Fotograficzna Publikacja Roku 2020/2021 - poznaliśmy finalistów

0

Autor: Redakcja Fotopolis

12 Maj 2021
Artykuł na: 17-22 minuty

Jury FPR wybrało najlepsze polskie photobooki łączonej, podwójnej edycji konkursu. Prezentujemy szortlistę książek zakwalifikowanych do finałowej rozgrywki.

Oceniane były zarówno książki stricte fotograficzne, jak i publikacje, w których fotografia zajmuje centralne miejsce - albumy, katalogi, książki teoretyczne i podręczniki oraz limitowane wydawnictwa self-publishingowe i ziny.

Spośród niemal 100 zgłoszonych książek do finału zakwalifikowano ostatecznie 29 pozycji. Ze względu na podwójny charakter tej edycji przyznane zostaną dwa pierwsze miejsca oraz wyróżnienia jury. Zwycięzców poznamy 10 czerwca podczas Łódzkiego Fotofestiwalu.

Tegorocznych finalistów FPR wybrali:

  • Franek Ammer (Fotofestiwal Łódź)
  • Krzysztof Luterek (Księgarnia Artystyczna Bookoff)
  • Weronika Kobylińska (Instytut Historii Sztuki UW)
  • Grzegorz Dąbrowski (Fotoedytor, kurator, fotograf)
  • Maciej Zieliński (fotopolis.pl / Digital Camera Polska)
  • Łukasz Rusznica (laureat FPR 2019, Galeria MpM14 / TIFF)
  • Agnieszka Olszewska (MuFo)
  • Natalia Mikołajczuk (projektantka książek)

Fotograficzna Publikacja Roku - finaliści edycji 2021:

„Suicidal Birds”, Sebastian Rogowski

W podróż po Kazachstanie i Kirgistanie wyruszyłem bez konkretnego celu podróży, bez zaznaczonych punktów na mapie, bez zaaranżowanego zakwaterowania. Celem było spędzenie tych kilku miesięcy za kierownicą, spełnienie dziecięcego marzenia o byciu w trasie przez nieznane.

  • Opracowanie graficzne: Ania Nałęcka – Milach
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 500

„Rewizje /  How to Rejuvenate an Eagle”, Dyba Lach i Adam Lach

REWIZJE to publikacja zamykająca ponad 3,5 letnią podróż przez Polskę duetu Dyby i Adama Lachów, pełną spotkań, rozmów, poszukiwania odpowiedzi na pytanie co kształtuje tożsamość narodową w XXI wieku.

  • Redakcja: Olga Gitkiewicz
  • Opracowanie graficzne: Ania Nałęcka – Milach
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 350 (PL) / 250 (EN)

„portretprowincji.pl", Jacenty Dędek

„portretprowincji.pl” to dokumentalna, wielopłaszczyznowa opowieść o życiu w małomiasteczkowej Polsce. Materiały zbieraliśmy w miejscowościach nie większych niż 30 tys. mieszkańców. Zdjęcia powstawały w 421 małych miastach, wsiach, przysiółkach, w latach 2011-2017.

  • Redakcja: Jacenty Dędek
  • Opracowanie graficzne: Jacenty Dędek, Katarzyna Dędek
  • Wydawnictwo: selfpublishing
  • Nakład: 500 (PL), 250 (EN)

„List do chłopca z latarką”, Grzegorz Dembiński

„List" to opowieść, w której główną rolę kreuje syn fotografa, niepełnosprawny, 9-letni (w trakcie zdjęć) syn Jan. Zdjęcia powstawały ponad rok (2017/2018) podczas wakacji, wspólnych wycieczek, w domu, w drodze do szkoły. Dokumentalne fotografie i tekst złożone są w fikcyjną, poetycką nowelę.

