Gdy otoczenie wymyka się spod kontroli - nowa wystawa Jowity Mormul w Galerii Obok ZPAF

20 Mar 2017
Gdy otoczenie wymyka się spod kontroli - nowa wystawa Jowity Mormul w Galerii Obok ZPAF

Czym jest dzisiejsza Arkadia? Gdzie, będąc na co dzień otoczeni budynkami i ulicami, możemy zaznać chwilę powierzchownego szczęścia? Nowy projekt Jowity Mormuł to wyjątkowe spojrzenie na współczesne centra handlowe.

Problematyka stosunku i wzajemnej relacji pomiędzy człowiekiem, a otaczającą go przestrzenią jest nieobca zarówno dziedzinom sztuk plastycznych jak i filozofii, czy psychologii. Człowiek od zarania dziejów starał się kształtować otoczenie według własnych potrzeb, jednak czasy nam współczesne wskazują na proces odwrotny - to sztuczne, wykreowane otoczenie zaczyna wymykać się kontroli i wpływać na człowieka na jego emocje, pragnienia, czy zachowania społeczne.

- Autorka wystawy „Et in Arkadia Ego - Pazaże” przyznała w rozmowie, że tytuł do prezentowanego w Galerii cyklu zdjęć zaczerpnęła z obrazu Nicolasa Poussina. Gdy zastanowimy się nad obrazem, który wyszedł spod pędzla mistrza klasycyzmu i porównamy go ze zdjęciami autorki, można dostrzec w tym pewną dozę przewrotności i ironii. - opowiada kuratorka wystawy, Anna Wolska.

fot. Jowita Mormul, z cyklu "Et in Arkadia Ego - Pazaże”

Czym jest bowiem dzisiejsza Arkadia? Gdzie, będąc na co dzień otoczeni budynkami i ulicami, możemy zaznać chwilę powierzchownego szczęścia? Naprzeciw naszym potrzebom wychodzą centra handlowe, które nie są już tyko zbiorem sklepów, ale łączą w sobie funkcję miejsca spotkań, rozrywki, kultury, gimnazjonów, centrów medycznych. Same w sobie architektonicznie również często są dziełami sztuki - wystarczy wspomnieć Galerię Lafayette w Paryżu, czy Markthal w Roterdamie. Może również dlatego, planiści i twórcy centrów handlowych używają właśnie takich nazw i sformułowań, które podprogowo insynuują „że to właśnie tu, w tym miejscu, znajduje się obiecany raj na Ziemi”.

- Zdjęcia powstały w pasażach warszawskiego kompleksu handlowego Arkadia. Słowo Arkadia jako nazwa miejsca powinno kojarzyć się idealnie, rajsko i cukierkowo, jak piękna etykieta. Kolorystyka zdjęć tworzy z daleka bukoliczną, odrealnioną warstwę. Poruszenie i iluzoryczność obrazów, pojawianie się i zanikanie postaci ludzkich jako zdepersonalizowanych duchów wprowadza element niepokoju i poczucia nietrwałości. Bliski ogląd odsłania "tkankę" z jakiej zbudowane są wizje raju. - mówi autorka zdjęć, Jowita Mormul.

fot. Jowita Mormul, z cyklu "Et in Arkadia Ego - Pazaże”

Krzyczące światłami i kolorami witryny, niemy spektakl manekinów, sącząca się w tle łagodna muzyka, funkcjonalność przejść, ruchomych schodów, rozległość korytarzy, to wszystko oddziałuje na na naszą podświadomość, a pobudzone w zjawisku syntezy fale alfa i theta „łaskoczą” wybrane obszary naszego mózgu przenosząc nas w stan nirwany, gdzie tracimy zdrowy rozsądek i ulegamy zbiorowym rekcjom społecznym. - dodaje Wolska.

W takim sztucznym, wykreowanym z premedytacją świecie trudno jest zachować własną odrębność. Trudno jest obronić się przed natłokiem i nachalnością zewnętrznych bodźców. Człowiekiem targają sprzeczne uczucia, od zachwytu po wyalienowanie. I gdy popatrzymy teraz uważnie na zdjęcia autorki, to właśnie te emocje i te wzajemne sprzeczności, możemy w nich odnaleźć. Z jednej strony mamy dominujący kolor, z drugiej - mnóstwo nieostrości i niedopowiedzenia. Podmiot - człowiek, gubi się w tych przestrzeniach, traci swoje ja, rozmywa się w ferii barw, ruchu otoczenia. To wszystko doskonale uchwyciła autorka wystawy tworząc nie tyle zapis dokumentalny, co przedstawiając nam widzom pewien wrażeniowy przekaz, gdzie wszystkie użyte środki techniczne - panoramiczność zdjęć, ich nieostrość, długi czas naświetlania, wielowarstwowość i dźwięk podkreślają przewodnią intencję i zamysł wykonania tych prac.

fot. Jowita Mormul, z cyklu "Et in Arkadia Ego - Pazaże”

Wernisaż wystawy odbędzie się w najbliższy piątek, 24 marca 2017 roku, o godzinie 18:00 w Galerii Obok ZPAF, przy ul. Plac Zamkowy 8 w Warszawie. Wstęp wolny.

Jowita Bogna Mormul - tworzy w obszarze sztuk wizualnych. Doktor sztuk filmowych Wydziału Operatorskiego i Realizacji TV PWSSFTiT w Łodzi. Absolwentka ASP w Krakowie, Wydziału Malarstwa (1997 r.) oraz Wydziału Grafiki (1999 r.). Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Prowadzi wykłady z zakresu fotografii, multimediów i analizy obrazu. Stypendystka nagrody im. Hanny Rudzkiej-Cybisowej (1996 r.) oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki (1996/1997 r.). Członek ZPAP (1998 r.) i ZPAF (2001 r.). Autorka kilkunastu wystaw indywidualnych. Brała udział w ponad sześćdziesięciu wystawach zbiorowych i pokonkursowych w kraju i za granicą.

Więcej informacji znajdziecie pod adresem go.zpaf.pl.

(źródło: materiały prasowe)

 

Komentarze
 
Polecane artykuły
Fotozeszyt Saal-Digital - test praktyczny
25 Lip 2017
Nasza uwaga skupia się zazwyczaj na flagowych produktach producentów foto-książek, przez co często umykają naszej uwadze interesujące rozwiązania, dzięki którym możemy oglądać nasze zdjęcia na papierze za nieduże pieniądze. Jednym z takich produktów jest właśnie fotozeszyt.
3
Nikon D7500 - test aparatu
21 Lip 2017
D7500 to adresowana do zaawansowanego amatora lustrzanka APS-C, która sporą część specyfikacji dzieli z topowym modelem D500. Jak wypada na tle starszego brata oraz propozycji konkurencji?
4
Samyang 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC - zdjęcia przykładowe
17 Lip 2017
Korzystając z kilku słonecznych dni postanowiliśmy sprawdzić w praktyce Samyanga 14 mm f/2.8, na którego pokładzie znajdziemy system autofokusa. Zobaczcie, czy ta propozycja koreańskiego producenta ma szansę namieszać w segmencie ultraszerokokątnych szkieł do pełnoklatkowego systemu Sony.
0
Samyang AF 35 mm f/2.8 FE - test obiektywu
14 Lip 2017
Samyang - znany głównie z w pełni manualnych szkieł - coraz mocniej zaznacza swoją obecność także w segmencie obiektywów z autofoskusem do systemu Sony. Jednak czym na tle konkurencji wyróżni się nowy model AF 35 mm f/2.8 FE? Odpowiedź znajdziecie w naszym teście.
4