Do podwójnej edycji konkursu im. Krzyśka Makowskiego zgłoszono łącznie ponad 100 publikacji. Nagrody i wyróżnienia przyznało Jury w składzie:
- Franek Ammer (Fotofestiwal Łódź)
- Krzysztof Luterek (Księgarnia Artystyczna Bookoff)
- Weronika Kobylińska (Instytut Historii Sztuki UW)
- Grzegorz Dąbrowski (Fotoedytor, kurator, fotograf)
- Maciej Zieliński (fotopolis.pl / Digital Camera Polska)
- Łukasz Rusznica (laureat FPR 2019, Galeria MpM14 / TIFF)
- Agnieszka Olszewska (MuFo)
- Natalia Mikołajczuk (projektantka książek)
Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2020
Główną nagrodę za rok 2020 otrzymały Ex aequo dwie publikacje. „Obydwie znakomite, pełne, wielowarstwowe, w których zdjęcia i projekt są nierozerwalnie połączone. Obie niepozorne, unikające gestów nad wyraz i skromne. Decyzja, którą z nich wybrać, okazała się niemożliwa” - czytamy w uzasadnieniu.
Marta Przybyło, „Zrosty”
Uzasadnienie Jury: Za kompletną artystyczną wypowiedź, za całokształt i wszystkie własne decyzje. Za uniwersalność narracji jednoosobowej i projekt osobisty, to w pełni autorska selfpublishingowa książka.
Od Autorki: „Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.
„Củ Chi Tunnels Restoration Report”, Anna Pilawska-Sita, Michał Sita
Uzasadnienie Jury: Za ogromną merytoryczną pracę, nieprawdopodobnie szeroki research zamknięty w tak niepozornej publikacji. Za spójność merytoryczną, zdjęciową i projektową, za uniwersalność historii która, jak się dowiadujemy, jest ciągle aktualna
Od autorów: Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli.
- Opracowanie graficzne: Anna Pilawska-Sita & Michał Sita
- Wydawnictwo: Pix.House
- Nakład: 300
Fotograficzna Publikacja Roku 2020 / Wyróżnienia
„Tropicale”, Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek - Za interesujące zestawienie wielu warstw, unikalną pracę z archiwami, za wymuszenie na widzu specjalnej aktywności
„Wyjedź Zostań”, Rafał Siderski - Za udane połączenie archiwów z fotografią współczesną, za podjęcie tematu przemieszczenia pamięci i pracy z formą, jaką jest album rodzinny – dla Rafała Siderskiego „Wyjedź Zostań”
„Chwasty”, Joanna Szpak-Ostachowska - Za niezwykle malarskie podjęcie wątku wykluczenia, za publikację o znakomitej jakości i przy tym, nie bójmy się tego określenia – piękną
„Mechanizm”, Mariusz Forecki - Za złożoną, ogromną i wymagającą pracę z własnymi archiwami, za zbudowanie opowieści o Polsce współczesnej z historycznej perspektywy dla Mariusza Foreckiego „Mechanizm”
Jury FPR wybrało najlepsze polskie photobooki łączonej, podwójnej edycji konkursu. Prezentujemy szortlistę książek zakwalifikowanych do finałowej rozgrywki. [Czytaj więcej]
Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2021
„HOAX”, Agnieszka Sejud
Uzasadnienie jury: Za bezkompromisowość i odwagę. To wyjątkowa, unikalna publikacja, która wyłamuje wszystkie reguły i zasady, przedstawia współczesny obraz Polski w sposób śmiały a prace w niej zawarte adekwatnie grają z całością projektu,
Od autorki: HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.
- Redakcja: Agnieszka Sejud
- Projekt graficzny: Agnieszka Sejud
- Wydawnictwo: self-publishing
- Nakład: 300
Fotograficzna Publikacja Roku 2021 / Wyróżnienia
„List do chłopca z latarką”, Grzegorz Dembiński - za intymną i skromną pracę o niezwykle silnym ładunku emocjonalnym, za delikatność i ciekawość, za pracę niezwykle osobistą, która wnosi nową jakość w opowiadaniu o ojcostwie i relacjach rodzinnych
„Komcha”, Dominika Sadowska - za wyjście daleko poza przyjęte formuły i skojarzenia, jakie budzi książka fotograficzna, za integralność i spójność tematu, formy, pogranicza mediów, za pracę, którą na dobrą sprawę ogromnie trudno zaszufladkować, za odważne odsłonięcie nieoczywistych aspektów macierzyństwa.
„PLAINTEXT”, Marta Bogdańska - za interesujące, syntetyczne połączenie projektu długoterminowego, dokumentalnego z osobistym dla Marty Bogdańskiej „PLAINTEXT”
„NIWA FOTO ARCH.”, Paweł Grześ - za solidną pracę nad archiwami, za skrupulatność i ciekawą, adekwatną edycję wielowątkowego archiwum
„Rewizje / How to Rejuvenate an Eagle”, Dyba Lach i Adam Lach - za znakomite połączenie dokumentalnego obrazu współczesnej Polski z nowoczesnym, a ciągle symbolicznym i spójnym projektem
„#stayathome_zin”, Krzysiek Orłowski - za niezwykle aktualny, spójny i wielowątkowy i wieloosobowy projekt, za adekwatną formę zina, za błyskwiczną i bardzo twórczą reakcję na sytuację pandemii dla redaktora i projektanta, pomysłodawcy „#stayathome_zin” Krzyśka Orłowskiego i wszystkich obecnych w niej autorów.