  • Redakcja: Małgorzata Kuśnierz, Joanna Osiewicz-Lorenzutti, Ewa Ślusarczyk
  • Opracowanie graficzne: Ania Nałęcka-Milach
  • Wydawnictwo: Grzegorz Dembiński & Pix.House
  • Nakład: 250

„Echoes Shades”, Piotr Zbierski

To opowieść o ludziach żyjących blisko natury, o społecznościach i plemionach kultywujących dawne rytuały ku czci swoich przodków. Esej o miejscu człowieka w  naturze, o jego namiętnościach, pragnieniach, sposobach komunikacji i odpuszczaniu emocji. Notatki o interpretacji dotyku i kilku emocji.

  • Opracowanie Graficzne: Piotr Zbierski, Bartłomiej Talaga
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi / Pix.House
  • Nakład: 1000

„Album”, Tomasz Machciński

„Album” jest reprodukcją unikatowego albumu fotograficznego Tomasza Machcińskiego  - stworzonego domowymi sposobami na przestrzeni kilku dekad wizualnego eseju, zawierającego 407 autoportretów z lat 1966-2006. Części fotograficznej towarzyszą współczesne teksty krytyczne Agaty Pyzik i Anke Kempkes.

  • Redakcja: Katarzyna Karwańska, Tomasz Gutkowski
  • Opracowanie graficzne: Pilar Rojo
  • Wydawnictwo: Fundacja Tomasza Machcińskiego
  • Nakład: 300

„PLAINTEXT”, Marta Bogdańska

PLAINTEXT to projekt podsumowujący moje ośmioletnie życie w Libanie. Łączy fotografie i wiadomości WhatsApp, próbując z pozycji artystki-szpiega odnieść się do kontruowania narracji w krajach postkonflktowych, geografii politycznej, doświadczenia propagandy i tworzenia dyskursu strachu i zagrożenia

  • Redakcja: Marta Bogdańska
  • Opracowanie graficzne: Krzysiek Orłowski
  • Wydawnictwo: Pix.House i Zinteka
  • Nakład: 100

„Figle-migle”, Anna Małgorzata Stankiewicz, Mirosław Stankiewicz

W „Figlach-miglach" Anna M. Stankiewicz zebrała fotografie swego ojca Mirosława Stankiewicza z lat 60. XX w. Ich bohaterami są dzieci i młodzież. Narrację wizualną uzupełniają dziecięce wyliczanki. Książka zawiera także wstęp autorki, tekst krytyczny, biogram i wykaz zdjęć.

  • Redakcja: Anna Małgorzata Stankiewicz
  • Opracowanie graficzne: Natalia Mikołajczuk
  • Wydawnictwo: Anna Małgorzata Stankiewicz
  • Nakład: 500

„#stayathome_zin”, Krzysiek Orłowski (organizator) i wielu autorek/ów

#stayathome_zin to zbiorowa publikacja, która powstała z potrzeby chwili na, jako reakcja na epidemię koronawirusa. Zorganizowałem w internecie szybką zbiórkę zdjęć, projktów fotograficznych powstałych podczas kwarantanny (marzec-kwiecień 2020) 19 autorek/ów

  • Redakcja: Krzysiek Orłowski
  • Opracowanie graficzne: Krzysiek Orłowski
  • Wydawnictwo: Zinteka i Pix.House
  • Nakład: 140

„Komcha”, Dominika Sadowska

Obrazy są notatkami tymczasowych stanów rzeczywistości, do których dostęp mam poprzez obcowanie z małym człowiekiem. Opcjonalność i prowizoryczność uległy translacji na sposób edycji obrazów. Fotografie zostały wykonane w okresie od marca do lipca 2020. Opuściliśmy wówczas miasto i pracownię.

  • Redakcja: Dominika Sadowska
  • Opracowanie graficzne: Dominika Sadowska / projekt okładki Karol Stolarek / DTP Bartłomiej Talaga
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 6

„HOAX”, Agnieszka Sejud

HOAX to odbicie współczesnej Polski. Niektórzy mówią, że w krzywym zwierciadle, ale ja bym nie była tego taka pewna, choć świat zewnętrzny rzeczywiście odbija się w wygiętych, błyszczących stronach. To taka książka nie-książka, niczym niezszyta, rozpada się jak Polska.

