Groupon pozwany za kradzież zdjęć

Autor: Maciej Luśtyk

8 Luty 2016
Artykuł na: 2-3 minuty
Najbardziej znana na świecie firma oferująca grupowe promocje od pewnego czasu zmaga się problemami. Teraz będzie miała kolejne. Zniżkowego giganta pozwano za bezprawne wykorzystywanie zdjęć.

Obieg zdjęć w mediach społecznościowych nie jest łatwy do prześledzenia i stwarza realne zagrożenie kradzieży zdjęć i używania ich bez zgody autorów. To między innymi jeden z powodów, dla których wielu fotografów wciąż sceptycznie podchodzi do Facebooka. Z kolei warunki subskrypcji w serwisie Instagram jasno mówią, że zamieszczane zdjęcia mogą być wykorzystywane w celach promocyjnych platfromy bez pytania autorów o zgodę. Być może właśnie dlatego Groupon, niegdysiejszy potentat branży promocji grupowych myślał, że nikt nie zauważy gdy wykorzysta zdjęcia użytkowników Instagrama na własne potrzeby.

Do sądu w stanie Illinois wpłynął pozew złożony przez fotografkę Christine Dancel, która twierdzi, że Groupon wykorzystał zrobione przez nią zdjęcia bez zgody. Co gorsze, wchodzi na to, że jest to tylko jeden z ponad tysiąca takich samych przypadków, a wszystko było częścią zaplanowanej strategii marketingowej firmy. Chodzi o zdjęcie, które fotografka wykonała w jednej z chicagowskich restauracji, a później zamieściła na Instagramie. Niedługo potem zauważyła, że jej zdjęcie reklamuje ofertę specjalną tej właśnie restauracji w serwisie Groupona.

Taktykę tę firma miała stosować wielokrotnie. Co ciekawe, podstawą pozwu nie są przepisy dotyczące praw autorskich, a ustawa z 1999 mająca na celu ochronę wizerunku. „Groupon umyślnie stara się stworzyć wrażenie, że osoby na wykorzystywanych zdjęciach korzystają z jego oferty i są zadowolonymi klientami serwisu, co w rzeczywistości jest dalekie od prawdy - czytamy w uzasadnieniu pozwu.

Na razie ciężko przewidzieć jak dalej potoczy się sprawa. Za Grouponem stoi zapewne armia prawników, którzy mają już podobne sytuacje za sobą. Z drugiej strony skala problemu może i miejmy nadzieję przeważy na stronę poszkodowanych.

Więcej informacji znajdziecie na stronie chicago.suntimes.com

Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Szybko poszło. Mango prezentuje kampanię modową stworzoną przez AI
Znana marka odzieżowa wystartowała z pierwszą kampanią modową stworzoną w całości przy użyciu generatorów grafiki AI. I takich sytuacji będzie coraz więcej.
16
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Konkurs Magnum Photos i Polaroid - do wygrania aparat I-2, zapas filmów i opieka mentorska agencji
Polaroid i Magnum Photos wystartowali ze wspólna kampanią, która chce podkreślić wagę opowiadania historii za pomocą fotografii. Towarzyszy jej otwarty konkurs ukierunkowany na...
9
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
Aparat niedostępny z powodu dużego zainteresowania? To tylko marketingowy spin
W ostatnich latach producenci sprzętu fotograficznego coraz częściej informują o niedoborach poszczególnych produktów, rzekomo spowodowanych zbyt dużym zainteresowaniem. To tylko...
25
Powiązane artykuły