Nikon Z6 - test aparatu

Wyniki testu:
Jakość obrazu:
9
Ergonomia:
9
Cena / Jakość:
9
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8
Marka:
Nikon

Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.

5
Krzysztof Basel
18 Grudzień 2018
Artykuł na: 38-48 minut
Spis treści

Jakość zdjęć (Laboratorium DxO)

We wnętrzu Nikona Z6 znajdziemy 24,5-megapikselowy sensor BSI CMOS, wyposażony w 5-osiowy system stabilizacji drgań o szacowanej skuteczności rzędu 5 EV. Matrycę wspiera najnowszej klasy procesor EXPEED 6, który pozwala nam na pracę w zakresie natywnej czułości ISO 100-51200 (rozszerzane do ISO 50-204800) oraz fotografowanie z maksymalną prędkością 12 kl./s.

Jak zaznacza producent 24,5 Mp sensor Z6 ma lepiej radzić ma sobie z pracą w słabym świetle niż 45,7-megapikselowy przetwornik zastosowany w Z7. Tak więc pod względem jakości obrazu mamy prawo spodziewać wszystkiego, co najlepsze po najnowszym pełnoklatkowym bezlusterkowcu Nikona. Sensor pozwala na zapisanie zdjęć w rozdzielczości 6048 x 4024, co pozwoli nam na wykonanie wysokiej jakości wydruków (300 dpi) w rozmiarach do 51,21 x 34,07 cm.

Reprodukcja szczegółów (odszumianie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Od matrycy nowego Nikona Z6 powinniśmy więc oczekiwać szczegółowego i wyrazistego obrazu - zwłaszcza na wyższych czułościach. I takie też zdjęcia otrzymujemy w przypadku 24,5-megapikselowego przetwornika. Wyniki testów studyjnych jasno pokazują, że obietnice producenta dotyczące reprodukcji szczegółów nie były słowami bez pokrycia. Imponuje przede wszystkim wyrazistość zdjęć i oraz fakt, że matryca doskonale radzi sobie z pracą na wyższych czułościach. Tak naprawdę pracując na ISO 3200, a nawet ISO 6400 nie powinniśmy się martwić o znaczy spadek detali. Dopiero od ISO 12800 zaobserwujemy zwiększony spadek wyrazistości i widoczną degradację obrazu - przy przeglądaniu fotografii w powiększeniu 1:1. Natomiast w przypadku oglądania zdjęć w rozmiarach ekranowych i publikacji w Internecie, w pełni użyteczna będzie nawet ISO 25600. Zwłaszcza, że wraz ze wzrostem czułości tracimy bardzo niewiele informacji i kolorach. Większe artefakty zaobserwujemy już od ISO 51 200. Pochwalić musimy także wysoką szczegółowość plików RAW, które są bogate w detale nawet przy ISO 6400-12800. Niemniej jednak pewne magentowa przebarwienia dają się zauważyć już od ISO 6400.

Szumy (odszumianie standardowe, odszumianie wyłączone, RAW)

Jeśli chodzi o kwestię samych szumów to i w tym przypadku matryca Nikona Z6 bardzo pozytywnie zaskakuje. Te zaczynają być widoczne dopiero w okolicach czułości ISO 6400. Musimy jednak nadmienić, że są bardzo drobne i - co ważniejsze - nie zacierają szczegółów i detali zdjęć. Nieco większe cyfrowe ziarno zaczyna pojawiać się od ISO 12800. Zaś dopiero od ISO 25600 zaobserwujemy sukcesywny spadek jakości obrazu i wzrost niewielkich kolorystycznych artefaktów. Z kolei przedział ISO 102400-204800 to przewaga wyraźnego zaszumienia z kolorystycznymi „nalotami“. Natomiast pochwalić musimy pliki RAW, gdzie szumy pozostaną delikatne wręcz do ISO 12800. Natomiast w przypadku plików JPEG systemowe odszumianie nie na wiele się zdaje, gdyż w całym zakresie czułości zdjęcia prezentują zmniejszoną wyrazistość.