  • Redakcja: Agnieszka Sejud
  • Opracowanie graficzne: Agnieszka Sejud
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 300

„NIWA FOTO ARCH.”, Paweł Grześ

 

Książka powstała z wybranych fotografii z archiwum fotograficznego białoruskiego tygodnika NIWA wydawanego nieprzerwanie w Białymstoku od 1965 roku. Wydawnictwo zawiera trzy teksty autorskie oraz wkładkę kopii rozkładówki pierwszego numeru tygodnika.

  • Redakcja: Paweł Grześ
  • Opracowanie graficzne: Jerzy Osiennik
  • Wydawnictwo: Rada programowa Tygodnika Niwa
  • Nakład: 1000

„Fotorelacje. Wojna 1920”, publikacja zbiorowa

Katalog jest próbą przywrócenia ludzkiej pamięci fotograficznego obrazu wojny 1919–1921. Obok zdjęć oficjalnych pokazuje relacje prywatne, przeznaczone dla bliskich, często niepozowane; oddają codzienny klimat wojny, operując poetyką, którą dziś świadomie posługuje się nowoczesna fotografia.

  • Redakcja: Karolina Puchała-Rojek
  • Opracowanie graficzne: Dagny & Daniel Szwed | moonmadness.eu
  • Wydawnictwo: Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Nakład: 1200

Eugeniusz Lokajski „Brok",opracowanie zbiorowe

Album prezentuje 300 ikonicznych kadrów z powstańczej Warszawy jednego z najwybitniejszych fotoreporterów, Eugeniusza Lokajskiego „Broka”. Zdjęcia zapadają w pamięć dzięki niezwykłej sile wyrazu, a subtelna szata graficzna podkreśla urok „fotografii z duszą”. Druk z separacją barwną zdjęć do tritonu.

  • Redakcja: Anna Papiernik, Paulina Sieniuć
  • Projekt graficzny: Kasia Kubicka
  • Wydawnictwo: Muzeum Powstania Warszawskiego
  • Nakład: 1500

„Margines Błędu”, Magdalena Franczak

Margines Błędu to esej wizualny będący zapisem rocznego procesu twórczego. To rodzaj dziennika, dokumentacja ćwiczeń z niedoskonałości. Za pomocą obrazu artystka pokazuje napięcie jakie rodzi się w momencie mierzenia się z błędem, anomalią. Margines błędu jest formą schronienia.

  • Redakcja: Natalia Cieślak
  • Opracowanie graficzne: Magdalena Franczak
  • Wydawnictwo: Galeria Sztuki Wozownia
  • Nakład: 300

„Marek Piasecki. Do wnętrza. Fotografie z lat 1954–1967”, Marek Piasecki

Założeniem publikacji "Do wnętrza" jest przybliżenie i popularyzacja dokumentalnej twórczości Marka Piaseckiego, choć autor "Murów i muraliów" zdecydowanie przekracza granice „dokumentalności”, a jego prace wymykają się łatwym stylistycznym klasyfikacjom.

  • Redakcja: Agnieszka Rayss, Marta Przybyło, Anna Hornik
  • Opracowanie graficzne: Marta Przybyło, Jakub Certowicz
  • Wydawnictwo: Fundacja Archeologia Fotografii
  • Nakład: 350

Fotograficzna Publikacja Roku - finaliści edycji 2020

„Tropicale”, Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek

Książka prezentuje wycinek olbrzymiej kolekcji rycin Flore Tropicale zebranej w czasach kolonialnych. Wychodząc od konwencji klasycznego albumu botanicznego w kolejnych warstwach ujawnia dalsze niuanse złożonych relacji między Europą i Orientem przy czym część treści pozostaje dla widza niedostępna.

  • Redakcja, opracowanie graficzne: Łukasz Gniadek i Krystyna Jędrzejewska-Szmek
  • Wydawnictwo: Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego
  • Nakład: 200

„Zdobyć Księżyc”, redakcja Joanna Kinowska, Fotografie z archiwum NASA

Album fotograficzny zawiera ponad 100 zdjęć, które z archiwów NASA wybrała kuratorka wystawy i autorka albumu Joanna Kinowska. Zdjęcia, w większości wykonane przez astronautów pokazują Księżyc i drogę w jego kierunku. Uzupełnieniem tej „podróży" są fragmenty wspomnień z przygotowań i pierwszych amerykańskich misji eksploracji kosmosu.

