Fotograficzna Publikacja Roku 2022 - poznaliśmy najlepsze polskie photobooki

Autor: Redakcja Fotopolis

9 Czerwiec 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Poznaliśmy wyniki konkursu Fotograficzna Publikacja Roku. Główną nagrodę otrzymuje „How to Look Natural in Photos" Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy. Zobaczcie wszystkie nagrodzone książki.

Do 12. edycji reaktywowanego konkursu “Fotograficzna Publikacja Roku” - zgłoszono 56 publikacji. Jury w składzie: Agnieszka Sejud, Marta Przybyło, Bartłomiej Talaga, Piotr Piech, Michał Sita oraz Paweł Rubkiewicz - wyłoniło 18 publikacji, które znalazły się w finale i które zostaną zaprezentowane na wystawie podczas tegorocznego Fotofestiwalu.

Są wśród nich publikacje autorskie, osobiste, nierzadko podsumowujące wieloletnie projekty. Znalazły się również katalogi wystaw oraz nie będące stricte fotograficznymi publikacjami książki o fotografii, w których przeważa tekst, ale obraz jest nie mniej ważny.

Beata Bartecka i Łukasz Rusznica z najlepszą fotograficzną publikacją roku

Nagrodę główną: tytuł Fotograficznej Publikacji Roku 2022 i nagrodę imienia Krzyśka Makowskiego jury postanowiło przyznać publikacji Beaty Barteckiej i Łukasza Rusznicy: „How to Look Natural in Photo”

„Za odważne wkroczenie w nowy wymiar pracy nad trudnym i obarczonym archiwum, za skomponowanie własnej propozycji odczytania go i zaktualizowania. Za pracę fotoedycyjną, która sama w sobie stanowi tu gest artystyczny.” - uzasadnia swoją decyzję jury.

„How to Look Natural in Photos” | Beata Bartecka, Łukasz Rusznica

  • projekt: Joanna Jopkiewicz (Grupa Projektor)
  • esej: Tomasz Stempowski
  • przygotowanie do druku: Krzysztof Krzysztofiak
  • tłumaczenie na język angielski: Jerzy Chyb
  • redakcja eseju w języku angielskim: Joanna Osiewicz-Lorenzutti i Stefan Lorenzutti 
  • partner: Arctic Paper
  • wydawcy: Ośrodek Postaw Twórczych & Palm* Studios

Fotograficzna Publikacja Roku 2022 - wyróżnienia

Oprócz nagrody głównej, jury przyznało także 9 wyróżnień. Oto one:

Agata Kalinowska „Yaga”

Za odważne podsumowanie dziesięcioletniej pracy nad nieobecną dotąd w szerszym obiegu osobistą, queerową opowieścią.

Bownik „Colours of Lost Time”

Za swoisty „traktat filozoficzny”, publikację wymagającą od widza wejścia w dialog z pracami abstrakcyjnymi.

Kacper Kowalski „Arche”

Za pracę niezwykle osobistą i poetycką, za doświadczenie, które zmienia postrzeganie projektu dokumentalnego, za niezwykle starannie podążający za nastrojem projekt i wyjątkowe, jakościowe wykonanie.

Rafał Milach „I am warning you”

 

Za kompleksowe i wielowymiarowe podejście do ważnych i aktualnych kwestii politycznych i społecznych, za ciągłe poszukiwania nowych form opowiadania i sekwencji w książce fotograficznej.

Marta Bogdańska „Shifters”

Za zebranie ogromnej ilości dowodów przemocy wobec zwierząt, za bezkompromisowy komentarz i przytłaczającą pracę-gest, książkę-oskarżenie, przez którą nie da się przebrnąć.

Bartek Warzecha „Performances”

Za znakomite zwieńczenie wieloletniej pracy nad obserwacją i rozumieniem teatru, oraz za przełożenie tej wiedzy i obrazów w formę książki wciągającej widza w nowy/inny aspekt performatywności.

Jędrzej Nowicki „Blizny”

 

Za reakcję na aktualne wydarzenia i potrzebę zrozumienia ich oraz zatrzymania w formie książki zostającej dłużej niż publikacja w prasie.

Wojciech Plewiński „Plewiński. Reportaże”

Za kolejne i konsekwentne zaglądanie w archiwa wielkich historycznych twórców, które umożliwia widzom zagłębienie się w autorskie wizje i poznanie historii medium.

Paweł Miedziński „Centralna Agencja Fotograficzna 1951-1991”

 

Za tytaniczną pracę nad archiwum, wyróżniamy ją jako książkę o fotografii, która umożliwia wgląd w archiwum, zwrócenie uwagi na mechanizmy i opracowanie historyczne.

Zwycięzcy konkurs na najlepszy projekt

Równolegle do konkursu na Fotograficzną Publikację Roku po raz pierwszy organizowany był także konkurs na najlepszą makietę, oceniający prace będące jeszcze w fazie tworzenia.

Były to projekty bardzo różnorodne, niektóre gotowe, niektóre zaś jeszcze na wstępnym etapie zamykania. Jury postanowiło wyłonić 7 projektów do finału konkursu. Wszystkie, które znalazły się w finale makiety byłyby w przekonaniu jury - interesującymi publikacjami. Wymagają niekiedy jedynie przemyślenia formy publikacji, doboru papieru i oprawy, czasem pracy z fotoedycją.

Nagrodę główną otrzymuje makieta książki “e.” Katarzyny Heczko Bodory - za wyjątkową narrację, świetnie dobrane i minimalistyczne środki, za to wreszcie, że wszyscy jurorzy od razu chcieliby widzieć tę publikację wydaną i móc zatopić się w jej lekturze.

Katarzyna Heczko Bedora, z projektu "e." 

„Wierzymy, że ta nowo powstała edycja konkursu FPR dostarczy pozytywnego feedbacku (ale również krytycznej oceny) a także umożliwi wyróżnionym autorom dalszą pracę, która zakończy się publikacją ich książek.” - komentują jurorzy.

Jury postanowiło także wyróżnić dwie inne makiety: Joanny Szproch “Alltagsfantasie” oraz Barta Krężołka “Cisza zostanie po rajskich ogrodach” - za projekty przemyślane, spójne, za wyczucie formy książkowej i odpowiedni dobór środków.

Joanna Szproch, z projektu “Alltagsfantasie”

Bart Krężołek, “Cisza zostanie po rajskich ogrodach”

Więcej informacji znajdziecie na stronie fotopublikacja.pl.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
„Południe” - nowy album Wojciecha Prażmowskiego
„Południe” - nowy album Wojciecha Prażmowskiego
„Południe” to przekrojowy, "podróżniczy" album fotograficzny jednego z najbardziej znanych polskich twórców zajmujących się fotografia artystyczną. Składają się na...
6
Fotografia Może Być Prosta - nowe wydanie specjalne Digital Camera Polska wchodzi do sprzedaży
Fotografia Może Być Prosta - nowe wydanie specjalne Digital Camera Polska wchodzi do sprzedaży
Redakcja magazynu Digital Camera Polska przygotowała nowe wydanie specjalne pt. “Fotografia Może Być Prosta”. To obszerny zbiór poradników, dla każdego, kto chce rozwijać swój fotograficzny...
8
Wiosenne wydanie Digital Camera Polska w sprzedaży
Wiosenne wydanie Digital Camera Polska w sprzedaży
Na półkach sklepowych znajdziecie już wiosenny numer Digital Camera Polska. To aż 160 stron fotograficznych porad i inspiracji!
15
Powiązane artykuły