Fotograficzna Publikacja Roku 2020/21 – poznaliśmy wyniki

Podczas inauguracji łódzkiego Fotofestiwalu ogłoszono wyniki podwójnej edycji konkursu nagradzającego najciekawsze książki fotograficzne. Publikujemy listę laureatów oraz uzasadnienie jury.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Do podwójnej edycji konkursu im. Krzyśka Makowskiego zgłoszono łącznie ponad 100 publikacji. Nagrody i wyróżnienia przyznało Jury w składzie:

  • Franek Ammer (Fotofestiwal Łódź)
  • Krzysztof Luterek (Księgarnia Artystyczna Bookoff)
  • Weronika Kobylińska (Instytut Historii Sztuki UW)
  • Grzegorz Dąbrowski (Fotoedytor, kurator, fotograf)
  • Maciej Zieliński (fotopolis.pl / Digital Camera Polska)
  • Łukasz Rusznica (laureat FPR 2019, Galeria MpM14 / TIFF)
  • Agnieszka Olszewska (MuFo)
  • Natalia Mikołajczuk (projektantka książek)

Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2020

Główną nagrodę za rok 2020 otrzymały Ex aequo dwie publikacje. „Obydwie znakomite, pełne, wielowarstwowe, w których zdjęcia i projekt są nierozerwalnie połączone. Obie niepozorne, unikające gestów nad wyraz i skromne. Decyzja, którą z nich wybrać, okazała się niemożliwa” - czytamy w uzasadnieniu.

 

 

Marta Przybyło, „Zrosty”

Uzasadnienie Jury: Za kompletną artystyczną wypowiedź, za całokształt i wszystkie własne decyzje. Za uniwersalność narracji jednoosobowej i projekt osobisty, to w pełni autorska selfpublishingowa książka.

Od Autorki: „Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.

  • Redakcja: Marta Przybyło
  • Projekt graficzny: Marta Przybyło
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 60


„Củ Chi Tunnels Restoration Report”, Anna Pilawska-Sita, Michał Sita

Uzasadnienie Jury: Za ogromną merytoryczną pracę, nieprawdopodobnie szeroki research zamknięty w tak niepozornej publikacji. Za spójność merytoryczną, zdjęciową i projektową, za uniwersalność historii która, jak się dowiadujemy, jest ciągle aktualna

Od autorów: Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli. 

  • Opracowanie graficzne: Anna Pilawska-Sita & Michał Sita
  • Wydawnictwo: Pix.House
  • Nakład: 300 

Fotograficzna Publikacja Roku 2020 / Wyróżnienia

„Tropicale”, Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek - Za interesujące zestawienie wielu warstw, unikalną pracę z archiwami, za wymuszenie na widzu specjalnej aktywności

„Wyjedź Zostań”, Rafał Siderski - Za udane połączenie archiwów z fotografią współczesną, za podjęcie tematu przemieszczenia pamięci i pracy z formą, jaką jest album rodzinny – dla Rafała Siderskiego „Wyjedź Zostań”

„Chwasty”, Joanna Szpak-Ostachowska - Za niezwykle malarskie podjęcie wątku wykluczenia, za publikację o znakomitej jakości i przy tym, nie bójmy się tego określenia – piękną

„Mechanizm”, Mariusz Forecki - Za złożoną, ogromną i wymagającą pracę z własnymi archiwami, za zbudowanie opowieści o Polsce współczesnej z historycznej perspektywy dla Mariusza Foreckiego „Mechanizm”

Czytaj więcej o nominowanych książkach:
Fotograficzna Publikacja Roku 2020/2021 - książki finalistów

Jury FPR wybrało najlepsze polskie photobooki łączonej, podwójnej edycji konkursu. Prezentujemy szortlistę książek zakwalifikowanych do finałowej rozgrywki. [Czytaj więcej]

 

Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2021 

„HOAX”, Agnieszka Sejud

Uzasadnienie jury: Za bezkompromisowość i odwagę. To wyjątkowa, unikalna publikacja, która wyłamuje wszystkie reguły i zasady, przedstawia współczesny obraz Polski w sposób śmiały a prace w niej zawarte adekwatnie grają z całością projektu,

Od autorki: HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.

  • Redakcja: Agnieszka Sejud
  • Projekt graficzny: Agnieszka Sejud
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 300

Fotograficzna Publikacja Roku 2021 / Wyróżnienia

„List do chłopca z latarką”, Grzegorz Dembiński - za intymną i skromną pracę o niezwykle silnym ładunku emocjonalnym, za delikatność i ciekawość, za pracę niezwykle osobistą, która wnosi nową jakość w opowiadaniu o ojcostwie i relacjach rodzinnych

„Komcha”, Dominika Sadowska - za wyjście daleko poza przyjęte formuły i skojarzenia, jakie budzi książka fotograficzna, za integralność i spójność tematu, formy, pogranicza mediów, za pracę, którą na dobrą sprawę ogromnie trudno zaszufladkować, za odważne odsłonięcie nieoczywistych aspektów macierzyństwa.

„PLAINTEXT”, Marta Bogdańska - za interesujące, syntetyczne połączenie projektu długoterminowego, dokumentalnego z osobistym dla Marty Bogdańskiej „PLAINTEXT”

„NIWA FOTO ARCH.”, Paweł Grześ - za solidną pracę nad archiwami, za skrupulatność i ciekawą, adekwatną edycję wielowątkowego archiwum

„Rewizje / How to Rejuvenate an Eagle”, Dyba Lach i Adam Lach - za znakomite połączenie dokumentalnego obrazu współczesnej Polski z nowoczesnym, a ciągle symbolicznym i spójnym projektem

„#stayathome_zin”, Krzysiek Orłowski - za niezwykle aktualny, spójny i wielowątkowy i wieloosobowy projekt, za adekwatną formę zina, za błyskwiczną i bardzo twórczą reakcję na sytuację pandemii dla redaktora i projektanta, pomysłodawcy „#stayathome_zin” Krzyśka Orłowskiego i wszystkich obecnych w niej autorów. 

Komentarze
Przeczytaj także
logo logo
Magazyny
Zamów