  • Redakcja: Joanna Kinowska
  • Opracowanie graficzne: Barabasz Opałko
  • Wydawnictwo: Dom Spotkań z Historią
  • Nakład: 1000

„Powinno być dobrze. It Should Be OK. Kolekcja Wrzesińska 2018”, Zuza Krajewska

Intymny portret młodych Polaków uzupełniony o ich osobiste wypowiedzi dotyczące stosunku do ojczyzny, potrzeby tolerancji, definiowania wolności i nastawienia, z jakim patrzą w przyszłość. Książka powstała w ramach Kolekcji Wrzesińskiej.

  • Opracowanie graficzne: Piotrek BDSN Okrasa
  • Wydawnictwo: Kolekcja Wrzesińska - Muzeum Regionalne im. Dzieci Wrzesińskich we Wrześni
  • Nakład: 600

„Mechanizm”, Mariusz Forecki

„Mechanizm” to fotograficzna opowieść, dzięki której nie tylko możemy zobaczyć, ale także postarać się zrozumieć i docenić jak zmienił się nasz kraj w latach 1989-2019.

  • Opracowanie graficzne: Andrzej Dobosz
  • Wydawnictwo: Pix.House
  • Nakład: 600

„Củ Chi Tunnels Restoration Report”, Anna Pilawska-Sita, Michał Sita

Książka jest analizą współczesnego kontekstu zabytku architektury - sieci 250 km tuneli, używanych przez partyzantów w czasie wojny wietnamskiej. Jest opowieścią o procesie ich rekonstrukcji i legendach narastających wokół tej niewidzialnej budowli.

  • Opracowanie graficzne: Anna Pilawska-Sita & Michał Sita
  • Wydawnictwo: Pix.House
  • Nakład: 300

„Ukraine Runs Through It”, Justyna Mielnikiewicz

„W Ukrainie” to opowieść o zwykłych ludziach z różnych części kraju, którzy musieli nagle zmierzyć się ze znacznie bardziej skomplikowaną codziennością. Poznajemy losy konkretnych osób, patrzymy na życie w Kijowie i w Donbasie, ale także w najzwyklejszych miastach i wsiach.

  • Opracowanie graficzne: Kasia Kubicka
  • Wydawnictwo: Pix.House
  • Nakład: 500

„Wyjedź Zostań”, Rafał Siderski

Rafał Siderski przy pomocy archiwalnych fotografii oraz rozmów z najbliższymi podejmuje próbę poznania ojca, który zginał w wypadku, kiedy autor był dzieckiem. W intymnym monologu z czytelnikiem zadaje pytania uniwersalne - o stracie, pamięci i tęsknocie.

  • Opracowanie graficzne: Paweł Pogoda
  • Wydawnictwo: Galeria im. Sleńdzińskich w Białymstoku
  • Nakład: 200 

„Fixation”, Joanna Pawłowska

Poszukuję obrazów budzących skojarzenia, niejednoznacznych, angażujących wyobraźnię, tajemniczych. Fotografuję sytuacje i miejsca, w których odbija się pęknięcie świata, fatalny błąd, dojście do granic możliwości i absurdu. Przyglądam się światu, który przygląda się mnie.

  • Redakcja: Joanna Pawłowska, Joanna Kinowska, Anka Herbut
  • Projekt graficzny: Kasia Kubicka
  • Wydawnictwo: Fundacja Kolegium Sztuk Wizualnych
  • Nakład: 500

„Ziemia Niczyja / No Man's Land”, Jan Kazimierz Barnaś, Wojciech Kamerys

Ziemią niczyją jest obszar leżący pomiędzy pozycjami stron konfliktu, to teren niekontrolowany, teren potencjalnej konfrontacji, obszar pozornie pozbawiony właściwości, przestrzeń do zawłaszczenia, zatem pełna potencjalnych napięć, pozornie amorficzny obszar przejścia.

