Getty pozwane za kradzież zdjęć. Fotografka żąda… miliarda dolarów

Getty pozwane za kradzież zdjęć. Fotografka żąda… miliarda dolarów

Getty Images, będące największą na świecie agencją fotograficzną nie cieszy się zbyt dobrą opinią wśród samych fotografów. Być może jednak już niedługo agencja zweryfikuje swoje podejście do fotografujących i licencjonowania zdjęć. Carol M. Highsmith żąda od firmy wypłacenia miliarda dolarów zadośćuczynienia za bezprawne obracanie zdjęciami.

Agencja Getty Images bardzo skrupulatnie podchodzi do kwestii odnajdywania i żądania zapłaty za bezprawne wykorzystywanie zdjęcia ze swojej kolekcji, często wzbudzając kontrowersje. Warto wspomnieć chociażby zażalenie złożone Komisji Europejskiej, w którym agencja oskarża Google o ułatwianie kradzieży zdjęć. Z kolei przeszukując sieć natkniemy się na opisy dziesiątek sytuacji, w których agencja karała na przykład właścicieli stron internetowych za użycie zdjęcia wchodzącego w skład layoutu strony, który został stworzony przez osobną firmę, bez ich wiedzy na temat licencji obejmujących dany obraz. Podobnych sytuacji jest więcej, ale być może już niedługo agencja zostanie rażona własną bronią.

Jak informuje serwis PDN Pulse, amerykańska fotografka Carol M. Highsmith złożyła przeciwko firmie pozew, w którym żąda miliarda dolarów zadośćuczynienia za bezprawne obracanie zdjęciami, które od 1988 roku fotografka przekazuje Bibliotece Kongresu Stanów Zjednoczonych i udostępnia za darmo na zasadzie Public Domain.

fot. Carol M. Highsmith, zdjęcie za które Getty domagało się zapłaty od fotografki

Według fotografki, Getty przywłaszczyło sobie prawa do prawie 20 tys. wykonanych przez nią zdjęć i pobierało opłaty za ich wykorzystywanie. W tym wszystkim najzabawniejsze jest to, jak poszkodowana się o wszystkim dowiedziała - za sprawą maila z końca 2015 roku, w którym agencja domaga się zapłaty za jej własne zdjęcie umieszczone na jej prywatnej stronie internetowej.

Jak twierdzi fotografka, nie ona jedyna padła ofiarą nieczystych zagrywek agencji, a łączny przychód, który z tytułu bezprawnego obracania zdjęciami miała otrzymać agencja został wyliczony na 468 mln dolarów. Powołując się na precedensową sprawę Daniela Morela, który otrzymał od Getty 1,2 mln dolarów odszkodowania za bezprawne wykorzystanie jednego zdjęcia, prawnicy fotografki potrajają wyjściową sumę i żądają od firmy wypłaty ponad miliarda dolarów.

Taka suma zaboli nawet giganta jakim niewątpliwie jest Getty. Pozostaje tylko pytanie, kto tak naprawdę w tej sprawie zawinił, udostępniając zdjęcia agencji i czy Getty rzeczywiście poniesie konsekwencje. Meandry prawa autorskiego są zawiłe, a wyroki sądów nie zawsze oczywiste. Na razie zdjęcie, od którego wszystko się zaczęło zniknęło z biblioteki Getty Images, a my czekamy na dalszy rozwój wydarzeń.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem pdnonline.com.

(fot. okładkowa: PaulPaladin / fotolia.com)

Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8