Sony A7S - Osiągi matrycy

Rodzina bezlusterkowców z pełną klatką stale się powiększa. Po Sony A7 i A7R przyszedł czas na test modelu A7S. To konstrukcja bliźniacza w stosunku do wcześniej zaprezentowanych aparatów, oferuje jednak zupełnie inną matrycę o rozdzielczości "zaledwie" 12 megapikseli. Dzięki temu ma świetnie sprawdzać się w nagrywaniu filmów oraz na wysokich czułościach. Czy tak jest w rzeczywistości przekonacie się z lektury naszego pełnego testu.

Autor: Patryk Wiśniewski

22 Sierpień 2014
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Osiągi matrycy

W porozumieniu z DxOMark.com publikujemy dane dotyczące osiągów matrycy testowanego aparatu. Oprogramowanie stosowane przez DxO pozwala na rzetelną ocenę pracy sensora.

DxOMark skupia się na testowaniu matryc. Należy pamiętać, że prezentowane niżej wyniki nie mówią zbyt wiele o aparacie jako kompletnej całości - jego ergonomii, funkcjach czy choćby systemie przetwarzana obrazu (którego efektem jest zazwyczaj plik JPEG). Na ten rozdział testu powinny zwrócić przede wszystkim osoby często korzystające z plików RAW.

Warto także wziąć pod uwagę, że wyniki, które otrzymujemy w naszym studio mogą się nieznacznie różnić od tych publikowanych na stronach DxO. Pomimo, że procedura i sprzęt są takie same poszczególne egzemplarze mogą się od siebie nieznacznie różnić. Wpływ na delikatne wahania w granicach błędu statystycznego przyjętego zgodnie ze standardami DxO może mieć także optyka, z którą był wykonywany test.

Rzeczywista czułość matrycy

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że czułość ISO z jaką ustawimy w aparacie nie zawsze odpowiada rzeczywistej czułości matrycy na światło. Nie trudno zgadnąć, że producent przeważnie "naciąga" wyniki w górę, co może doprowadzić do sytuacji, że np. zamiast ISO 3200, tak naprawdę dysponujemy czułością ISO 2627. Poniższy wykres prezentuje rzeczywistą (zmierzoną) czułość matrycy oraz wyidealizowaną linię odniesienia.

Stosunek sygnału do szumu

Stosunek szumu do sygnału określa czystość wychodzącego sygnału i możliwości matrycy do jego reprodukcji. Na skali logarytmicznej jest wyrażony w decybelach.

Zakres dynamiczny

Zakres dynamiczny matrycy to stosunek między najjaśniejszym i najciemniejszym obszarem jaki może zarejestrować sensor. Stosunek ten jest wyrażony w Ev lub przysłonach f-stop.

Zakres tonalny

Zakres tonalny to faktyczna liczba odróżnialnych stopni szarości jakie jest w stanie zarejestrować matryca.

Podsumowanie

Sony A7S została wyposażona w zupełnie nowy sensor CMOS o rozdzielczości 12-megapikseli. Osiągi bezlusterkowca japońskiego producenta nie odbiegają wartościami od reporterskich aparatów pełnoklatkowych na rynku, a nawet większość z nich przewyższają. Mowa tu o rewelacyjnym zakresie dynamicznym oraz stosunku sygnału do szumu. Zakres tonalny oraz niezbyt duże rozbieżności pomiędzy faktycznymi wartościami ISO a tymi deklarowanymi przez producenta zasługują na pochwałę.

+ nieduże odstępstwa od deklarowanych czułości ISO

+ niskie poziom szumów

+ duża dynamika

+ szeroki zakres tonalny

Spis treści
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Leica SL3 - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ta sama niemiecka precyzja, ale teraz z 60 Mp na pokładzie, szybszym autofokusem i odchylanym wyświetlaczem. Sprawdziliśmy, jak Leica SL3 spisuje się w praktyce.
21
Canon EOS R8 - test aparatu
Canon EOS R8 - test aparatu
Najnowsza kompaktowa pełna klatka Canona przełamuje schemat tego, co może oferować aparat dla amatorów. Specyfikacja zapożyczona z wyższego modelu R6 Mark II i przystępna cena...
41
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Fujifilm X100VI - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Szósta generacja jednego z najbardziej oryginalnych aparatów na rynku wprowadza do serii stabilizowaną matrycę o wysokiej rozdzielczości 40 Mp. To nowe możliwości kadrowania i pracy ze...
41
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (10)