  • Projekt graficzny: Witek Gretzyngier, Marcin Dąbrowski (EmProove)
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
  • Nakład: 100

„Vulnerable”, Tadeusz Chudy

Zrealizowałem książke fotograficzną w momencie, kiedy zrozumiałem, że album może stać się medium taktowizualnym. Dla mnie Vulnerable opowiada o dotyku i o relacji nas samych z ciałem i kostiumem. Jako bohaterów wybrałem ludzi, którzy w świecie fetyszu i lateksowego kostiumu poszukują tych wartości.

  • Opracowanie graficzne: Anna Ławrynowic
  • Wydawnictwo: Self-publishing
  • Nakład: 200

„Wejdziesz”, Małgorzata Ziajka

Podejmując kontemplacyjną wędrówkę po klasztorze Benedyktynów, opowiadam o specyfice życia na granicy dwóch światów: codzienności i duchowości.

  • Opracowanie graficzne: Kasia Kubicka
  • Wydawnictwo: Self-publishing
  • Nakład: 300

„Chwasty”, Joanna Szpak-Ostachowska

„Chwasty” to opowieść z obrzeża ogrodniczego świata. To próba nawiązania kontaktu. „Chwasty właściwie nie istnieją. Każda roślina odgrywa w przyrodzie ważną rolę. (...)  Natomiast określenie chwast to egoistyczna ocena wartości rośliny z punktu widzenia człowieka.” Marie-Luise Kreuter

  • Opracowanie graficzne: Krzysztof Pacholak
  • Wydawnictwo: Self-publishing
  • Nakład: 120

„Resonance”, Krystyna Dul

„Resonance” opowiada historię starszego mężczyzny pogrążonego w samotności i żywych fantazjach. Badam jego umysł poprzez ukazanie jego wielu warstw, oddając sztuczki, które płata mu głowa, przebłyski jego wspomnień, momenty zagmatwania rzeczywistości i snów, a wreszcie, jak jego pamięć zanika.

  • Opracowanie graficzne: MONOGRAM
  • Wydawca: Lët'z Arles a.s.b.l. & Centre national de l'audiovisuel (CNA) Luxembourg
  • Nakład: 800

„Zrosty”, Marta Przybyło

„Zrosty" to intymny esej o relacjach, pamięci i macierzyństwie złożony ze zdjęć i rysunków z różnych lat z archiwum autorki. To rodzaj wizualnego pamiętnika, w którym chronologia jest zaburzona, a obrazy składają się ze sobą w wanitatywną, melancholijną opowieść kreśloną z kobiecej perspektywy.

  • Redakcja: Marta Przybyło
  • Projekt graficzny: Marta Przybyło
  • Wydawnictwo: self-publishing
  • Nakład: 60
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
„Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek” - fotografia prasowa PRL-u i okresu transformacji oczami kobiet
„Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek” - fotografia prasowa PRL-u i okresu...
Dom Spotkań z Historią zapowiada premierę wyjątkowej książki Moniki Szewczyk-Wittek, odsłaniające kulisy pracy polskich fotografek z okresu PRL-u.
193
0
„Marek Piasecki. Do wnętrza. Fotografie z lat 1954-1967” - poznaj dokumentalne oblicze artysty
„Marek Piasecki. Do wnętrza. Fotografie z lat 1954-1967” - poznaj dokumentalne oblicze artysty
Założeniem publikacji jest przybliżenie dokumentalnej twórczości Marka Piaseckiego (1935-2011) - artysty, grafika, twórcy instalacji, heliografii i miniatur, członka...
6
1
Marta Kiela-Czarnik, „Siewki” - inspiracja zrodzona z frustracji, czyli rodzina okiem kobiety-fotografki
Marta Kiela-Czarnik, „Siewki” - inspiracja zrodzona z frustracji, czyli rodzina okiem...
„Siewki” to osobista, kobieca podróż fotograficzna, opowiadająca o życiu w rodzinie. To historia kobiety-artystki, kobiety-matki, dla której rodzina jest inspiracją i...
8
0