Fotograficzna Publikacja Roku 2020/21 – poznaliśmy wyniki

0

Autor: Maciej Zieliński

10 Czerwiec 2021
Artykuł na: 6-9 minut

Podczas inauguracji łódzkiego Fotofestiwalu ogłoszono wyniki podwójnej edycji konkursu nagradzającego najciekawsze książki fotograficzne. Publikujemy listę laureatów oraz uzasadnienie jury.

Do podwójnej edycji konkursu im. Krzyśka Makowskiego zgłoszono łącznie ponad 100 publikacji. Nagrody i wyróżnienia przyznało Jury w składzie:

  • Franek Ammer (Fotofestiwal Łódź)
  • Krzysztof Luterek (Księgarnia Artystyczna Bookoff)
  • Weronika Kobylińska (Instytut Historii Sztuki UW)
  • Grzegorz Dąbrowski (Fotoedytor, kurator, fotograf)
  • Maciej Zieliński (fotopolis.pl / Digital Camera Polska)
  • Łukasz Rusznica (laureat FPR 2019, Galeria MpM14 / TIFF)
  • Agnieszka Olszewska (MuFo)
  • Natalia Mikołajczuk (projektantka książek)

Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2020

Główną nagrodę za rok 2020 otrzymały Ex aequo dwie publikacje. „Obydwie znakomite, pełne, wielowarstwowe, w których zdjęcia i projekt są nierozerwalnie połączone. Obie niepozorne, unikające gestów nad wyraz i skromne. Decyzja, którą z nich wybrać, okazała się niemożliwa” - czytamy w uzasadnieniu.

 

 

Marta Przybyło, „Zrosty”

Uzasadnienie Jury: Za kompletną artystyczną wypowiedź, za całokształt i wszystkie własne decyzje. Za uniwersalność narracji jednoosobowej i projekt osobisty, to w pełni autorska selfpublishingowa książka.

Od Autorki: „Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.

  • Redakcja: Marta Przybyło
  • Projekt graficzny: Marta Przybyło
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 60


„Củ Chi Tunnels Restoration Report”, Anna Pilawska-Sita, Michał Sita

Uzasadnienie Jury: Za ogromną merytoryczną pracę, nieprawdopodobnie szeroki research zamknięty w tak niepozornej publikacji. Za spójność merytoryczną, zdjęciową i projektową, za uniwersalność historii która, jak się dowiadujemy, jest ciągle aktualna

Od autorów: Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli. 

  • Opracowanie graficzne: Anna Pilawska-Sita & Michał Sita
  • Wydawnictwo: Pix.House
  • Nakład: 300 

Fotograficzna Publikacja Roku 2020 / Wyróżnienia

„Tropicale”, Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek - Za interesujące zestawienie wielu warstw, unikalną pracę z archiwami, za wymuszenie na widzu specjalnej aktywności

„Wyjedź Zostań”, Rafał Siderski - Za udane połączenie archiwów z fotografią współczesną, za podjęcie tematu przemieszczenia pamięci i pracy z formą, jaką jest album rodzinny – dla Rafała Siderskiego „Wyjedź Zostań”

„Chwasty”, Joanna Szpak-Ostachowska - Za niezwykle malarskie podjęcie wątku wykluczenia, za publikację o znakomitej jakości i przy tym, nie bójmy się tego określenia – piękną

„Mechanizm”, Mariusz Forecki - Za złożoną, ogromną i wymagającą pracę z własnymi archiwami, za zbudowanie opowieści o Polsce współczesnej z historycznej perspektywy dla Mariusza Foreckiego „Mechanizm”

Czytaj więcej o nominowanych książkach:
Fotograficzna Publikacja Roku 2020/2021 - książki finalistów

Jury FPR wybrało najlepsze polskie photobooki łączonej, podwójnej edycji konkursu. Prezentujemy szortlistę książek zakwalifikowanych do finałowej rozgrywki. [Czytaj więcej]

 

Nagroda im. Krzyśka Makowskiego, Fotograficzna Publikacja Roku 2021 

„HOAX”, Agnieszka Sejud

Uzasadnienie jury: Za bezkompromisowość i odwagę. To wyjątkowa, unikalna publikacja, która wyłamuje wszystkie reguły i zasady, przedstawia współczesny obraz Polski w sposób śmiały a prace w niej zawarte adekwatnie grają z całością projektu,

Od autorki: HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.

  • Redakcja: Agnieszka Sejud
  • Projekt graficzny: Agnieszka Sejud
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 300

Fotograficzna Publikacja Roku 2021 / Wyróżnienia

„List do chłopca z latarką”, Grzegorz Dembiński - za intymną i skromną pracę o niezwykle silnym ładunku emocjonalnym, za delikatność i ciekawość, za pracę niezwykle osobistą, która wnosi nową jakość w opowiadaniu o ojcostwie i relacjach rodzinnych

„Komcha”, Dominika Sadowska - za wyjście daleko poza przyjęte formuły i skojarzenia, jakie budzi książka fotograficzna, za integralność i spójność tematu, formy, pogranicza mediów, za pracę, którą na dobrą sprawę ogromnie trudno zaszufladkować, za odważne odsłonięcie nieoczywistych aspektów macierzyństwa.

„PLAINTEXT”, Marta Bogdańska - za interesujące, syntetyczne połączenie projektu długoterminowego, dokumentalnego z osobistym dla Marty Bogdańskiej „PLAINTEXT”

„NIWA FOTO ARCH.”, Paweł Grześ - za solidną pracę nad archiwami, za skrupulatność i ciekawą, adekwatną edycję wielowątkowego archiwum

„Rewizje / How to Rejuvenate an Eagle”, Dyba Lach i Adam Lach - za znakomite połączenie dokumentalnego obrazu współczesnej Polski z nowoczesnym, a ciągle symbolicznym i spójnym projektem

„#stayathome_zin”, Krzysiek Orłowski - za niezwykle aktualny, spójny i wielowątkowy i wieloosobowy projekt, za adekwatną formę zina, za błyskwiczną i bardzo twórczą reakcję na sytuację pandemii dla redaktora i projektanta, pomysłodawcy „#stayathome_zin” Krzyśka Orłowskiego i wszystkich obecnych w niej autorów. 

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i miesięcznika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Siła backupu - Fujifilm odmawia zapłaty haraczu hakerom
Siła backupu - Fujifilm odmawia zapłaty haraczu hakerom
Na początku czerwca serwery Fujifilm padły ofiarą hakerów. Co sobie jednak myśleli atakując jednego z najważniejszych graczy rynku backupu?
0
0
Associated Press sprzedaje zdjęcie z domeny publicznej jako NFT. A w sumie, to jeszcze gorzej...
Associated Press sprzedaje zdjęcie z domeny publicznej jako NFT. A w sumie, to jeszcze gorzej...
Aukcje NFT to szansa na zrewolucjonizowanie cyfrowej sztuki. Czy jednak szał na ich punkcie i chęć szybkiego zarobku nie zaczyna dewaluować ich oryginalnej idei? Z...
0
0
Krzysztof Bieliński artystą roku 2020 wg plebiscytu Post Scriptum
Krzysztof Bieliński artystą roku 2020 wg plebiscytu Post Scriptum
Fotograf Krzysztof Bieliński zwyciężył w interdyscyplinarnym plebiscycie pisma Post Scriptum na Artystę Roku 2020.
131
0