Stabilizacja

Wbudowana stabilizacja obrazu to jeden z najmocniejszych punktów testowanego Nikona. 5-osiowy system opracowany przez producenta deklasuje rozwiązania swoich największych konkurentów z pełnoklatkową matrycą. W przypadku ogniskowej 50 mm, nieporuszone zdjęcia będziemy mogli wykonywać z ręki nawet przy czasie 1/8 sekundy (100% ostrych ujęć). Jednak wymierne rezultaty otrzymamy także na 1/4 sekundy, co jest fenomenalnym osiągnięciem! Powyższy wykres przedstawia procent ostrych zdjęć dla czasu naświetlania przy włączonej i wyłączonej stabilizacji dla ogniskowej 50 mm. W przedziale, w którym działa system jego skuteczność wynosi około 5 EV. Musimy więc pochwalić Nikona - zwłaszcza, że są to dopiero pierwsze kroki producent na polu wbudowanej stabilizacji obrazu, która i tak nawiązała już skuteczną walkę z rozwiązaniami Sony.

Zakres dynamiczny

Jak mogliśmy się spodziewać, nowy Nikon nie zawodzi pod względem zakresu dynamicznego. Wręcz przeciwnie - aparat notuje jedne z lepszych wyników w swojej klasie! 14-stopniowa dynamika przy czułościach ISO 50-100 pozwoli na bardzo dużą elastyczność w przypadku obróbki i wyciągnięcie znacznej ilości informacji z cieni i prześwietleń. Jednak mnogość detali odzyskamy aż do ISO 400. Przy zwiększeniu czułości do ISO 6400 zauważymy spadek zakresu dynamicznego o około 4 EV. Mimo to dynamika wciąż utrzyma się na wysokim poziomie - granice 10 EV. Również na wyższych czułościach nie powinniśmy mieć większych problemów podczas fotografowania kontrastowych scen lub w warunkach słabego oświetlenia. Zarówno w cieniach jak i w jasnych partiach kadru nadal zarejestrujemy szczegóły. W efekcie z plików RAW będzie można odzyskać całkiem sporo detali.

Balans bieli

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Nikon Z6 podobnie jak model Z7 został wyposażony w automatyczny pomiar balansu bieli, jak również automatyczny pomiar z zachowaniem bieli. Oba tryby tylko połowicznie poradziły sobie z kontrolowanym źródłem oświetlenia. Przy świetle dziennym oraz mieszanym aparat wypadł poprawnie, bardzo dobrze dobierając kolorystykę. Niemniej jednak pomiar automatyczny zdjęciach ma minimalną tendencję do wpadania w cieplejsze tony, czego nie możemy powiedzieć o pomiarze z zachowaniem bieli, gdzie odchyłki na skali LAB wyniosły zaledwie 0.98-1.15 (dla światła dziennego) i 3.66-4.73 (dla oświetlenia mieszanego).

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Natomiast lampy żarowe i jarzeniowe nastręczyły Nikonowi ogromnych problemów. W przypadku światła żarowego aparat przejawia mocną tendencję do wpadania w cieplejsze tonacje (w oby trybach automatycznego balansu bieli). Z kolei w przypadku światła jarzeniowego możemy zaobserwować nienaturalnie zimną kolorystykę. Tak więc jeśli chcemy otrzymać rzetelnie odwzorowane barwy to powinniśmy fotografować w RAW-ach lub ręcznie dostosować balans bieli przy pomocy tablicy wzorcowej.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska
Spis treści

Dziennikarz, fotograf, wydawca. Od lat związany z mediami foto. Kocha szczery fotoreportaż, fotografię uliczną, zdjęcia pokazujące prawdziwe życie. Miłośnik dobrego jedzenia i mocnej kawy, podróży z małymi aparatami, muzyki świata i technologicznych nowości.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Canon EOS M6 Mark II - zdjęcia przykładowe
Canon EOS M6 Mark II - zdjęcia przykładowe
Najnowszy Canon EOS M6 Mark II, to obok modelu 90D jedyny na rynku aparat z matrycą APS-C o rozdzielczości 32 Mp. Zobaczcie, jak radzi sobie w praktyce.
8
0
Canon EOS 90D - zdjęcia przykładowe
Canon EOS 90D - zdjęcia przykładowe
Najnowsza lustrzanka Canona, jako pierwsza w segmencie APS-C oferuje matrycę o rozdzielczości 32 Mp. Jak nowy sensor radzi sobie w praktyce? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
10
0
Sony A6600 + Sony E 16-55 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe
Sony A6600 + Sony E 16-55 mm f/2.8 G - zdjęcia przykładowe
Wczoraj Sony zaprezentowało nowe korpusy i obiektywy z segmentu APS-C. Sprawdziliśmy, jak radzą sobie w praktyce.
3
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (6)