Kwartalnik "Fotografia" - 18/2005

Autor: Łukasz Kacperczyk

10 Sierpień 2005
Artykuł na: 4-5 minut
Zaglądamy do najnowszego numeru kwartalnika "Fotografia". Znajdziemy w nim między innymi prace Krzysztofa Zielińskiego, eleganckie kadry Sarah Moon i relacje z najciekawszych wydarzeń fotograficznych w naszym kraju ostatnich miesięcy.

Najnowszy numer kwartalnika zawiera aż trzynaście prezentacji fotograficznych okraszonych tekstami. Z jednej strony to dobrze, bo z każdym wydaniem czytelnik ma szansę zapoznać się z twórczością wielu artystów. Niestety magazyn nie jest z gumy, przez co niektóre prezentacje są zbyt okrojone i pozostawiają uczucie niedosytu. Ale przejdźmy do rzeczy.

Jak zwykle skupię się głównie na materiałach, które mnie w jakiś sposób zainteresowały - nie oznacza to oczywiście, że resztę numeru można sobie darować. Letnie wydanie "Fotografii" otwiera obszerny dział "Wydarzenia". Znajdziemy w nim m.in. relację z 4. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Jednak najwięcej miejsca poświęcono 4. Biennale Fotografii w Poznaniu. By podkreślić subiektywność oceny, redakcja postanowiła zamieścić aż siedem głosów wartościujących to wydarzenie - w tym krytyków (Elżbieta Łubowicz, Krzysztof Jurecki) i kuratorów biennale. Oceny są często skrajnie odmienne i z zaciekawieniem czytałem, co najbardziej podobało się poszczególnym autorom.

Okładka najnowszego numeru kwartalnika "Fotografia".

Dalej oglądamy już tylko zdjęcia. O najnowszym projekcie Krzysztofa Zielińskiego (Random pleasures) pisze naczelny kwartalnika Ireneusz Zjeżdżałka. Zieliński dalej fotografuje swoje rodzinne Wąbrzeźno, ale wielkoformatowe krajobrazy miejskie zastąpiły intymne i nieco bardziej osobiste prace. Jedno jest pewne - jest równie ciekawie, jak przy okazji poprzedniego projektu Hometown. Gdyby jeszcze nie ten tytuł po angielsku... Bogdan Konopka przedstawia barwne fotografie Dolores Marat - artystka pracuje głównie przy sztucznym świetle, co pozwala uzyskać ciekawą, nienaturalną kolorystykę. O niesamowitych pracach Jeffa Walla pisze Daria Kołacka. W tekście "Pamięć jako obraz" Elżbieta Łubowicz analizuje trzy cykle Andrzeja P. Batora. Ciekawie prezentują się czarno-białe, zniszczone kadry Nicholasa Wintera (fotograf celowo maltretuje negatywy, by osiągnąć efekt oddalenia w czasie). Bogdan Konopka rozpływa się z zachwytu (czy aby nie za bardzo?) nad nastrojowymi fotografiami Sarah Moon. Interesująco wypada zestawienie manipulowanych prac Dorothy Simpson Krause i Magdaleny Charyło. O wystawie Leonarda Sempolińskiego Robię tylko dokumenty piszą Marta Smolińska-Byczuk i Piotr Grochmalski.

W części historyczno-teoretycznej zamieszczono obszerny artykuł Macieja Szymanowicza "Gdynia w przedwojennej fotografii". W jak zwykle ciekawym tekście autor analizuje sposoby fotograficznego przedstawiania największej inwestycji państwowej w Polsce dwudziestolecia międzywojennego. W rubryce poświęconej książkom o fotografii znajdziemy krótkie notki informacyjno-recenzyjne o albumie Jerzego Lewczyńskiego, książce Vilema Flussera Ku filozofii fotografii i antologii Przestrzenie fotografii.

Jednak chyba najważniejszy składnik najnowszej "Fotografii" zostawiłem na koniec. Mowa o znakomitym tekście Adama Mazura "Układ scalony polskiej fotografii", będącym zapisem referatu wygłoszonego podczas 4. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii. Na sześciu stronach autor rozprawia się chyba ze wszystkimi układami i układzikami w krajowym światku fotograficznym. Piętnuje działania nie prowadzące do niczego więcej niż tylko utrwalenia aktualnego stanu rzeczy. Niech ta krótka charakterystyka nie zdziwi czytelników. Mazurowi nie chodzi bowiem na szczęście o to, żeby wszystkim naokoło dołożyć. Jego tekst to wnikliwa analiza, mająca na celu wywołanie dyskusji i sprowokowanie zmian. Miejmy nadzieję, że doczekamy się polemik i poruszenia w środowisku. Brawa dla redakcji za zamieszczenie tego tekstu.

Cena kwartalnika "Fotografia": 20 zł

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Publikacje
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
In Praise of Shadow - fotograficzna kraina cienia w książce Tomasza Kaweckiego
W swojej najnowszej książce Tomasz Kawecki schodzi do krainy cienia, by odkryć resztki pierwotnego świata, który nie został jeszcze zdominowany przez człowieka. Tytułowy projekt będzie...
7
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Wystartowała 5. edycja BUP Book Award - wygraj publikację własnej książki fotograficznej
Nie musisz mieć makiety ani nawet dokończonego projektu. Liczy się tylko to, co chcesz pokazać. Zgłoszenia do tegorocznej edycji BUP Book Award możecie nadsyłać do 12 maja. Zwycięzca...
26
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Bezkoniec - pierwsza publikacja uczestników Szkoły Dokumentu Pix.House
Pix.House inauguruje sezon 2024 premierą książki „Bezkoniec”. Razem z towarzyszącą jej wystawą stanowi podsumowanie kilkuletniej pracy słuchaczy, którzy pracowali nad realizacją...
17