Spośród nadesłanych do konkursu 65 książek jury w składzie: Alek Hudzik, Ania Nałęcka-Milach, Agnieszka Obszańska, Beata Bartecka, Krzysiek Orłowski, Paweł Rubkiewicz oraz Franek Ammer zakwalifikowało do finału (a tym samym na wystawę prezentowaną w ramach Fotofestiwalu) w sumie 12 publikacji.
Książki zakwalifikowane do finału konkursu FPR 2023
Dwie książki z główną nagrodą
Spośród nich najlepsze okazały się książki Aleksandy Żalińskiej i Artura Pławskiego, którzy wspólnie otrzymują nagrodę im. Krzyśka Markowskiego i tytuł Fotograficznej Publikacji Roku. Obydwie publikacje są debiutami wydawniczymi. Jury doceniło ich szczerość, świeżość i umiejętność wykorzystania środków, jakie daje medium książki fotograficznej.
„Jury uznało dwie publikacje za wyjątkowe z powodu ich konsekwencji w opowiadaniu historii. Oba projekty mają dobrany język wizualny do tematu, ścisłą edycję i angażująca sekwencje zdjęć. Forma książek służy, by wzmacniać narrację” - komentują jurorzy.
„Dobre Miejsce”, Artur Pławski
- redakcja: Jakub Kruger, Tomasz Adamski
- projekt: Adam Piotr Janicki
- wydawca: Miejskie Centrum Kultury w Tychach
Artur Pławski przy pomocy lakonicznego i poetyckiego, a przy tym zabawnego, bez dołującej ironii, języka wizualnego prowadzi nas przez labirynt tyskich blokowisk. Górnośląska „sypialnia” w ujęciu autora jest jednocześnie miejscem uniwersalnym, jak i bardzo swojskim.
Książka w klasyczny sposób opiera się przede wszystkim na przemyślanej edycji i sekwencji. W minimalistycznej formie każdy dodatkowy element (jak na przykład typografia) wzmacnia strukturę narracji.
„Ale uważaj tam na siebie”, Aleksandra Żalińska
- Projekt: Aleksandra Żalińska
- Wydawca: self publishing
W swoim projekcie Aleksandra Żalińska nie tylko opowiada o swojej relacji z babcią, ale czyni z niej współautorkę preformujacą do zdjęć. Sam proces fotografowania stał się w pewnym sensie pretekstem do wspólnie spędzonego czasu, a jednocześnie w przewrotny sposób nawiązuje do klasyków (Noboyushi Araki czy Martin Parr).
To współczesna opowieść o drugim człowieku z poszanowaniem podmiotowości bohaterki. Sekwencja zdjęć jest wciągająca. Layout i forma książki nie zaburza intymności doświadczenia bycia dopuszczonym do zabawy.
Specjalne wyróżnienia
Oprócz nagród głównych jury konkursu Fotograficzna Publikacja Roku przyznała też szereg wyróżnień. Oto one:
- „Garden”, Marta Zgierska i Mateusz Sarełło (Blow Up Press) -za ujmującą i imponującą, dopracowaną w szczegółach formę graficzną wspólnego projektu.
- „Ostatnia rozmowa z akademikiem Sacharowem”, Agnieszka Rayss (Sputnik Photos) - za interesujące połączenie fotografii dokumentalnej i fikcji.
- „Kurz. Ewolucja imperium 1988-2022”, Mariusz Forecki (Pix.House) - za pracę z własnym archiwum oraz dociekanie prawdy w przekrojowym i wielowątkowym fotoreportażu.
- „Stepping Out Into This Almost Empty Road”, Monika Orpik (Ośrodek Postaw Twórczych) - za poszukiwanie odpowiedzi na ważne pytanie o tożsamość, zanikanie kultury i języka.
Fotograficzna Publikacja Roku - o konkursie:
Pomysłodawcą i pierwszym organizatorem konkursu był Krzysiek Makowski - księgarz i wydawca, z nieistniejącej już Księgarni F5. Zdążył zorganizować zaledwie dwie edycje przed śmiercią - w 2009 i 2010 roku. Od 2013 konkurs organizują wspólnie: Fotofestiwal Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi, Księgarnia Bookoff i Miejsce Fotografii, a od 2019 roku także Służewski Dom Kultury. Chcemy, aby konkurs pobudzał twórców do działania i ambitnych poszukiwań. Żeby w jego efekcie wydawcy i autorzy odważnie i twórczo podchodzili do medium, jakim jest książka.
Więcej informacji znajdziecie na stronie fotofestiwal.com.