Fotograficzna Publikacja Roku – poznaliśmy shortlistę 12 finalistów

Autor: Maciej Zieliński

15 Maj 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Jury Fotograficznej Publikacji Roku wyłoniło listę wyróżnionych książek fotograficznych. Zwycięską publikację poznamy 15 czerwca podczas otwarcia Fotofestiwalu w Łodzi.

FPR to najważniejszy polski konkurs książki artystycznej. Pod ocenę jury trafiają publikacje, w których fotografia zajmuje centralne miejsce – albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self-publishingowe i ziny wydane w 2022 roku „Nagradzamy publikacje, które mogą stać się inspiracją, i które prezentują odważne koncepcje, dopracowaną grafikę, doskonały druk, wyjątkowe zdjęcia i przemyślany projekt” - tłumaczą organizatorzy.

Finałową dwunastkę wyłonili w tym roku: Beata Bartecka, Ania Nałęcka-Milach, Alek Hudzik, Krzysiek Orłowski, Agnieszka Obszańska, Franek Ammer oraz Paweł Rubkiewicz.

Fotograficzna Publikacja Roku 2013 - lista finalistów:

  • Dobre Miejsce, redakcja: Jakub Kruger, Tomasz Adamski, projekt: Adam Piotr Janicki, wydawca: Miejskie Centrum Kultury w Tychach

  • Ostatnia rozmowa z akademikiem Sacharowem, Agnieszka Rayss, redakcja: Joanna Osiewicz-Lorenzutti, projekt: Joanna Jopkiewicz, wybór zdjęć: Sebastian Cichocki, wydawca: Sputnik Photos

  • Ale uważaj tam na siebie. / But please be careful out there, Aleksandra Żalińska, projekt: Aleksandra Żalińska, selfpublishing

  • Nowe miasto. Nowe widzenie, Anna Ryń, Bartosz Gaczyński, Paweł Grabarek, Tomasz Grzymała, Jakub Kaźmierczak, redakcja: Ewelina Lasota, dr hab. Rafał Milach, prof. UŚ, projekt: Jan Piechota, wydawca: Muzeum Miejskie w Tychach
  • Bownik Undercoat, Bownik, redakcja: Magdalena Ziółkowska, projekt: Honza Zamojski, wydawcy: Hatje Cantz Verlag, CMW w Łodzi

  • Undertow, Damien Daufresne, projekt: Aneta Kowalczyk, wydawca: BLOW UP PRESS

  • Miastowidzenie. Fotografie Czesława Olszewskiego, koncepcja i wybór zdjęć: Marta Leśniakowska i Tomasz Kubaczyk, teksty: Marta Leśniakowska, Karolina Andrzejewska-Batko, redakcja: Małgorzata Purzyńska, projekt: Kasia Kubicka, wydawca: Dom Spotkań z Historią

  • KURZ / ПЫЛЬ / DUST. Ewolucja imperium 1988—2022, Mariusz Forecki, projekt: Andrzej Dobosz, wydawca: Fundacja PIX.HOUSE

  • Garden, Marta Zgierska & Mateusz Sarełło, projekt: Aneta Kowalczyk, wydawca: BLOW UP PRESS

  • Konrad Brandel. Fotorewolwer, koncepcja: Monika Michałowicz, Karolina Puchała-Rojek, redakcja merytoryczna: Monika Michałowicz, redaktorka prowadząca: Aleksandra Kędziorek, projekt: Martyna Wyrzykowska, wydawca: Muzeum Warszawy

  • Stepping Out Into This Almost Empty Road, Monika Orpik, redakcja tekstów w języku polskim: Anka Herbut, tłumaczenie na język angielski: Jakub Gutkowski, redakcja tekstów w języku angielskim: Sara Pearce, tłumaczenie tekstów na język białoruski: Adela Dubaviec, redakcja tekstów w języku białoruskim: Adela Dubaviec, projekt: Agata Bartkowiak, wydawca: Ośrodek Postaw Twórczych

  • Dom dla kultury. Spojrzenie na architekturę kibuców I kołchozów, Nicolas Grospierre, redakcja: Marta Michalska, projekt: Kasia Kubicka, wydawca: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki

Nominowane książki będzie można zobaczyć w centrum festiwalowym. Laureatkę_a nagrody poznamy podczas ceremonii otwarcia festiwalu. 

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły