oko dysponujący stałą światłosiłą f/1,8. Sprawdźmy, czy najnowsza propozycja Olympusa dedykowana do aparatów z matrycą Mikro Cztery Trzecie znajdzie uznanie w oczach zaawansowanych fotografów.

Autor: Michał Chrzanowski

18 Czerwiec 2015
Artykuł na: 17-22 minuty
Spis treści

 

5. Jakość zdjęć


Niestety z powodu zbyt dużej dystorsji spowodowanej wypukłą soczewką i charakterystyczną konstrukcją obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO nasz laboratoryjny program DxO Analyzer nie był w stanie sporządzić i wygenerować szczegółowych wykresów ukazujących wartości rozdzielczości, rozmycia, aberracji chromatycznej, dystorsji oraz winietowania obiektywu. Poniżej zamieszczamy zdjęcia tablic testowych, które ukazują zniekształcenia obrazu spowodowane specyficzną konstrukcją obiektywu typu rybie oko.

Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO oferuje bardzo dobrą jakość obrazu - w szczególności w centrum kadru. Zdjęcia w centralnej części są ostre oraz bardzo wyraźne nawet na przysłonie f/1,8. Podobną charakterystykę otrzymamy również na brzegach kadru, co jest dobrym wynikiem, a nie tak często osiąganym przez podobne konstrukcje. Oczywiście obraz na brzegach będzie delikatnie rozmyty (nie tak ostry w porównaniu z tym, który otrzymamy w centrum), jednak jakość na tle konkurencyjnych szkieł fisheye wypada bardzo dobrze.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Podobnie zresztą możemy pochwalić to, w jaki sposób obiektyw radzi sobie z winietą. Podczas fotografowania na szerokootwartej przysłonie f/1,8 różnica pomiędzy jasnością w centrum a na brzegach kadru jest nieznaczna (rogi są delikatnie ciemniejsze) i nie wpływa negatywnie na ostateczny odbiór zdjęcia. Co więcej, gradacja winiety kieruje nasz wzrok ku centrum fotografii. Powstały efekt może więc pomóc w interpretacji zdjęcia i uwypuklić główny obiekt fotografii. Winieta ma także naturalną charakterystykę - spadek jasności dotyczy jedynie rogów oraz krawędzi. Za to więc należy pochwalić producenta. Brawa również należą się za bardzo dobrze skorygowaną aberrację chromatyczną. Jej występowanie jest minimalne i na zdjęciach w żaden sposób nie będzie zauważalna.
Zobacz wszystkie zdjęcia (2)

W soczewkach producent zastosował system powłok ZERO, dzięki czemu obiektyw bardzo dobrze poradził sobie podczas fotografowania w warunkach ostrego światła. Na zdjęciach trudno jest uzyskać zjawisko blików i flar, co jest bardzo dobrym osiągnięciem. Kontrastowość oraz wyrazistość obrazu również stoi na wysokim poziomie. Dlatego też bez problemu możemy fotografować pod ostre światło i cieszyć się wysoką jakością obrazu.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Jak już wspominaliśmy wcześniej Olympus M.Zuiko Digital ED 8 mm Fisheye 1:1.8 PRO posiada minimalną odległość ustawienia ostrości, która jest mierzona od końca obiektywu, wynoszącą 2,5 cm oraz maksymalne powiększenie x0.2. Podczas przeprowadzonego testu oraz w czasie wykonywania zdjęć plenerowych autofokus nie miał najmniejszych problemów z poprawnym ustawieniem ostrości nawet z najbliższej odległości. W związku z tym nowe szkło Olympusa może być efektywnie wykorzystywane w fotografii przyrody lub makro. Nie bez znaczenia jest także maksymalny otwór przysłony f/1,8, dzięki któremu otrzymamy małą głębię ostrości oraz przyjazne dla oka rozmycie drugiego planu. Są to więc efekty pożądane w tego typu fotografiach.
Zobacz wszystkie zdjęcia (3)

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Spis treści
Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron 17-50 mm f/4 DI III VXD – test praktyczny (+RAW)
Tamron testuje kolejny ciekawy zakres ogniskowych, tym razem przesuwając punkt ciężkości w stronę szerokiego kąta. Czy to idealny zoom dla podróżnika z krajobrazowym zacięciem? Mieliśmy okazję to...
27
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy teleobiektyw OM System pozwala na fotografowanie i filmowanie na odpowiedniku ogniskowej wynoszącym aż 1200 mm. Oto, jak M.Zuiko Digital 150-600 mm f/5-6.3 IS ED spisuje się w...
30
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 – zdjęcia przykładowe [RAW]
Druga generacja tego popularnego zooma do bezlusterkowców Sony to lepsze parametry i przeprojektowany układ optyczny. Sprawdziliśmy jak zachowuje się w połączeniu z korpusem Sony A7 III
25
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)